Affirmative action policies and the Federal Rural University of Rio de Janeiro – Brief historical note
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-64901Keywords:
Affirmative action, Equity in access to education at IFES, Law 12711/2012, Law 13409/2016, Rural Federal University of Rio de Janeiro, Ley 13409/2016Abstract
In this text, wich brings affirmative action policies as a central theme, in addition to rescuing important concepts, the applicability of equity is presented, this discussion provides an opportunity to rescue a litte of the history of UFRRJ and its relationship with affirmative action policies, ethnically-racially referenced or not. Although Federal Law 13.409/2016 when updating law12.711/2012 includes people with disabilities as subjects of rights of such policy, the analytical lenses here will be specifically aimed at black and brown people who joined UFRRJ using federal law 12711/2012.
Downloads
Metrics
References
AZEVEDO, Janete M. Lins de. A educação como Política Pública – Polêmicas do nosso tempo. Campinas: Editora Autores Associados. 1997
COLLETA, N. (1996). Formal, Non-Formal and Informal Education. (A. Tuijnman, Ed.) International Encyclopedia of Adult Education and Training, pp. 22-27. Oxford: Pergamon Press.
COSTA, Ricardo Dias da. A lei 12.711/2012 e os cursos de graduação em turismo da UFMG, UFOP e UFRRJ – similaridades, singularidades e desafios no processo de consolidação. Tese de Doutorado em Educação – Instituto de Educação/Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, Rio de Janeiro, 2019
d’ADESKY, Jacques. Pluralismo Étnico e Multiculturalismo, Racismos e Anti-Racismos No Brasil. Tese de Doutorado apresentada à Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo. 1998. mimeo
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. 3. ed. São Paulo: Ática, 1978, v. 1
Gohn, Maria da Gloria. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Minas Gerais, 2011
GOMES, Joaquim Benedito Barbosa. Ação afirmativa e princípio constitucional da igualdade: o direito como instrumento de transformação social. As experiências dos EUA. Rio de Janeiro: Renovar, 2001.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação Anti-racista: caminhos abertos pela Lei federal nº 10.639/03. Brasília, MEC, Secretaria de educação continuada e alfabetização e diversidade, 2005. P. 39 - 62.
LEWANDOWSKI, Ricardo Evandro. Teor do voto do Ministro relator [não revisado], DPF 186 – Superior Tribunal de Justiça (STF). Julgamento em 26/04/2012 – Disponível em: http://www.stf.jus.br/portal/cms/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=374437. Acessado em 22/04/2018.
MOORE, Carlos. Do marco histórico das políticas públicas de ação afirmativa. In SALES, Augusto dos Santos (Org.). Ações afirmativas e combate ao racismo nas Américas. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005 (pp. 313-342)
PEREIRA, Amauri Mendes. Trajetória e perspectivas do movimento negro brasileiro. Belo Horizonte: Nandyala Editora, 2008
TRILLA, J. La educación fuera de la escuela: Ambitos no formales y educación social. Ariel: Barcelona, 1993.
SANTOS, Adilson Pereira dos. Itinerário das ações afirmativas no ensino superior público brasileiro: dos ecos à Lei de Cotas. Revista de Ciências Humanas, v. 12, n. 2, p. 289-317, ju/dez, 2012
SANTOS, Adilson Pereira dos. Implementação da Lei de Cotas em três universidades federais mineiras. Tese de Doutorado em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG, 2018
SANTOS, Deborah Silva; GARCIA-FILICE, Renísia Cristina; RODRIGUES, Ruth Meyre Mota. Políticas Públicas e Raça: avanços e perspectivas. Brasília – DF. Universidade de Brasília – UNB, 2016.
SISS, Ahyas. Afro-brasileiros e ação afirmativa: relações instituintes de práticas político-ético-pedagógicas. Tese de Doutorado em Educação – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro: UFF, 2001
SISS, Ahyas; FERNANDES, Otair; COSTA, Ricardo Dias da. O LEAFRO e as ações afirmativas na UFRRJ: dilemas e perspectivas. In: MARQUES, Eugenia Portela; SILVA, Wilker Solidade da. (Org.). Educação, relações étnico-raciais e resistências: as experiências dos Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas no Brasil – Assis: Triunfal Gráfica e Editora, 2016, p. 125-140
SNODGRASS, Donald R., Inequality and Economic Development in Malaysia (Kuala Lumpur: Oxford University Press, 1980), p. 10.
SOWELL, Thomas. Affirmative action around the world – An empirical study. New Haven: Yale University Press, 2004
SPOSATI, A. Exclusão social abaixo da linha do Equador. In: VERAS, M.P.B. (Ed.) Por uma sociologia da exclusão social: o debate com Serge Paugam. São Paulo: Educa, 1999
WEISSKOPF, Thomas E. Affirmative action in the United States and India: a comparative perspective. Nova York, Routledge, 2004, 304 pp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.