Different expressions of extensionist practice guided by the reference of Freire's conception of popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-67196

Keywords:

University extension, Popular education, Paulo Freire, Popular extension, Conversity

Abstract

Extension activities configure a wide and varied universe that reveals the coexistence of a diverse series of conceptions, practices and intentions in their implementation. In this multifaceted scenario of university extension, there is a set of initiatives that guide their actions based on theoretical-methodological and ethical-political contributions of the conception of popular education, having as a founding principle the valorization of different forms of knowledge and in their horizon to contribute with emancipatory and social transformation practices and processes. Therefore, in the present essay, two conceptions are characterized, which, despite having their particularities, are complementary and manifest significant contributions to the resignification and reorientation of extension actions from a dialogical, problematizing and critical-propositional point of view. in this sense, the concept of popular extension is outlined, which is affirmed as a useful social work that is oriented based on the assumptions of popular education and the concept of Conversity is presented, which designates the process of shared construction of knowledge and social action that takes place from the relationship between the university and popular social movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renan Soares de Araújo, Escola de Saúde Pública da Paraíba

Master in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; institutional supporter of the School of Public Health of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Research Group in Popular Extension (EXTELAR). 

References

CRUZ, P. J. S. C. A conversidade como conceito central na reorientação do fazer universitário e sua construção compartilhada com os grupos populares, as práticas comunitárias e os movimentos sociais. In: FLEURI, R. M. Conversidade: diálogo entre universidade e movimentos sociais. João Pessoa: Editora do CCTA, 2019. p. 9-13.

CRUZ, P. J. S. C. Universidade popular: fundamentos, aprendizados e caminhos pela extensão. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (org.). Extensão popular: caminhos em construção. João Pessoa: Editora do CCTA, 2017a. p. 53-82.

CRUZ, P. J. S. C. Produções e construções de conhecimentos em diálogo com movimentos sociais populares e práticas comunitárias: o que Reinaldo Fleuri e o Mover nos ensinam. In: FLEURI, R. M. Educação intercultural e movimentos sociais: trajetória de pesquisas da Rede Mover. João Pessoa: Editora do CCTA, 2017b. p. 9-18.

CRUZ, P. J. S. C. Extensão popular: um jeito diferente de conduzir o trabalho social da universidade. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (org.). Educação popular na universidade: reflexões e vivências da Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2013. p. 181-201.

DANTAS, V. L. A. Dialogismo e arte na gestão em saúde: a perspectiva popular nas Cirandas da Vida em Fortaleza-CE. 2009. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

FLEURI, R. M. Conversidade: diálogo entre universidade e movimentos sociais. João Pessoa: Editora do CCTA, 2019.

FLEURI, R. M. Extensão universitária em educação popular. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 3, n. 6, p. 59-73, 1989.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS

BRASILEIRAS – FORPROEX. I Encontro de Pró-Reitores de Extensão das universidades públicas brasileiras. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Brasília,

Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-

Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 17 set. 2022.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Educação e mudança. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria e prática em educação popular. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1993.

GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê? Instituto Paulo Freire. 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.

GAVIRAGHI, F. J.; GOERCK, C.; FRANTZ, W. As incubadoras sociais do Rio Grande do Sul na base de fomento da práxis emancipatória: algumas problematizações. Interações, Campo Grande, v. 20, n. 2, p. 461-473, abr./jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.20435/inter.v0i0.1834. Disponível em: https://www.scielo.br/j/inter/a/Zk8w9hTcFtQpj8SDv9g5qdm/?lang=pt. Acesso em: 24 out. 2022.

JEZINE, E. A crise da universidade e o compromisso social da extensão universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 1., 2006, João Pessoa. Anais [...] João Pessoa: Editora da UFPB, 2006. Disponível em: http://www.prac.ufpb.br/anais/Icbeu_anais/anais/institucionalizacao/acrisedauniversidade.pdf. Acesso em: 24 out. 2022.

LEITE, I. A educação popular perante a questão das drogas: uma incursão no tema e um marco conceitual. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 10-27, set./dez. 2018. Doi: 10.14393/REP-v17n32018-art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/43120. Acesso em: 15 set. 2022.

MELO NETO, J. F. Extensão popular. 2. ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014.

MELO NETO, J. F. Universidade popular: texto para debate. João Pessoa: Editora da UFPB, 2012.

MELO NETO, J. F. Extensão universitária é trabalho. João Pessoa: Editora da UFPB, 2004.

MELO NETO, J. F. Extensão universitária e produção do conhecimento. Conceitos, João

Pessoa, v. 5, n. 9, p. 13-19, 2003.

MELO NETO, J. F. Extensão universitária: bases ontológicas. In: MELO NETO, J. F. (org.).

Extensão universitária: diálogos populares. João Pessoa: Editora da UFPB, 2002. p. 7-22.

MELO NETO, J. F. Extensão universitária: em busca de outra hegemonia. Revista de Extensão, João Pessoa, Ano 1, n. 1, p. 9-21, jul. 1996.

PAULA, J. A. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 5-23, jul./nov. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18930. Acesso em: 24 out. 2022.

RIBEIRO, K. S. Q. S. A experiência na extensão popular e a formação acadêmica em fisioterapia. Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 79, p. 335-346, dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622009000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/pm9WRFZZJBs6qLc4FZ3c5Tv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 out. 2022.

RIGOTTO, R. M.; LEÃO, F. A. F.; MELO, R. D. A pedagogia do território: desobediências epistêmicas e insurgências acadêmicas na práxis do Núcleo Tramas. In: RIGOTTO, R. M.; AGUIAR, A. C. P.; RIBEIRO, L. A. D. (org.). Tramas para a justiça ambiental: diálogo de saberes e práxis emancipatórias. Fortaleza: UFC, 2018. p. 345-396.

SANTOS, B. S. La universidad en el siglo XXI: para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. La Paz: Plural Editores, 2007.

SANTOS, B. S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

SOUZA, T. Z. A extensão popular e a produção de conhecimento conversitário. Cad. Pesq., São Luís, v. 26, n. 2, p. 237-256, abr./jun. 2019. Doi: 10.18764/2178-2229.v26n2p237-256. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/11895. Acesso em: 15 set. 2022.

TOMMASINO, H. et al. Extensión crítica: los aportes de Paulo Freire. In: CRUZ, P. J. S. C. et al. (org.). Educação popular na universidade: reflexões e vivências da Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2013. p. 216-237.

VASCONCELOS, V. O.; OLIVEIRA, M. W. Educação popular: uma história, um que-fazer. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 13, n. 2, p. 135-146, mai./ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2009.132.4939. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/4939. Acesso em: 24 out. 2022.

Published

2022-11-05

How to Cite

ARAÚJO, R. S. de. Different expressions of extensionist practice guided by the reference of Freire’s conception of popular education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 65–86, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-67196. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67196. Acesso em: 21 nov. 2024.