IDENTIFICATION OF LANDSLIDE-SUSCEPTIBLE AREAS USING FUZZY LOGIC: A CASE STUDY IN THE MUNICIPALITY OF TEÓFILO OTONI, BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG2610677204Keywords:
Risk management, Urban planning, Natural disasters, Predictive modelingAbstract
L
Landslides cause significant socio-environmental damage. The complexity of mitigating these events can be reduced by geotechnologies such as Fuzzy logic. Therefore, this study aimed at developing a landslide susceptibility map for the municipality of Teófilo Otoni using GIS and Fuzzy logic. The variables considered were slope, geomorphology, lithology, precipitation, proximity to roads, land use and land cover, landslide scars, and residential areas. The results indicated that 63.89% of the municipality’s area is classified as high or very high risk, with 80.06% of residences located in these areas. Model validation showed that 84.17% of the landslide scars overlapped with high or very high-risk areas, demonstrating strong predictive accuracy. Comparisons with other models confirmed greater reliability using Fuzzy logic, with an AUC-ROC of 0.9143, standing out as the most accurate in predicting landslide-susceptible areas, when compared to other models developed by IBGE and CPRM. Therefore, it is concluded that Fuzzy logic proved to be an effective tool in identifying landslide-prone areas, enabling more precise interventions.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Breno Alcântara Silva, Antônio Henrique Cordeiro Ramalho, Thiago Bomjardim Porto, Leonardo Duarte Biazatti , Francisco Hélter Fernandes do Amaral, Nilton Cesar Fiedler , Maria Giovana Parizzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.




