Tocantins Toponymic System (SISTOP):

pedagogical experiences with elementary school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex5-v3n1a2017-2

Keywords:

Toponymy, Software, Elementary School, Pedagogical Innovation

Abstract

Toponymy has as a scope the study of the toponyms, i.e., the names of places. This subarea of Onomastic nurtures and is nurtured by several areas of knowledge. Based on the Principle of Interdisciplinarity, the present paper aims to understand the preliminary proposal of a toponymic software from the perspective of Geography teachers of Elementary School. The software proposal is its implementation in the Basic Education as a possibility of valuing and fostering the expansion of the range of knowledge about the names of places in the state of Tocantins.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Vieira do Nascimento, UFT

Mestre em Ensino de Língua e Literatura, Programa de Pós-Graduação em Letras PPGL/UFT, professor-substituto do Curso de Licenciatura em Letras da Unitins

Karylleila Santos Andrade, UFT

Graduação em Letras pela Universidade do Tocantins, Mestrado e Doutorado em Linguistica pela Universidade de São Paulo.

References

AGUILERA, V. A. Taxionomia de topônimos: problema sem solução? Signum: Estudos linguísticos. Londrina, n. 2, p. 125-137, out. 1999. DOI https://doi.org/10.5433/2237-4876.1999v2n1p125.

ANDRADE, K. S. Atlas toponímico de origem indígena do estado do Tocantins: ATITO. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2010.

ANDRADE, K. S. Atlas Toponímico do Tocantins (ATT): criação de um software para a catalogação dos dados das fichas lexicográfico-toponímicas. Revista Percursos linguísticos, v. 3, n. 7, 2013.

ANDRADE, K. S.; RIBEIRO, E. Implementação de software toponímico com perspectivas de atuação no ensino. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S. Visibilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas: Pontes Editores, 2014.

BENITTI, F. B. V.; SEARA, E. F. R.; SCHLINDWEIN, L. M. Processo de desenvolvimento de software educacional: proposta e experimentação, Cinted-FRGS, v. 3, n. 1, 2005. DOI https://doi.org/10.22456/1679-1916.13849.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: Ciências humanas e suas tecnologias, vol. 3. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

COSTA, R. S. Desenvolvimento de um sistema: mapa toponímico do Tocantins com integração da API do Google Maps™. 2014. 68 f. Monografia (Bacharelado em Ciência da Computação) – Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2014.

DICK, M. V. P. A. A motivação toponímica e a realidade brasileira. São Paulo: Arquivo do Estado, 1990.

DICK, M. V. P. A. Toponímia e antroponímia no Brasil. Coletânea de estudos. São Paulo: Serviço de Artes Gráficas/FFLCH/USP, 1992.

DICK, M. V. P. A. Rede de conhecimento e campo lexical: hidrônimos e hidrotopônimos na onomástica brasileira. In: ISQUERDO, A. N.; KRIEGER, M. G. As ciências do léxico, v. 2. Campo Grande: Ed. UFMS, 2004.

HINOSTROZA, J. E.; MELLAR, H. Pedagogy embedded in educational software design: report of a case study. Computers & education, n. 37, p. 27-40, 2001. DOI https://doi.org/10.1016/S0360-1315(01)00032-X.

MAEDA, R. M. A. A Toponímia Sul-Mato-Grossense: um estudo dos nomes de fazendas. 2006. 281 f. Tese – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, SP, 2006.

MERCADO, L. P. L. (org.). Novas tecnologias na educação: Reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.

NASCIMENTO, R. V. Proposta preliminar de um software toponímico: um estudo de caso sob a ótica de professores de Geografia do ensino fundamental. 2017. 203 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Palmas/TO, 2017.

OLIVEIRA, V. M. O que é educação física. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PEREIRA, R. R. A toponímia de Goiás: em busca da descrição de nomes de lugares de municípios do sul goiano. 2009. 204 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Centro de Ciências Humanas e Sociais, Programa de Pós-Graduação Mestrado em Estudos de Linguagens, Campo Grande/MS, 2009.

Published

2020-02-21

How to Cite

NASCIMENTO, R. V. do; ANDRADE, K. S. Tocantins Toponymic System (SISTOP): : pedagogical experiences with elementary school teachers. Revista GTLex, Uberlândia, v. 3, n. 1, p. 23–40, 2020. DOI: 10.14393/Lex5-v3n1a2017-2. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/48452. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos