"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n2a2015-34495Keywords:
Curriculum, Everyday school life, Heteronormativity, Heterosexism, HomophobiaAbstract
The article explores the relationship between curriculum and heteronormativity in the everyday school life. Through the problematization based on teachers' testimonials and reports, the author reflects on the school experiences related to processes of (re)production of gender norms and heterosexual matrix. The author considers the "pedagogy of the closet" as a set of practices, power relationships, classifications, construction of knowledge, subjects and differences that the curriculum builds daily in schools under the aegis of the heteronormativity. He considers heteronormativity as element that acts in structuring the school environment and its curriculum and practices, producing effects on the entire scholar community.
References
ARONSON, Elliot. O animal social. São Paulo: Ibrasa, 1979.
BORGES, Lenise. Visibilidade lésbica: um comentário a partir de textos da mídia. Sexualidade, Rio de Janeiro, n. 23/24/25, p. 20-24, out. 2005.
BORRILLO, Daniel. Homofobia. Barcellona: Bellaterra, 2001.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
BRASIL. INEP. Pesquisa sobre preconceito e discriminação no ambiente escolar. Brasília: Inep, 2009.
BRITZMAN, Deborah. O que é essa coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 71-96, jan./jul. 1996.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira L. (Org.). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 151-172.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CAMARGO, Ana M. de; MARIGUELLA, Márcio. Cotidiano escolar. Piracicaba: Jacintha, 2007.
CARVALHO, Marília P. de. Avaliação escolar, gênero e raça. Campinas: Papirus, 2009.
CONNELL, Robert [Raewyn]. Masculinities. Cambridge: Polity, 1995.
COSTA, Jurandir F. A ética democrática e seus inimigos. In: NASCIMENTO, Elimar P. do (Org.). Ética. Brasília: Garamond, 1997. p. 67-86.
CRENSHAW, Kimberlé W. Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, Stanford, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 1991.
DA MATTA, Roberto; SOARES, Elena. Águias, burros e borboletas. Rio de Janeiro: Rocco,1999.
DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano, I. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo. São Paulo: Perspectiva, 1976.
ÉRIBON, Didier. Reflexões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Cia de Freud, 2008.
FONSECA, Márcio da. Michel Foucault e a constituição do sujeito. São Paulo: Educ, 1995.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
GERALDI, Corinta. Currículo em ação: buscando a compreensão do cotidiano da escola básica. Proposições, Campinas, v. 5, n. 3 [15], p. 111-132, nov. 1994.
HEREK, Gregory. Beyond homophobia: thinking about sexual prejudice and stigma in the Twenty-First Century. Sexuality Research & Social Policy, San Francisco, v. 1, n. 2, p. 6-24, abr. 2004.
HOOKS, Bell. Talking Black. Boston: South End, 1989.
HUDSON, Walter; RICKETTS, Wendell. A strategy for the measurement of homophobia. Journal of Homosexuality, Philadelphia, v. 5, n. 4, p. 357-372, 1980.
INTERNATIONAL COMMISSION OF JURISTS. Yogyakarta Principles, 2007. Disponível em: <http://bit.ly/1yUfEAc>. Acesso em: 30 dez. 2007.
JULIANO, Dolores; OSBORNE, Raquel. Prólogo. Las estrategias de la negación: desentenderse de las entendidas. In: PLATERO, Raquel (Coord.). Lesbianas. Barcelona: Melusina, 2008. p. 7-16.
JUNQUEIRA, Rogério D. Homofobia: limites e possibilidades de um conceito em meio a disputas. Bagoas, Natal, v. 1, n. 1, p. 145-165, jul./dez. 2007.
JUNQUEIRA, Rogério D.. Introdução. Homofobia na escola: um problema de todos. In: ______. (Org.). Diversidade sexual na educação. Brasília: MEC, Unesco, 2009a. p. 13-51.
JUNQUEIRA, Rogério D.. Educação e homofobia: o reconhecimento da diversidade sexual para além do multiculturalismo liberal. In: ______. (Org.). Diversidade sexual na educação. Brasília: MEC, Unesco, 2009b. p. 367-444.
JUNQUEIRA, Rogério D.; CHAMUSCA, Maria A.; HENRIQUES, Ricardo. Gênero e diversidade sexual na escola: reconhecer diferenças e superar preconceitos. Brasília: Ministério da Educação, 2007.
LOGAN, Colleene. Homophobia? No, homoprejudice. Journal of Homosexuality, Philadelphia, v. 31, n. 3, p. 31-53, 1996.
LOPES, Alice; MACEDO, Elizabeth (Orgs.). Currículo: debates contemporâneos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LOURO, Guacira L. (Org.). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
LOURO, Guacira L.. Gênero, sexualidade e educação. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2004a.
LOURO, Guacira L.. Um corpo estranho. Belo Horizonte: Autêntica, 2004b.
LOURO, Guacira L.. Heteronormatividade e homofobia. In: JUNQUEIRA, Rogério D. (Org.). Diversidade sexual na educação. Brasília: MEC, Unesco, 2009. p. 85-93.
MORGADE, Graciela; ALONSO, Graciela (Comp.). Cuerpos y sexualidades en la escuela. Buenos Aires: Paidós, 2008.
MORIN, Stephen. Heterosexual bias in psychological research on lesbianism and male homosexuality. American Psychologist, Washington, v. 32, p. 629-637, jan. 1977.
PERES, Wiliam. Cenas de exclusões anunciadas: travestis, transexuais e transgêneros e a escola brasileira. In: JUNQUEIRA, Rogério D. (Org.). Diversidade sexual na educação. Brasília: MEC, Unesco, 2009. p. 235-263.
PLATERO, Raquel/Lucas (Ed.). Intersecciones. Barcelona: Bellaterra, 2012.
RUBIN, Gayle. Pensando sobre sexo: notas para uma teoria radical da política da sexualidade. Cadernos Pagu, Campinas, n. 21, p. 1-88, 2003.
SEDGWICK, Eve K. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, jan./jun. 2007.
SHARMA, Jaya. Reflexões sobre a linguagem dos direitos de uma perspectiva queer. In: CORNWALL, Andrea; JOLLY, Susie (Org.). Questões de sexualidade. Rio de Janeiro: Abia, 2008. p. 111-120.
SILVA, Tomaz da (Org.). Identidade e diferença. Petrópolis: Vozes, 2000.
SILVA, Tomaz da. Documento de identidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SOUSA FILHO, Alípio. A política do conceito: subversiva ou conservadora? Crítica à essencialização do conceito de orientação sexual. Bagoas, Natal, v. 3, n. 4, p. 59-77, jan./jun. 2009.
WARNER, Michael (Ed.). Fear of a queer planet. Minneapolis: University of Minnesota, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Rogério Diniz Junqueira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.