Lexical Approach, Corpus Linguistics and teaching English as a foreign language

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex9-v5n2a2020-2

Keywords:

Pibid, Enem, Corpus Linguistics, Lexical Approach, English language teaching

Abstract

This experience report focuses on an English language workshop carried out within the scope of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid) with high school students. This workshop aimed at expanding the students' lexical competence, in order to prepare them for the English language section of the Brazilian National High School Exam (Enem). Our theoretical and methodological guidelines were the Lexical Approach (LEWIS, 1993; 2000; 2008) and Corpus Linguistics, respectively. Among the results from the workshop are: (i) the increase of the target audience’s English language vocabulary; (ii) the promotion of confidence regarding reading English language texts; (iii) the training of novice teachers for research in linguistic analysis and description, as well as for pedagogical material production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Maia Cabral, Federal University of Goiás

Mestranda em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Goiás (PPGLL-UFG).

Joel Victor Reis Lisboa, Federal University of Uberlândia

Mestrando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia (PPGEL-UFU). 

Márcio Issamu Yamamoto, Federal University of Jataí

Professor Associado do Curso de Letras-Inglês da Universidade Federal de Jataí.

References

BERBER SARDINHA, T. Lingüística de Corpus. Barueri: Manole, 2004.

BRASIL. Capes. Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília, DF: Capes, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid. Acesso em: 31 maio 2020.

CYR, P. Les stratégies d’apprentissage. Paris: CLE International, 1998.

GALISSON, R. L’apprentissage systématique du vocabulaire: livre du maître. Paris: Hachette/Larousse, 1970.

GERMAIN, C. Évolution de l’enseignement des langues: 5000 ans d’histoire. Paris: CLE International, 1993.

LEFFA, V. J. Aspectos externos e internos da aquisição lexical. In: LEFFA, V. J. (org.). As palavras e sua companhia: o léxico na aprendizagem das línguas. Pelotas: EDUCAT, 2000. p. 15-44.

LEWIS, M. (ed.). Teaching collocation: further developments in the Lexical Approach. Hove: Language Teaching Publications, 2000.

LEWIS, M. Implementing the Lexical Approach: putting theory into practice. Andover: Heinle Cengage Learning, 2008.

LEWIS, M. The Lexical Approach: the state of ELT and a way forward. Hove: Language Teaching Publications, 1993.

LISBOA, J. V. R. Aspectos (não)contribuintes do Pibid para a formação docente de graduandos em Letras Inglês: um estudo de caso. Revista Investigações, Recife, v. 32, n. 2, p. 207-227, 2019a. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/241324/34157. Acesso em: 17 abr. 2020.

LISBOA, J. V. R. O ensino de LI para alunos com NEE: experiências e reflexões no âmbito do PIBID. Itinerarius Reflectionis, Jataí, v. 15, n. 2, p. 1-15, 2019b. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/58377. Acesso em: 21 fev. 2020. DOI https://doi.org/10.5216/rir.v15i2.58377.

LOPES, C. E. A. et al. A importância do PIBID na formação acadêmica dos graduandos em Letras Inglês: uma experiência modificadora. Itinerarius Reflectionis, Jataí, v. 12, n. 1, p. 1-15, 2016. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/37132/pdf_2. Acesso em: 12 mar. 2020.

MATEUS, E. F.; EL KADRI, M. S.; GAFFURI, P. O que se pode ver da janela: uma análise do subprojeto de Letras-Inglês do Programa PIBID. Signum, Londrina, v. 14, n. 1, p. 363-386, 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8488/9228. Acesso em: 21 fev. 2020. DOI http://dx.doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p363.

MCENERY, T.; HARDIE, A. Corpus Linguistics: method, theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

O’KEEFFE, A.; MCCARTHY, M. (ed.). The Routledge Handbook of Corpus Linguistics. Abingdon: Routledge, 2010.

PEIXOTO, L. M. O Corpus of English Language Videos: uma nova ferramenta de corpus on-line para aprendizagem direcionada por dados. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Letras e Linguística, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/18315/1/CorpusEnglishLanguage.pdf. Acesso em: 23 maio 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.403.

SCOTT, M. WordSmith Tools version 6. Stroud: Lexical Analysis Software, 2012. Disponível em: https://www.lexically.net/wordsmith/downloads/. Acesso em: 17 fev. 2020.

TOGNINI-BONELLI, E. Corpus Linguistics at work. Amsterdam: John Benjamins, 2001. DOI https://doi.org/10.1075/scl.6.

YAMAMOTO, M. I. Considerações sobre o ensino de francês e as novas tecnologias. E-scrita, Nilópolis, v. 3, n. 2, p. 161-172, 2012. Disponível em: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/458/pdf_245. Acesso em: 29 maio 2020.

YAMAMOTO, M. I. Considerações sobre o ensino de PLE em contexto de ensino superior. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 8, n. 1, p. 485-501, 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/24858/14654. Acesso em: 19 maio 2020. DOI https://doi.org/10.14393/DL15-v8n1a2014-28.

Published

2020-10-20

How to Cite

CABRAL, M. M.; LISBOA, J. V. R.; YAMAMOTO, M. I. . Lexical Approach, Corpus Linguistics and teaching English as a foreign language: an experience report. Revista GTLex, Uberlândia, v. 5, n. 2, p. 223–240, 2020. DOI: 10.14393/Lex9-v5n2a2020-2. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/55885. Acesso em: 21 nov. 2024.