Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course

Authors

  • Matheus do Nascimento Santos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil https://orcid.org/0000-0001-5476-5971
  • Jussara Marques de Macedo Universidade Federal do Rio de Janeiro - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-64907

Keywords:

Higher Education, University quotas, Access, Permanence and Completion Policies, UFRJ

Abstract

Brazilian Higher Education is excluding due to structural racism. The meritocratic liberal policy of access and permanence denies the relevance of Affirmative Action Policies. In this article, it intends to analyze how Law 12,711/2012 influenced UFRJ's actions to guarantee access, permanence, and completion of black and brown students in the undergraduate history course. The analysis has as theoretical and methodological reference the historical and dialectical materialism and takes as empirical reference the Institute of History of UFRJ. It is a qualitative analysis of data collected from primary and secondary sources. By way of conclusion, we can see the effort of UFRJ to guarantee black and brown students the conditions of permanence and completion of the investigated course, despite the restrictions.

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Author Biographies

Matheus do Nascimento Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

Doutorando em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre em Direitos Humanos pelo Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Direitos Humanos (PPDH) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É servidor público no estado do Rio de Janeiro, atuando na área de gestão de pessoas. É membro do Grupo de Pesquisa Sobre Trabalho, Política e Sociedade (GTPS/UFRRJ) e da Rede Universitas/BR. Cidade: Rio de Janeiro, Brasil.

Jussara Marques de Macedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) com Pós-Doutorado em Administração e Política Educacional pela Universidade de Lisboa (ULisboa). Professora associada do Departamento de Administração Educacional (EDA) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) onde compõe, também, o quadro docente do Programa de Pós-Graduação Strictu Senso Políticas Públicas em Direitos Humanos (PPDH). É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), da Rede Universitas/BR, do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (COLEMARX/UFRJ) e do Grupo de Pesquisa Sobre Trabalho, Política e Sociedade (GTPS/UFRRJ). Cidade: Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

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Published

2022-03-01

How to Cite

SANTOS, M. do N. .; MACEDO, J. M. de . Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 161–179, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64907. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64907. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA DE AÇÕES AFIRMATIVAS EM INSTITUIÇÕES DO ENSINO SUPERIOR (IES): EM DEBATE O ACESSO E A EQUIDADE