New Technologies and the Teaching of Quaternary Geomorphology at the State University of Maranhão – UEMA
PDF-pt (Portuguese)
PDF-en

Keywords

Teaching and learning
Education
Geography

How to Cite

BEZERRA, José Fernando Rodrigues; FRANÇA, Danyella Vale Barros; GUERRA, Antonio José Teixeira; JORGE, Maria do Carmo Oliveira. New Technologies and the Teaching of Quaternary Geomorphology at the State University of Maranhão – UEMA. Sociedade & Natureza, [S. l.], v. 37, n. 1, 2025. DOI: 10.14393/SN-v37-2025-78893. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/78893. Acesso em: 26 dec. 2025.

Abstract

Technological advances have brought countless changes to the way we see, think, and act in current society. Formal education has faced significant challenges in the face of the various changes related to generational transition of students and the advent of cyberculture. The linear views previously adopted in formal education no longer allow us to comprehend current social phenomena, or to explain the impacts of digital connectivity on society. Therefore, it is imperative that educators continuously adapt and refine their pedagogical strategies to ensure effective knowledge dissemination. This study aims to analyze the use of new educational technologies in the teaching of Quaternary Geomorphology in the undergraduate and graduate Geography courses at the State University of Maranhão. In order to achieve the proposed objective, the research was guided by the following stages: bibliographical survey, choice of educational technologies according to the subjects covered in the discipline, preparation of material for the classes and application of the technologies in the classroom. The main educational technologies used were: Geoguessr, Google Earth, Google Forms, Kahoot, LandscapAR, Nearpod, Virtual Reality Glasses, Padlet, Prezi and Wordwall. The inclusion of new educational technologies in this subject has made it more tangible and practical, with concepts that are close to reality and promote the students' creative process, which has made the subject increasingly interesting. There has been greater student attendance at classes and greater commitment to the activities, as well as real-time assessments and feedback during the online games.

PDF-pt (Portuguese)
PDF-en

References

ANDRADE, B. F. A revisão como ferramenta para o desenvolvimento linguístico e crítico na produção de textos. Monografia. Graduação em Letras. Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

BARBOZA, J. P. M; RONDINI, C. A. Tecnologia no ensino de geografia: uma reflexão acerca do uso do aplicativo “LandscapAR” no ensino-aprendizagem de curvas de nível. Revista Caminhos de Geografia. Uberlândia, v. 22, n. 79, p. 39-55, 2020. https://doi.org/10.14393/RCG227953422

CAMPOS, L. H., SILVA, M. R. R., CHICON, P. M. Z., SCHUCH, R. R., QUARESMA, C. R. T., TELOCKEN, A. V., & ANTONIAZZI, R. L. Utilização de Ferramentas Google para auxiliar na produtividade do ensino/aprendizagem entre discentes e docentes. XXIII Seminário Interinstitucional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2018.

CANVA PTY LTD. Canva. Sydney, 2012. Plataforma on-line de design gráfico. Disponível em: https://www.canva.com. Acesso em: 28 ago. 2024.

COSTA, F. A. A utilização das TIC em contexto educativo. Representações e práticas de professores. Tese. Doutorado em Educação. Universidade de Lisboa, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Lisboa, Portugal, 2008.

GAÚNA MONTEIRO, R. L. de S. G., & SANTOS, D. S. A utilização da ferramenta google forms como instrumento de avaliação do ensino na escola superior de guerra. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 4, n. 2, p. 27–38. 2020. https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v4n2-3

GEO GUESSR AB. GeoGuessr. Estocolmo, 2013. Jogo eletrônico on-line. Disponível em: https://www.geoguessr.com. Acesso em: 27 nov. 2024.

GOOGLE LLC. Google Earth. Mountain View, 2001. Software de geovisualização. Disponível em: https://earth.google.com . Acesso em: 30 dez. 2024.

GOOGLE LLC. Google Forms. Mountain View, 2008. Aplicativo on-line de criação de formulários. Disponível em: https://forms.google.com. Acesso em: 10 set. 2024.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 06 maio, 2025.

JESUS, K. B.; OLIVEIRA, G. B. Processos educativos em tempos de cibercultura. Boletim de Conjuntura. Boa Vista, v. 4, n. 12, p. 83-101, 2020. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/20. Acesso em: 14 abr. 2025.

JONASSEN, D. H. Computers in the classroom: mindtools for critical thinking. Merrill/Prentice-Hall, 1996. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/245753708_Computers_as_Mindtools_for_engaging_learners_in_critical_thinking. Acesso em: 06 maio. 2025.

KAHOOT! ASA. Kahoot! Oslo, 2013. Plataforma on-line de aprendizagem baseada em jogos. Disponível em: https://kahoot.com. Acesso em: 10 ago. 2024.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2012.

