That crossing lasted only a tiny huge moment

continuing in the search for understandings of research in popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-71090

Keywords:

Working group, ANPEd, Popular Education, Processes, 40 years

Abstract

This article, of a theoretical and essayistic nature, aims to investigate the scientific production of the last 21 years in the Annals of the National Meetings of the National Association for Postgraduate Studies and Research in Education (ANPEd), specifically Working Group 06 – Popular Education. To do this, we searched for generating words in these publications and tried to understand how this educational praxis has been building its worldview through the research and practices that support it. The methodology was based on a qualitative, descriptive, and analytical study using the State of the Art. We used the Voyant tools application to collect the data. The theoretical corpus consists of 48 Expanded Abstracts and 223 full papers, with the participation of 245 authors and 93 authors. The data was analyzed by taking the ten most frequently generated words in these publications and linking them to specific references. The results indicate that the Popular Education that emerges from the WG06 research is biophilic and mostly Freirian, feminine, and feminist. What's more, PE went to school! The research and action processes establish paths with peripheral social groups with whom practices in school/non-school education, health and culture are investigated, mediated by the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Oliveira de Vasconcelos, Universidade do Planalto Catarinense

PhD in Education, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brasil; in co-supervision with the University of Salamanca, Spain; post-doctoral internship at the Federal University of São Carlos and the State University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor of the Postgraduate Program in Education, University of Planalto Catarinense, Santa Catarina, Brazil.

Tiago Zanquêta de Souza, Universidade de Uberaba

PhD in Education, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; professor and coordinator of the Postgraduate Program in Education; professor of the Postgraduate Program in Education: teacher training for Basic Education – Master's and Professional Doctorate, both at the University of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil.

References

AZIBEIRO, N. E. Qual o jeito do GT06? Uma incursão em busca de pistas. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPed, 2004. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/qual-o-jeito-do-gt-06-uma-incursao-em-busca-de-pistas. Acesso em: 18 set. 2023.

BATISTA, M. S. X. Educação Popular em movimentos sociais: construção coletiva de concepções e práticas educativas emancipatórias. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28., 2005, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPed, 2005. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/educacao-popular-em-movimentos-sociais-construcao-coletiva-de-concepcoes-e-praticas. Acesso em: 18 set. 2023.

BELLO, A.; ESTÉBANEZ, M. E. Uma equação desequilibrada: aumentar a participação das mulheres na STEM na LAC. Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (UNESCO), 2022. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/policypapers-cilac-gender-pt.pdf. Acesso em: 18 set. 2023.

BRANDÃO, C. R. O que é a educação? Goiânia: Espaço, 2020.

BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. Memórias dos anos sessenta. Horiz. antropol., Porto Alegre, v. 23, n. 49, 2017. DOI 10.1590/S0104-71832017000300014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/JXKXLMzzHtJCsDBJ74gqndF/?lang=pt. Acesso em: 18 set. 2023.

BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BRANDÃO, C. R. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida: Ideias & Letras, 2006. p. 21-54.

BRANDÃO, C. R.; BORGES, M. C. Criar com o outro: o educador do diálogo. Revista Educação Popular, Uberlândia, v. 7, n. 1, 2009. DOI 10.14393/REP-2008-20096. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/20096. Acesso em: 18 set. 2023.

BRAYNER, F. H. A. Homens e mulheres de palavra: sobre o diálogo. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 30., 2007, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPed, 2007. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/homens-e-mulheres-de-palavra-sobre-o-dialogo. Acesso em: 18 set. 2023.

CORDEIRO, D. Q. R. A mulher e a docência: histórias de militância. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 36., 2013, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPed, 2013. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/mulher-e-docencia-historias-de-militancia. Acesso em: 18 set. 2023.

ESTEBAN, M. T. Diálogos sobre formação docente para a formação de uma escola pública popular. Série-Estudos, Campo Grande, v. 24, n. 52, p. 171-192, set./dez. 2019. DOI 10.20435/serie-estudos.v20i52.1355. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1355. Acesso em: 18 set. 2023.

ESTEBAN, M. T. Educação popular: desafio à democratização da escola pública. Cad. Cedes, Campinas, vol. 27, n. 71, p. 9-17, jan./abr. 2007. DOI 10.1590/S0101-32622007000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/nfzYTnD5HPLQLsrvk3zCk4G/?lang=pt. Acesso em: 18 set. 2023.

ESTEBAN, M. T.; TAVARES, M. T. G. Educação Popular e a escola pública: antigas questões e novos horizontes. In: STRECK, D.; ESTEBAN, M. T. Educação Popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 293-307.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. DOI 10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?lang=pt. Acesso em: 18 set. 2023.

