The horse on the Roof: notes on an equestrian iconography in urgent times
Imagem da capa baseada em trabalho de Nivalda Assunção, "Matéria Exposta: Fruta Musa", ensaio visual (2025) publicado neste dossiê.
PDF (Portuguese)

Keywords

Horses
Ecocriticism
Animals
Classical Tradition
Contemporary Art

How to Cite

The horse on the Roof: notes on an equestrian iconography in urgent times. (2025). Revista Estado Da Arte, 6(1). https://doi.org/10.14393/EdA-v6-n1-2025-76203
Share |

Abstract

The article takes as its starting point the viral image of the "caramel horse" stranded on a rooftop during a flood in Brazil, exploring the impact of horses on the collective imagination, particularly within the Western context and amidst the urgency of climate emergencies. Based on Aby Warburg and John Berger ideas, it examines how artistic representations – from the Classical Tradition to contemporary times – have shaped human identification with the horse, positioning it as an ambivalent symbol of power, freedom, and vulnerability.

PDF (Portuguese)

References

ADELMAN, Miriam; BOSCATTI, Ana Paula Garcia. “De cavalos e homens: história, poder, estratégias e representações”, Estudos de sociologia, Araraquara v.25 n.49 p.221-242 jul.-dez. 2020.

ALOI, Giovanni. Art and Animals, Londres: I.B. Tauris, 2011.

BAKER, Steve. The Postmodern Animal, Londres: Reaktion Books, 2000.

BARNETT, Richard. Sculptures from the North Palace of Assurbanipal at Nineveh, 668-627 B.C. London: The British Museum, 1976.

BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal, apresentação de Marcelo Jacques; tradução introdução e notas de Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BERGER, John. “Why look at animals?”, In BERGER, John. About Looking, Nova York: Pantheon, 1980.

BONANNO, Anthony. “Sculpture”. In: HENIG, Martin. (ed.). A Handbook of Roman Art – A survey of the Visual Arts of the Roman World. London: Phaidon Press, 1994, pp. 66-96.

CELANT, Arte Povera: storie e protagonisti, Milão: Electa, 1985.

COHEN, Ada. The Alexander Mosaic. Stories of victory and defeat. New York: Cambridge University Press, 1997.

CRONIN, J. Keri. “’And has not art promoted our work also?’ Visual culture in animal human history”. In: KEAN, Hilda & HOWELL, Philip (eds.). The Routledge Companion to Animal-Human History. London: Routledge, 2019, pp. 251-272.

FÖGEN, Thorsten. “Lives in Interaction: Animal ‘Biographies’ in Graeco-Roman Literature?”. In: FÖGEN, Thorsten & THOMAS, Edmund (eds.). Interactions between Animals and Humans in Graeco-Roman Antiquity. Berlin: De Gruyter, 2017, pp. 89-136.

FREEMAN, Charles. The Horses of St Mark's: A Story of Triumph in Byzantium, Paris and Venice. New York: Overlook Press, 1984.

GALLIAZZO, Vittorio. “I cavalli di San Marco: Una quadriga greca o romana?”. Faventia, vol.6, nº 2, pp. 99-126,1984.

HARDEN, Alastair. “Animals in Classical Art”. In: CAMPBELL, Gordon Linsay (ed.). The Oxford Handbook of Animals in Classical Thought and Life. Oxford: Oxford University Press, 2014, pp. 34-69.

MARKMAN, Sidney David. The horse in Greek art. Baltimore: John Hopkins Press, 1943.

MORENO, Paolo. Apelle. La battaglia di Alessandro. Milano: Skira, 2000.

POMARÈDE, Vincent. Prefácio, In RENAULD, Marie-Christine. Alfred De Dreux (catálogo raisonné), Arles: Actes Sud, 2008.

PLUTARCO. Lives, Volume VII: Demosthenes and Cicero. Alexander and Caesar. Tradução de Bernadotte Perrin. Cambridge: Harvard University Press, 1919.

READE, Julian. Assyrian Sculpture. London: British Museum Press, 1983.

REDE, Marcelo. “Imagem da violência e violência da imagem: guerra e ritual na Assíria (séculos IX-VII a.C.)”. Varia Historia, vol. 34, nº 64, pp. 81-121, 2018.

VILELA, Jimson. “Seis textos de Jannis Kounellis”, Ars (São Paulo), ano 17, n. 36, 2019, pp. 235-251.

TOUATI, Anne-Marie Leander. The Great Trajanic Frieze: The Study of a Monument and of the Mechanisms of Message Transmission in Roman Art. Roma: Svenska Institutet i Rom, 1987.

VIA I CAVALLI DALLA BIENNALE DOPO LA PROTESTA DEGLI ZOOFILI, Il Gazzettino, 13 de julho de 1976. Rassegna Stampa, Archivio Storico de La Biennale di Venezia.

WAGNER-DURAND, Elisabeth. “Narration. Description, Reality: The Royal Lion Hunt in Assyria”. In: WAGNER-DURAND, Elisabeth et alii (orgs.). Image – Narration – Context. Visual Narration in Cultures and Societies of the Old World. Heidelberg: Propylaeum, Universitätsbibliothek Heidelberg, 2019, pp. 235-272.

WARBURG, Aby. “O ingresso do estilo ideal antiquizante na pintura do Primeiro Renascimento” In: WARBURG, Aby. A presença do Antigo. Organização, introdução e tradução por Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018 [1914], pp. 91-140.

WARBURG, Aby. “O Antigo Romano na Oficina de Ghirlandaio”. In: WARBURG, Aby. A presença do Antigo. Organização, introdução e tradução por Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018 [1929], pp. 197-216.

WARBURG, Aby. “Introdução à Mnemosine”. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. Organização de Leopoldo Waizbort; tradução de Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015 [1929], pp. 363-375.

WARBURG, Aby. “Mnemosyne. O Atlas das Imagens. Introdução”. In: WARBURG, Aby. A presença do Antigo. Organização, introdução e tradução por Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018 [1927], pp. 217-229.

WARBURG, Aby. “Dürer e a Antiguidade Italiana”. In: WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução de Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013 [1905], pp. 435-446.

WATANABE, Chikako. “Symbolism of the Royal Lion Hunt in Assyria”. In: PROSECKY, Jiri (ed.). Intellectual Life of the Ancient Near East. Prague: Oriental Institute, 1998, pp. 439-450.

WATANABE, Chikako. “The Lion Metaphor in the Mesopotamian Royal Context”. Topoi, vol. 2, pp. 399-409, 2000.