LANDSCAPAR. LandscapAR. [S. l.]: LandscapAR, 2012. Aplicativo educacional de realidade aumentada. Disponível em: https://landscapar.wordpress.com. Acesso em: 15 set. 2024.

LEMOS, A.; CUNHA, P. (Orgs.) Olhares sobre a Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.

MELO NETO, I. S., LISBOA, A. N., MESQUISTA, A.N.S. Gamificação no ensino da geografia: uma análise da aplicabilidade do Kahoot! em sala de aula. Meio Ambiente (Brasil), v. 6, n. 2, p. 41-51. 2024. Disponível em: https://meioambientebrasil.com.br/index.php/MABRA/article/view/478. Acesso em: 17 jun. 2025.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.) Coleção Mídias Contemporâneas, v. 2, PROEX/UEOG, 2015a.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In. MORAN, J.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2015b.

NASCIMENTO, A. A. do. Ferramenta tecnológica digital: o uso do Kahoot! no ensino de Geografia. DUTRA, A.; SANTOS, G. J. F.; GRECO JUNIOR, R. (Org.). Formação Docente Digital: novas possibilidades de ensinar e aprender no ensino remoto. 1. ed. Maringá: Editora Vox Littera. v. 1. 150p .2021.

NEARPOD, INC. Nearpod. Dania Beach, 2012. Plataforma on-line de aprendizagem interativa. Disponível em: https://nearpod.com. Acesso em: 27 nov. 2024.

OLIVEIRA, E. A.; OLIVEIRA, R. C. S. O uso do aplicativo LandscapAR como recurso pedagógico para o ensino de geografia. Revista Geosaberes. Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 100-114, 2019. https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.805

PACHECO, R. C. S.; SANTOS, N.; WAHRHAFTIG, R. Transformação digital Educação Superior: modos e impactos na universidade. Revista NUPEM. Campo Mourão, v.12, n.27, p. 94-128, 2020. https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.94-128

WALLWISHER PTE. LTD. Padlet. Singapura, 2008. Plataforma on-line de colaboração interativa. Disponível em: https://padlet.com. Acesso em: 05 mai. 2025.

PEDRO, N. Ambientes educativos inovadores: o estudo do fator espaço nas ‘salas de aula do futuro’ portuguesas. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 10, n. 23, p.99-120, 2017. https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.7448

PREZI INC. Prezi. San Francisco, 2009. Plataforma on-line de criação de apresentações. Disponível em: https://prezi.com. Acesso em: 17 ago. 2024.

PILLONETTO, M. R. A. Educação para nativos digitais: desafios e possibilidades. Papo Docente. 11 de março de 2024. Disponível em: https://www.papodocente.com.br/post/educa%C3%A7%C3%A3o-para-nativos-digitais-desafios-e-possibilidades. Acesso em: 05 maio, 2025.

RAMOS, R. C.; BORGES JÚNIOR, W. L. Realidade virtual na educação – fundamentos, dispositivos, aplicações e inovação no ensino. RCMOS – Revista Científica Multidisciplinar O Saber. São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-21, 2024. https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.540

SILVEIRA, P. B. A cartografia escolar na formação crítica de estudantes: aplicação do Google Earth e Maps. Cadernos da Fucamp, v. 41, p. 90 - 103. 2025. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/3864. Acesso em: 17 jun. 2025.

SOUSA, V. M. F.; LIMA, A. M. F. D. Docentes e as tecnologias: entraves da relação contemporânea no âmbito do ensino superior. Contemporânea – Revista de Ética e Filosofia Política. Caruaru – PE, v. 3, n. 1, p. 44-66, 2023. https://doi.org/10.56083/RCV3N1-003

STREY, M. N.; KAPITANSKI, R. C. Educação & Internet. São Paulo: Sinodal, 2011.

TEZANI, T. C. R. Nativos Digitais: considerações sobre os alunos contemporâneos e a possibilidade de se (re)pensar a prática pedagógica. Revista Brasileira de Psicologia e Educação. Araraguara, v. 19, n. 2, p. 295-307, 2017. https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10955

VENEZKY, R.; MULKEEN, A. ICT - in innovative schools: case studies of change. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), p. 1-31, 2002.

VIEIRA, J. M. G.; ZACHARIAS, A. A. A leitura da paisagem pelos croquis cartográficos dos alunos da educação de jovens e adultos em situação de privação de liberdade. Ciência Geográfica. Bauru, v. XXVI, n. 3, p. 1173-1186, 2022. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/cienciageografica/article/view/3053. Acesso em: 04 maio, 2025.

WORDWALL LTD. Wordwall. Londres, 2012. Plataforma on-line de criação de atividades interativas. Disponível em: https://wordwall.net. Acesso em: 27 nov. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 José Fernando Rodrigues Bezerra, Danyella Vale Barros França, Antonio José Teixeira Guerra, Maria do Carmo Oliveira Jorge

Downloads

Download data is not yet available.