School metalexicography
contrastive analysis of entries in high school dictionaries
DOI:
https://doi.org/10.14393/Lex-v8a2022/23-11Keywords:
Metalexicography, School dictionaries, Microstructure, EntryAbstract
This article aims to carry out a contrastive analysis of the microstructure of the entries citizen and citizenship found in Type 4 school dictionaries selected in the latest official call for the National Textbook Program - PNLD Dictionaries (2012) - for High School. The theoretical assumptions underlying this research derive from School Metalexicography, and the analysis focused on the technical nature of the microstructural construction in order to promote a linguistic and methodological reflection on the analyzed object of study. From the analysis, we verified that there are works that have gaps in some definitions for the headword caused by the lack of certain structural elements, leading the student-consultant to possibly need to use more than one dictionary for supplementation and a complete understanding of the meaning.
Downloads
References
AULETE, C. Dicionário contemporâneo da Língua Portuguesa. GEIGER, P. (org.) Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.
BECHARA, E. Dicionário da Língua Portuguesa Evanildo Bechara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.
BORBA, F. S. Dicionário Unesp do português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.
BRASIL (PNLD). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: MEC/SEB, 2012.
CARMONA-RODRIGUES, A. C. R.; NADIN, O. L. O dicionário como material didático complementar: em busca de informações históricas para um trabalho interdisciplinar nas aulas de espanhol. In: CASTIGLIONI, A. C.; DARGEL, A. P. (org). Léxico e ensino: resultados de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022.
GOMES, P. V. N. O processo de aquisição lexical na infância e a metalexicografia do dicionário escolar. Brasília: 2007, 327f. Tese (Doutorado em linguística) – Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
HOUAISS, I. A. (org.). Dicionário Houaiss Conciso. São Paulo: Moderna, 2011.
KRIEGER, M. da G. Lexicografia: a dicionarização do léxico. In: RODRIGUES-PEREIRA, R.; COSTA, D. S. S. (org.). Estudos em lexicografia: aspectos teóricos e práticos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.
KRIEGER, M da G. Questões de Lexicografia pedagógica. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. R. ; HUMBLÉ, P., RENÉ M. (org.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 103-113.
MARTINS, A. C. Lexicografia, Metalexicografia e natureza da iconicidade da Língua de Sinais Brasileira (Libras). 2017. 361 f. Tese (Doutorado em Psicologia). Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
MARTINS, M. T. Análise discursiva de dicionários de língua portuguesa. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Universidade Estadual Paulista - IBILCE, São José do Rio Preto, SP, 2007.
OLIVEIRA, L. R. Problematização das discursividades sobre a cidadania em dicionários escolares do Ensino Médio de Língua Portuguesa. 2022. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Língua e Literatura). Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, TO, 2022. DOI https://doi.org/10.51359/2175-294x.2022.254415
PORTO DAPENA, J. Á. Manual de técnica lexicográfica. Ed. Arco/ Libros, S. L, 2002. 367p.
WELKER, H. A. Dicionários: uma pequena introdução à lexicografia. 2.ed. Brasília: Thesaurus, 2004. 301p.
WELKER, H. A. Breve histórico da metalexicografia no Brasil e dos dicionários gerais brasileiros. MATRAGA, Rio de Janeiro, ano 13, n.19, p. 69-84, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Laiza Rodrigues Oliveira, Ana Claudia Castiglioni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
CC BY-NC-ND 4.0: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.