FLEURI, R. Apresentação GT06 educação popular. 1999. Disponível em: https://www.anped.org.br/grupos-de-trabalho/gt06-educa%C3%A7%C3%A3o-popular. Acesso em: 14 set. 2023.

FLEURI, R. M.; COSTA, M. V. Travessia: questões e perspectivas emergentes na pesquisa em educação popular. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 1989.

FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estud. av., São Paulo, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. DOI 10.1590/S0103-40142001000200013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/QvgY7SD7XHW9gbW54RKWHcL/?lang=pt. Acesso em: 18 set. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 4. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1977.

FREIRE, P. Política e educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Coleção Questões de Nossa Época v. 23).

GUIMARÃES ROSA, J. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

JARA, O. H. A educação popular latino-americana: história e fundamentos éticos, políticos e pedagógicos. São Paulo: Ação Educativa; CEAAL; ENFOC, 2020.

NÓBREGA, S. M.; THERRIEN, J. Trabalhos científicos e o estado da questão. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 15, n. 30, p. 5–16, 2004. DOI: 10.18222/eae153020042148. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2148. Acesso em: 18 set. 2023.

PAVAN, R. A contribuição de Paulo Freire para a Educação Popular: uma análise do GT de Educação Popular da ANPEd. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 31., 2008, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPed, 2008. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/contribuicao-de-paulo-freire-para-educacao-popular-uma-analise-do-gt-de-educacao. Acesso em: 18 set. 2023.

PEDROSA, J. I. S. Educação Popular no Ministério da Saúde: identificando espaços e referências. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de educação popular e saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. p. 13- 18. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf. Acesso em: 18 set. 2023.

PONTUAL, P. C.; DELGADO MACHADO, M. A. A atualidade do pensamento de Paulo Freire para reinventar as práticas de formação política no âmbito da educação popular. Práxis Educativa, Ponta

Grossa, v. 16, p. 1–20, 2021. DOI 10.5212/PraxEduc.v.16.16623.058. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16623. Acesso em: 8 maio 2023.

SOUZA, T. Z.; NOVAIS, G. S. A resistência propositiva popular nos contextos escolares e não escolares. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 40., 2021, Belém. Anais [...] Belém: ANPed, 2021. Disponível em: http://anais.anped.org.br/p/40reuniao/trabalhos?field_prog_gt_target_id_entityreference_filter=31. Acesso em: 18 set. 2023.

SOUZA, T. Z.; VASCONCELOS, V. O. Negando a negação: arquivos e memórias sobre a presença negra em Uberaba/MG. Curitiba: Appris, 2019.

STRECK, D. R. Uma pedagogia em movimento: os movimentos sociais na obra de Paulo Freire. In: MAFRA, Jason et al. (org.). Globalização, educação e movimentos sociais: 40 anos da Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora L, 2009. p. 63-72.

TAVARES, M. T. G. (Re)pensando o Vozes da Educação em São Gonçalo: desafios contemporâneos para a formação de professores(as) em periferias urbanas. In: TAVARES, M. T. G.; BRAGANÇA, I. F. S. Vozes da educação 20 anos: memórias, políticas e formação docente. Niterói: Intertexto, 2016. p. 75-98.

VASCONCELOS, E. M. Educação popular: instrumento de gestão participativa dos serviços de saúde. In: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de educação popular e saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. p. 18-30.

VASCONCELOS, V. O. Diálogos às margens: reinventando a educação popular em contextos de trabalho comunitário e pesquisa. In: OLIVEIRA, M. W.; SOUSA, F. R. (org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisa em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 195-212.

VASCONCELOS, V. O.; BRANDÃO, C. R. 50 anos da Pedagogia do Oprimido: reflexões sobre (re)existência no Brasil e na América Latina. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 294-313, 2018. DOI 10.12957/riae.2018.38029. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/38029. Acesso em: 18 set. 2023.

WALSH, C. Pedagogías decoloniales caminando y preguntando. Notas a Paulo Freire desde Abya Yala. Revista Entramados: Educación Y Sociedad, n. 1, p. 17-31, 2014. Disponível em: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1075. Acesso em: 18 set. 2023.

ZITKOSKI, J. J. Educação popular e movimentos sociais na América Latina: o desafio da participação cidadã Educação, Santa Maria, v. 42, n. 1, p. 73-84, 2017. DOI 10.5902/1984644420447. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/20447. Acesso em: 18 set. 2023.

Published

2023-10-18

How to Cite

VASCONCELOS, V. O. de; SOUZA, T. Z. de. That crossing lasted only a tiny huge moment: continuing in the search for understandings of research in popular education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, n. Edição Especial, p. 10–30, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-71090. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71090. Acesso em: 18 nov. 2024.