Theoretical-methodoçogical assumptions of Paulo Freire’s pedagogical model for training in health
residence scenes as an inventive policy
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-70747Keywords:
Postgraduate Education, Permanent Education, Primary Health Care, Health professionals, Sexual and Gender MinoritiesAbstract
The objective of this work was to report the experience in Permanent Education based on the theoretical-methodological assumptions of Paulo Freire's pedagogical model for health training. This is a step-by-step workshop to welcome the lesbian, gay, bisexual, transsexual, queer, intersex, asexual, pansexual, non-binary and other populations that covers the plurality of sexual orientations and gender variations that was conducted in all Family Health Centers in the headquarters of the Municipality of Sobral and surroundings. The workshops were facilitated with their methodology, based on Paulo Freire's methodological framework, the Culture Circle, as a framework for conducting these Permanent Education spaces in Primary Health Care. Therefore, it is considered that the analysis of processes should encourage training, and teaching-learning, in pedagogical and evaluation practices, with the inclusion of ways of teaching and evaluating that allow the plurality of the profiles of students/trainees and the multiplicity of technical-professional contributions to be covered, to understand the competence of teaching knowledge, and the exercise of political competence in training.
Downloads
References
BORGES, F. M. et al. Relação entre planejamento didático e círculo de cultura: experiência com grupo de idosos hipertensos. Saúde em Redes, Porto Alegre, v. 7, n. 3, 2021. DOI 10.18310/2446-4813.2021v7n3p115-127. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/3326. Acesso em: 18 jan. 2023.
BRANDÃO, C. R. O que é o método Paulo Freire?. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora Brasiliense, 1984.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do SUS (PNEPS-SUS). Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 18 jan. 2023.
FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016. DOI 10.1590/S2176-6681/288236353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 jan. 2023.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.
FREITAS, N. A. Mediações da integralidade do cuidado no cotidiano das mulheres do campo em uma comunidade de assentados. 2018. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Instituto de Medicina Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/4428. Acesso em: 18 jan. 2023.
GRASEL, C. E.; REZER, R. Formação para a docência na educação superior no campo da saúde: horizontes de pesquisa. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 145-162, 2019. DOI 10.31639/rbpfp.v11i20.209. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/209. Acesso em: 18 jan. 2023.
MACHADO, A. L. G. et al. Círculo de cultura como intervenção educativa para promoção da saúde de idosos. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 16, n. 1, 2017. DOI 10.4025/ciencuidsaude.v16i1.33551. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/33551. Acesso em: 18 jan. 2023.
MCHOTA, E. J. Saberes necessários à atuação do(a) professor(a). Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 215-227, 2017. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/2017/06/saberes-necessarios.pdf. Acesso em: 18 jan. 2023.
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 18 jan. 2023.
NASCIMENTO, D. D. G.; OLIVEIRA, M. A. C. Competências profissionais e o processo de formação na residência multiprofissional em saúde da família. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 814-827, 2020. DOI 10.1590/S0104-12902010000400009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/mCRtDzTkXpWYfmy3WwPv6PL/. Acesso em: 18 jan. 2023.
SILVA JUNIOR, D. V.; BELLOC, M. M. Habitar invisível: produção de vida e cuidado na experiência urbana. Interface, Botucatu, v. 22, n. 67, p. 1065-75. 2018. DOI 10.1590/1807-57622017.0452. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/pQvztNC9p9LzPwH37tXPztD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Neíres Alves de Freitas, Roberta Nobre da Silva, Maria Rocineide Ferreira da Silva, Maria Susana Fernandes , Mirna Neyara Alexandre de Sá Barreto Marinho, Antonio Rodrigues Ferreira Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.