Sustainable production and consumption in basic education: analyses between the 2030 Agenda and the National Common Curricular Base

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-65396

Keywords:

2030 Agenda, Consumption, Production, Sustainability, National Common Curricular Base

Abstract

This article aims to problematize the way in which the ideas of responsible consumption and production are addressed by the National Common Curricular Base (known as “BNCC” in Brazil), based on the 2030 Agenda. The present work, which constitutes a qualitative bibliographic case study, was supported by the reading and interpretation of texts and documents chosen from the hermeneutic perspective. Knowing the demands of the 2030 Agenda and identifying them in the National Common Curricular Base is essential in order to be able to project what the role of education should be, in relation to environmental and sustainability issues. The study made it possible to understand that, by signing a global pact for the construction of a sustainable and resilient world, Brazil has committed itself, from the Curricular Base, to making human formation effective considering this unavoidable environmental need.   

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Claudio Almir Dalbosco , Universidade de Passo Fundo - Brasil

Doutor em Filosofia (Universität Kassel – Alemanha). Professor do Curso de Filosofia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo – PPGEdu/UPF.

Flávia Burdzinski de Souza, Universidade Federal da Fronteira Sul/Universidade de Passo Fundo - Brasil

Mestra em Educação nas Ciências (UNIJUÍ). Doutoranda em Educação (PPGEdu/UPF). Professora Adjunta da Universidade Federal da Fronteira Sul – Campus Erechim/RS.

Márcio de Macedo, Universidade de Passo Fundo - Brasil

Mestre em História (UFPR). Doutorando em Educação (PPGEdu/UPF). Professor da Universidade Paranense - Unipar - Campus de Francisco Beltrão/PR.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 06 jan. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me000046.pdf Acesso em: 05 jan. 2021

DALBOSCO, C. A. Pragmatismo, teoria crítica e educação. Campinas (SP): Autores Associados, 2010.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FERREIRA, A. B. de H. Mini Aurélio: o dicionário de língua portuguesa. 8ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FLICKINGER, H. G. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.

GAMBARO, D. Bourdieu, Baudrillard e Bauman: o consumo como estratégia de distinção. Revista Novos Olhares, v.1, n.1, 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/novosolhares/issue/view/4286. Acesso em 04 jan. 2021.

LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. Diálogo com educadores. Revista Espaço Pedagógico. Passo Fundo-RS, v. 28, n. 1, p. 412-419, 16 set. 2021. Tradução Regiano Bregalda. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/12804/114116122. Acesso em 16 out. 2021.

LOUREIRO, C. F. B; LIMA. M. J. G. S. A hegemonia do discurso empresarial de sustentabilidade nos projetos de Educação ambiental no contexto escolar: nova estratégia do capital. Revista Contemporânea de Educação, v.7, n.14, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1672. Acesso em 11 jan. 2022.

MELLO, S. S. de; TRAJBER, R. (coord.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental. Brasília: MEC/MAM/UNESCO, 2007.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reformar, reformar o pensamento. RJ. 15ªed. Bertrand Brasil, 2012.

ONU. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: http://www.agenda2030.org.br/saiba_mais/publicacoes. Acesso em: 03 jan. 2021.

PERES-NETO, L. Teorias da comunicação e o consumo: algumas conjecturas teóricas e prospecções. Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. XXV Encontro Anual da COMPÓS, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 7 a 10 de junho de 2016. Disponível em: http://www.compos.org.br/biblioteca/teorias_com_consumo_3340.pdf. Acesso em: 04 jan. 2021.

WELLER, W.; PFAFF, N. (Coord.). Metodologia da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2010.

UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: objetivos de aprendizagem. Unesco, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423. Acesso em: 04. jan. 2021

UNITED NATIONS. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. New York, 2015. Disponível em: http://www.un.org/ga/ search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E. Acesso em: 03 jan. 2021

Published

2022-04-12

How to Cite

DALBOSCO , C. A.; SOUZA, F. B. de; MACEDO, M. de. Sustainable production and consumption in basic education: analyses between the 2030 Agenda and the National Common Curricular Base. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 763–780, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65396. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65396. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO NEOLIBERAL E RETROCESSOS DEMOCRÁTICOS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO