Does space matter? How spatial inequalities affect students in Distance Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-69203

Keywords:

Inequality, Education, Distance Learning, University education, Space

Abstract

In the literature on inequality and education, the influence of space in the theoretical elaboration regarding this issue is present. A spatial look at the decision-making process by public management can lead to the adoption of corrective mechanisms for educational inequalities from the perspective of equity; that is, that minimize the social inequalities of origin. However, this theme has not advanced over time, without the increase of new educational dynamics that are widespread in the country, such as Distance Education (EaD). Thus, the objective of this paper is to elaborate a literature review that balances the most recent advances in the theme of how spatial inequalities affect EaD students and their main research difficulties, based on the most recent works and secondary data. socioeconomic and spatial. The conclusions of the work point to the fact that Distance Learning is sometimes presented as a model capable of democratizing access to higher education. However, the model was not able to face the historical dilemmas of inequality in higher education, but, on the contrary, intensified/requalified this social phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cleyson Silva dos Santos, Universidade Estadual de Campinas - Brasil

Mestrando em Desenvolvimento Econômico. Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, SP, Brasil.

Alberes Sousa Ferreira , Universidade Estadual de Campinas - Brasil

Doutorando em Desenvolvimento Econômico. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Francisco Monticeli Valias Neto , Universidade Estadual de Campinas - Brasil

Doutorando em Desenvolvimento Econômico. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Domingos Alves, Universidade de São Paulo - Brasil

Doutor em Física. Professor associado do Departamento de Medicina Social da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto. Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

References

BOURDIEU, P. O Poder Simbólico. Bertrand Brasil, 1992.

CNI, Confederação Nacional da Indústria. Disponível em: https://perfildaindustria.portaldaindustria.com.br/ranking. Acesso em: março de 2022.

CASEIRO, L. C. Z. Desigualdade de acesso à educação superior no Brasil e o Plano Nacional de Educação. Série PNE em Movimento, n. 3, p. 40-40, 2016.

CASTRO, J. A. D. Evolução e desigualdade na educação brasileira. Educação & Sociedade, v. 30, p. 673-697, 2009.

DESAI, S.; KULKARNI, V. Changing educational inequalities in India in the context

of affirmative action In: Demography, Volume 45-Number 2, May, 2008.

GOMES, S; MELO, F. Y. M. D. Por uma abordagem espacial na gestão de políticas educacionais: equidade para superar desigualdades. Educação & Sociedade, v. 42, 2021.

FAGNANI; Projeto de país, desigualdade e poder da desinformação. A grande

sociedade – qual é o projeto de desenvolvimento para o Brasil do futuro? Fundação Perseu Abramo, São Paulo (SP), 2017.

FILHO, A. P. Educação a distância: uma abordagem metodológica e didática a partir dos ambientes virtuais. Educação em Revista, v. 27, p. 41-72, 2011.

JUNIOR, A. F. P. C.; BARBOSA L. G.; CASTRO L. V. A relação entre as dificuldades na aprendizagem e a evasão de alunos no EaD: Um estudo de caso. Revista Educação Pública, v. 21, n° 16, 2021.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2021. Disponível em: https://ftp.ibge.gov.br/Trabalho_e_Rendimento/Pesquisa_Nacional_por_Amostra_de_Domicilios_continua/Renda_domiciliar_per_capita/Renda_domiciliar_per_capita_2020.pdf

MOORE, M.; KEARSLEY G. Educação a Distância – Uma visão integrada. São Paulo: Thompson Pioneira, 2007

MORAES, R. Higher education: development of underdevelopment or a tool to

overcome it? In: Chadarevian, P. (ed.) (2018) ― The Political Economy of Lula‘s

Brazil, Routledge, 2018.

MINTO, L. W. In: Educação superior no PNE (2014-2024): apontamentos sobre as

relações público-privadas. In: Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018.

OLIVEIRA, A. L. M. Educação Superior brasileira no início do século XXI: inclusão interrompida? Tese (Doutorado em Economia) - Desenvolvimento Econômico do Instituto de Economia da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2018.

PINTO, A. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, 2000.

PIRES, A. A COVID-19 e a educação superior no brasil: Usos diferenciados das tecnologias de comunicação virtual e o enfrentamento das desigualdades educacionais. Educación, XXX, v. 58, p. 83-103, 2021.

PEIXOTO, M. D. C. L. Democratização e desigualdades na educação superior: o caso do Brasil. Universidades, v. 68, n. 74, p. 51-61, 2017.

POCHMANN, M.; SILVA, L. C. D. Concentração espacial da produção e desigualdades sociais. Revista brasileira de estudos urbanos e regionais, v. 22, 2020.

RODRIGUES, K. C. T. T.; VENSON, A. H.; D. C., GABARDO, M. R. Distribuição espacial do acesso aos serviços de saneamento básico nas microrregiões brasileiras de 2006 a 2013. Revista brasileira de gestão e desenvolvimento regional, v. 15, n. 1, 2019.

SAVELI, E. L.; TENREIRO, M. O. V. (2012) A educação enquanto direito social: aspectos

históricos e constitucionais. In: Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 2, p.

-57, maio/ago. 2012.

SEMESP, Mapa do ensino superior no Brasil, 11a edição, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-11/download/. Acesso em: março de 2022.

SEMESP, Mapa do ensino superior no Brasil, 12a edição, São Paulo, 2022. Disponível em: https://www.semesp.org.br/. Acesso em: março de 2022.

STACHISSINI, M. Y. Educação superior e desigualdade: uma revisão do desenvolvimento e do neoliberalismo. 2020.

VALENTIM, S. S.; PINHEIRO, K. L. M. Ações afirmativas de base racial na educação pública brasileira, 2015.

Published

2024-04-29

How to Cite

SANTOS, C. S. dos; FERREIRA , A. S.; VALIAS NETO , F. M.; ALVES, D. Does space matter? How spatial inequalities affect students in Distance Learning. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–20, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69203. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69203. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA