Early Childhood Education Curriculum: from theoretical concepts to the curricular pedagogical proposal from the perspective of Historical-Critical Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-70637

Keywords:

Early Childhood Education Curriculum, Curricular Pedagogical Proposal, Historical-Critical Pedagogy, BNCC for Early Childhood Education

Abstract

The article problematizes the curriculum for Early Childhood Education in the light of the historical-critical approach. To do so, it starts with the following guiding question: on what foundations can the curriculum for Early Childhood Education be built from a historical-critical perspective, focused on access to systematized knowledge and the full development of children's human qualities? Its aim is to understand the curricular foundations of Historical-Critical Pedagogy (HCP) and its contributions to the discussion and development of a pedagogical curriculum proposal for Early Childhood Education as a space for access to knowledge historically systematized by humanity. Research in the area of early childhood education curriculum is still insufficient when considering the complexity and disputes over how pedagogical work with young children should be carried out. This study argues in favor of building their own curricula based on a critical conception, which provides the opportunity to work with children from the perspective of an emancipatory education, so that, from an early age, they can be critical subjects and, throughout their career, transform their own realities. This is a theoretical article, with a qualitative approach, of the bibliographical research type, based on the main references in the discussion of the PHC curriculum. The results show that the early childhood education curriculum is a field in dispute and that the PHC presents curricular foundations for early childhood education, which are still under construction, based on critical conceptions of education and society and which go beyond the pedagogical spontaneity proposed by the National Common Curriculum Base (BNCC).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mávia Matias Costa, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Mestrado em Educação. Universidade Federal do Tocantins, Guaraí, Tocantins.

Juciley Silva Evangelista Freire, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Doutorado em Educação. Universidade Federal do Tocantins, Palmas, Tocantins, Brasil.

References

ALTHUSSER, L. Sobre a reprodução. Petrópolis: Vozes, 2008.

ARCE, A. É possível falar em Pedagogia Histórico-crítica para pensarmos a Educação Infantil? Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 5-12, dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9695.

BARBOSA, M. C. S. et al. Práticas cotidianas na Educação Infantil: bases para uma reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: MEC/SEB/UFRGS, 2009. 112p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. (Acesso em: 21 nov. 2022.)

BARBOSA, I. G; SILVEIRA, T. A. T. M; SOARES, M. A. A BNCC da Educação Infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 77-90, 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.979.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Institui as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular da Educação Infantil. Brasília: MEC, 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ images/ BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BRASIL. PNE em Movimento. Relatórios de Avaliação e Monitoramento dos Planos Municipais de Educação. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://simec.mec.gov.br/pde/grafico_pne.php. Acesso em: 20 jan. 2023.

BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1, p. 1. Disponível em: https://simec.mec.gov.br/pde/grafico_pne.php. Acesso em: 25 abr. 2023.

CAMBÉ. Secretaria Municipal de Educação. Rede Municipal de Ensino. Currículo para a Rede Pública Municipal de Ensino de Cambé. v. 1. Cambé, PR: SEMED, 2020. 722p.

CASCAVEL. Secretaria Municipal de Educação. Currículo para rede pública municipal de ensino de Cascavel: volume I: educação infantil. Cascavel: SEMED, 2020. 367p.

DOURADO, L. F; SIQUEIRA, R. M. A arte do disfarce: BNCC como gestão e regulação do currículo. RBPAE, v. 35, n. 2, p. 291-306, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.21573/vol35n22019.95407.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 84ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

HALL, S. Identidades culturais na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.

KRAMER, S. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. Educação & Sociedade, ano XVIII, n. 60, p. 15-35, dez. 1997. DOI:

https://doi.org/10.1590/S0101-73301997000300002.

MALANCHEN, J. A Pedagogia Histórico-crítica e o currículo: para além do multiculturalismo das políticas curriculares nacionais. 2014. 234 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2014.

MALTA, S. C. L. Uma abordagem sobre currículo e teorias afins visando à compreensão e mudança. Espaço do Currículo, v. 6, n. 2, p. 340-354, maio/ago. 2013. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v6i2.3732.

MARSIGLIA, A. C. G. A prática pedagógica histórico-crítica na Educação Infantil e Ensino Fundamental. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. 192p.

PASQUALINI, J. C; LAZARETTI, L. M. Que educação infantil queremos? Um manifesto em defesa da educação escolar para crianças pequenas. Bauru, SP: Mireveja, 2022. 80p. ok

PASQUALINI, J. C; MARTINS, L. M. Currículo por campos de experiência na educação infantil: ainda é possível preservar o ensino desenvolvente? RPGE – Revista OnLine de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 425-447, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13312.

PRADO, A. E. F. G; AZEVEDO, H. H. O. Currículo para a Educação Infantil: argumentos acadêmicos e propostas de “educação” para crianças de 0 a 5 anos. In: ARCE, Alessandra; JACOMELLI, Mara Regina Martins (Orgs.). Educação Infantil versus Educação Escolar? Entre a (des)escolarização e a precarização do trabalho pedagógico nas salas de aula. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 33-52.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 11.ed. Campinas: Autores Associados, 2011. 157p.

SAVIANI, Demerval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SILVA, T. T. (Org.). Teoria educacional crítica em tempos pós-modernos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

SILVA, T. T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. 156p.

TOCANTINS. Documento Curricular Tocantins: Educação Infantil. Palmas: Secretaria da Educação, Juventude e Esportes, 2019. 110p.

Published

2023-12-31

How to Cite

COSTA, M. M.; FREIRE, J. S. E. Early Childhood Education Curriculum: from theoretical concepts to the curricular pedagogical proposal from the perspective of Historical-Critical Pedagogy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 1–20, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v13n1a2024-70637. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70637. Acesso em: 28 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIER - MOVEMENT FOR INSTITUTIONALIZATION AND MANAGEMENT OF MUNICIPAL EDUCATION SYSTEMS