The execution of the PDDE in the Northeast region of Brazil and the management performance of schools (2020-2022)
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n1a2025-72914Keywords:
PDDE, Managerial performance, Decentralization, North EastAbstract
This article analyzes the Direct Money to School Program (PDDE), a federal program for financial decentralization that transfers resources directly to public elementary schools. It analyzes the results of evaluations by the Collaborating Center for Support for Monitoring and Management of Educational Programs (Cecampe) in the Northeast region of Brazil, in the period 2020-2022. The quantitative research includes an objective questionnaire answered by 869 educators through Google Forms with representatives of the Executive Unit (UEx) of participating schools, thus creating and reflecting on nine graphs. The qualitative instrument, in the form of a semi-structured interview, provided an analysis of the trajectory of PDDE transfers, covering variables such as: execution of the resources received, operational difficulties in raising funds and/or reporting, participatory management, and spatial configurations. A participatory management model based on flexibility, decentralization and stakeholder participation in the educational process is the paradigm for public management as a way to respond to the challenges of improving the use of financial resources. The results indicate positive information in view of the recognition of the importance of the program's actions, possible effects, implementation conditions, timely accountability and reduction of operational difficulties by the UEx. The importance of managers in carrying out planning, arranging priorities and monitoring the implementation of actions increases.
References
ABRUCIO, Fernando Luis. Os avanços e os dilemas dos modelos pós-burocráticos: a reforma da administração pública à luz da experiência internacional recente. In: BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos; SPINK, Peter. A reforma do Estado e a administração pública gerencial. 5ª. ed., Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003.
ALMEIDA, Vitor Sergio de. Políticas de avaliação externa no Ensino Médio: O Enem sob a perspectiva de discentes e docentes da escola pública. 2019. 307 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ufu.te.2019.2459 Acesso em: 21 jan. 2024.
BRASIL. Especificação Técnica - Índice de Desempenho da Gestão Descentralizada do PDDE (IdeGES-PDDE) MEC, 2020. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-deconteudos/publicacoes/category/191- consultas?download=13873:especificacoes-2020. Acesso em: 20 jun. 2023.
CABRAL NETO, Antônio. Gerencialismo e gestão educacional: cenários, princípios e estratégias. In: FRANÇA, Magna; BEZERRA, Maura Costa (Orgs.). Política Educacional: gestão e qualidade do ensino. Liber Livro. Brasília: DF, 2009.
FRANÇA, Magna. Gestão e financiamento da educação: o que mudou na escola? Programa Dinheiro Direto na Escola. Fundef. Natal: RN, Editora da UFRN, 2005.
OLIVEIRA, João Ferreira de; FONSECA, Marília; TOSCHI, Mirza Seabra (Orgs.). Escolas gerenciadas: planos de desenvolvimento e projetos político-pedagógicos em debate. Goiânia: Editora da UCG, 2004.
QUIRÓS, Mario Nora. Responsabilização pelo controle de resultados. In: BRESSER-PEREIRA, Luís Carlos; GRAU, Nuria Cunil. Responsabilização na administração pública. São Paulo: CLAD/Fundap, 2006.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Cecampe Nordeste. FNDE. Instrumento Entrevistas semiestruturadas sobre o PDDE (2022). Eixo Avaliação. Produto 1. Projeto Técnico: O Fortalecimento do Programa Dinheiro Direto na Escola na Região Nordeste como estratégia para a gestão democrática e para a qualidade da educação, período 2021-2022. João Pessoa: UFPB, 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Cecampe Nordeste. FNDE. Instrumento Questionário Objetivo sobre o PDDE (2022). (google forms). Eixo Avaliação. Produto 1. Projeto Técnico: O Fortalecimento do Programa Dinheiro Direto na Escola na Região Nordeste como estratégia para a gestão democrática e para a qualidade da educação, período 2021-2022. João Pessoa: UFPB, 2021. Disponível em: https://forms.gle/T5BCGnKbpdtSBfD97. Acesso em: 21 jan. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação e Políticas em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























