Autistic children in a municipal daycare center in the city of Recife – Pernambuco: direct access to inclusive stay
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v14nEspeciala2025-77318Keywords:
Autistic children, Early Childhood Education, Inclusive, Pedagogical Practices, RecifeAbstract
The general of this research was to analyze pedagogical and inclusion practices for autistic children at the Professor Ariano Vilar Suassuna Daycare School, located in the city of Recife, Pernambuco. Using a qualitative approach with a case study procedure, data were collected through semi-structured interviews and analyzed using the semantic-categorical aspect of Content Analysis. The main results showed that the educational institution in question is well articulated with the inclusion process to promote the permanence of autistic students in the formal teaching space, despite the daily challenges presented by the teachers interviewed. This pointed to potentialities in terms of the act of educating, mainly due to the collective construction of pedagogical practices experienced in the context of Early Childhood Education.
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION – APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ARAÚJO, Amanda Karla Santiago; SANTOS, Thiago Rodrigo Fernandes as Silva. Atuação psicopedagógica frente aos sujeitos com transtorno do déficit de atenção com hiperatividade: o que dizem os textos. Revista Fafire, v. 15, p. 64-83, 2022. Disponível em: https://fafire.emnuvens.com.br/revista/article/view/686/616. Acesso em: 1 jun. 2025.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2009.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1996.
BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2012.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2015.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, DF: Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica, 2009.
GLAT, R. Desconstruindo representações sociais: Por uma cultura de colaboração para inclusão escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 24, Edição Especial, p. 9-20, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/46TchJ98ZcyvZ3Xb5X7ZkFy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 mar. 2025.
GLAT, R.; VIANNA, M. M.; REDIG, A. G. Plano educacional individualizado: uma estratégia a ser construída no processo de formação docente. Ciências Humanas e Sociais em Revista, Rio de Janeiro, v. 34, n. 12, p. 79-100, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/274694649_Plano_Educacional_Individualizado_uma_estrategia_a_ser_construida_no_processo_de_formacao_docente. Acesso em: 7 mar. 2025.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Censo escolar: Crescem matrículas de alunos com transtorno do espectro autista (matéria). Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/noticias/censo-escolar/crescem-matriculas-de-alunos-com-transtorno-do-espectro-autista. Acesso em: 25 ago. 2025.
LAGO, M. Autismo na escola: ação e reflexão do professor. 2007. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA – UNESCO. Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, Espanha: UNESCO, 1994. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139394. Acesso em: 20 mar. 2024.
PLETSCH, M. D.; GLAT, R. A escolarização de alunos com deficiência intelectual: uma análise da aplicação do Plano de Desenvolvimento Educacional Individualizado. Linhas Críticas, Brasília, v. 18, n. 35, p. 193-208, 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-04312012000100012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 7 mar. 2025.
POKER, R. B. et al. Plano de desenvolvimento individual para o atendimento educacional especializado. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2013.
RECIFE. Decreto nº 36.309, de 30 de janeiro de 2023. Institui a Política Pública de Educação Especial Inclusiva para os estudantes da Rede Municipal de Ensino do Recife. Recife: Diário Oficial do Município, 2023.
SANTANA, M. Z. de. Políticas públicas de educação inclusiva voltada para estudante com deficiência na Educação Superior: o caso da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). 2016. 241 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/18049/1/TESE%20FINAL%20Maria%20Z%C3%A9lia%20de%20Santana.pdf. Acesso em: 28 dez. 2024.
SANTOS, T. R. F. S. A democratização da escola e a perspectiva da educação inclusiva: dilemas de nosso tempo. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 7, n. 1, p. 1-15, jan./jul. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/cadernoscap/article/view/251650/40167. Acesso em: 16 abr. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Heloise Rodrigues da Costa, Eunice Maria Marinho de Santana, Tícia Cassiany Ferro Cavalcante, Thiago Rodrigo Fernandes da Silva Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























