Quota system in higher education: an analysis on admission and dropout rates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-58752

Keywords:

Academic performance, School dropout, Quota system

Abstract

The Quota Law (Law No. 12,711 of August 29, 2012) stipulates that Brazilian federal higher education institutions must reserve 50% of vacancies, per course, for students who have attended public high schools. The purpose of this study was to analyze data on students’ entrance examinations and, subsequently, the dropout rates in two higher education courses at the same educational institution using statistical documentary research. The results showed an increase in student admission through social and racial quotas in higher education courses between 2015 and 2018.

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Author Biographies

Ligia Viana Andrade, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Brasil

Doutora em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, campus Itumbiara.

Regianne Ferreira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Brasil

Licencianda em Química do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, campus Itumbiara, pesquisadora do programa de IC do CNPq.

Regina Márcia Ferreira Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Brasil

Especialista em Administração Pública – Universidade Cândido Mendes. Mestranda no Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT - IF Goiano Campus Ceres. Gerente administrativa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, campus Itumbiara.

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Published

2021-07-23

How to Cite

ANDRADE, L. V.; SILVA, R. F. da .; SILVA, R. M. F. . Quota system in higher education: an analysis on admission and dropout rates. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 955–969, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-58752. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58752. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua