Theoretical-methodoçogical assumptions of Paulo Freire’s pedagogical model for training in health

residence scenes as an inventive policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-70747

Keywords:

Postgraduate Education, Permanent Education, Primary Health Care, Health professionals, Sexual and Gender Minorities

Abstract

The objective of this work was to report the experience in Permanent Education based on the theoretical-methodological assumptions of Paulo Freire's pedagogical model for health training. This is a step-by-step workshop to welcome the lesbian, gay, bisexual, transsexual, queer, intersex, asexual, pansexual, non-binary and other populations that covers the plurality of sexual orientations and gender variations that was conducted in all Family Health Centers in the headquarters of the Municipality of Sobral and surroundings. The workshops were facilitated with their methodology, based on Paulo Freire's methodological framework, the Culture Circle, as a framework for conducting these Permanent Education spaces in Primary Health Care. Therefore, it is considered that the analysis of processes should encourage training, and teaching-learning, in pedagogical and evaluation practices, with the inclusion of ways of teaching and evaluating that allow the plurality of the profiles of students/trainees and the multiplicity of technical-professional contributions to be covered, to understand the competence of teaching knowledge, and the exercise of political competence in training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Neíres Alves de Freitas, Universidade Estadual do Ceará

PhD student in Public Health at the State University of Ceará, Brazil.

Roberta Nobre da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Master's student in Public Health at the State University of Ceará, Brazil.

Maria Rocineide Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Ceará

PhD in Public Health from the State University of Ceará, Brazil; post-doctoral internship at the State University of Campinas, São Paulo, Brazil; professor at the State University of Ceará, Brazil.

Maria Susana Fernandes , Universidade Estadual do Vale do Acaraú

Graduated in Physical Education from Vale do Acaraú State University, Ceará, Brazil.

Mirna Neyara Alexandre de Sá Barreto Marinho, Universidade de Pernambuco

PhD in Clinical Care in Nursing and Health from the State University of Ceará, Brazil; assistant professor at the University of Pernambuco, Petrolina campus, Brazil.

Antonio Rodrigues Ferreira Júnior, Universidade Estadual do Ceará

PhD in Public Health from the University of Campinas, São Paulo, Brazil; professor at the State University of Ceará, Brazil; coordinator of the Postgraduate Program in Public Health at the institution; leader of the Integrated Health Networks (CNPq) research group.

References

BORGES, F. M. et al. Relação entre planejamento didático e círculo de cultura: experiência com grupo de idosos hipertensos. Saúde em Redes, Porto Alegre, v. 7, n. 3, 2021. DOI 10.18310/2446-4813.2021v7n3p115-127. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/3326. Acesso em: 18 jan. 2023.

BRANDÃO, C. R. O que é o método Paulo Freire?. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora Brasiliense, 1984.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do SUS (PNEPS-SUS). Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 18 jan. 2023.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016. DOI 10.1590/S2176-6681/288236353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 jan. 2023.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

FREITAS, N. A. Mediações da integralidade do cuidado no cotidiano das mulheres do campo em uma comunidade de assentados. 2018. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Instituto de Medicina Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/4428. Acesso em: 18 jan. 2023.

GRASEL, C. E.; REZER, R. Formação para a docência na educação superior no campo da saúde: horizontes de pesquisa. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 145-162, 2019. DOI 10.31639/rbpfp.v11i20.209. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/209. Acesso em: 18 jan. 2023.

MACHADO, A. L. G. et al. Círculo de cultura como intervenção educativa para promoção da saúde de idosos. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 16, n. 1, 2017. DOI 10.4025/ciencuidsaude.v16i1.33551. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/33551. Acesso em: 18 jan. 2023.

MCHOTA, E. J. Saberes necessários à atuação do(a) professor(a). Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 215-227, 2017. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/2017/06/saberes-necessarios.pdf. Acesso em: 18 jan. 2023.

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 18 jan. 2023.

NASCIMENTO, D. D. G.; OLIVEIRA, M. A. C. Competências profissionais e o processo de formação na residência multiprofissional em saúde da família. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 814-827, 2020. DOI 10.1590/S0104-12902010000400009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/mCRtDzTkXpWYfmy3WwPv6PL/. Acesso em: 18 jan. 2023.

SILVA JUNIOR, D. V.; BELLOC, M. M. Habitar invisível: produção de vida e cuidado na experiência urbana. Interface, Botucatu, v. 22, n. 67, p. 1065-75. 2018. DOI 10.1590/1807-57622017.0452. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/pQvztNC9p9LzPwH37tXPztD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 jan. 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

FREITAS, N. . A. de; SILVA, R. N. da; SILVA, M. R. F. da; FERNANDES , M. S.; MARINHO, M. N. A. de S. B.; FERREIRA JÚNIOR, A. R. Theoretical-methodoçogical assumptions of Paulo Freire’s pedagogical model for training in health: residence scenes as an inventive policy . Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 302–316, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-70747. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70747. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)