Pythagoras’ Theorem

a teaching proposal for visually impaired students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-72733

Keywords:

Pythagoras’ theorem, visual impairment, geometry teaching, sociocultural theory

Abstract

The present article is an excerpt from a master's thesis aimed at investigating the potentials and limitations of a structured teaching intervention using tactile materials on the Pythagorean theorem for visually impaired students. The qualitative study, conducted in the form of a case study, was grounded in Vygotsky's sociocultural theory and involved two blind students attending the 2nd year of high school in two public schools located in the municipalities of Barueri and Itapevi, in the state of São Paulo. The results indicated that the interaction of the students with the adapted material and the mediation of the teacher allowed the participants to articulate the zone of proximal development, the level of actual development, and the level of potential development, making the transformation of potential and actual development evident.

Downloads

Author Biographies

  • Nasael Martins Luiz, Fundação Instituto de Educação de Barueri

    Master's degree in Exact Sciences Education from the Federal University of São Carlos, coordinator of the Mathematics department at the Barueri Education Institute Foundation (Fieb - formerly ITB), and Mathematics teacher in the state education network of São Paulo.

  • Rogério Fernando Pires, Universidade Federal de Uberlândia

    PhD in Mathematics Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo, professor at the Institute of Human Sciences of the Pontal Campus of the Federal University of Uberlândia (UFU), permanent faculty member of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at UFU, and collaborator in the Graduate Program in Exact Sciences Teaching at the Federal University of São Carlos.

References

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1991. Tradução: Alvarez, M. J.; Santos, S. B.; Baptista, T. M.

FERNANDES, S. H. A. A.; HEALY, L. Mãos que falam; mãos que vêem. O papel do sistema háptico no processo de objetificação do conhecimento matemático por alunos cegos. In: VII Reunião de Didática da Matemática do Cone Sul. Águas de Lindoia: PUC São Paulo, 2006. v. 1. 2006a.

FERNANDES, S. H. A. A.; HEALY, L. O processo de inclusão de alunos cegos nas aulas de matemática: as vozes dos atores. In: III Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Águas de Lindoia: SBEM, 2006. v. 1. 2006b.

FERNANDES, S. H. A. A.; HEALY, L. Desconstruindo hierarquias epistemológicas no contexto das interações de alunos cegos com homotetia. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 7, p. 91–116, 2014.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: Aprendizado e Desenvolvimento. Um Processo Sócio-Histórico. São Paulo: Editora Scipione, 1993. (Série Pensamento e Ação no Magistério).

VYGOTSKY, L. S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/Edusp, 1988.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2025-05-15

Issue

Section

Teachers Who Teach Mathematics: For What, For Whom

How to Cite

LUIZ, Nasael Martins; PIRES, Rogério Fernando. Pythagoras’ Theorem: a teaching proposal for visually impaired students. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, Minas Gerais, v. 6, n. Especial, p. 1–17, 2025. DOI: 10.14393/BEJOM-v6-2025-72733. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/72733. Acesso em: 14 aug. 2025.

Similar Articles

1-10 of 85

You may also start an advanced similarity search for this article.