Maintenance and Development Fund for Basic Education and value for education professionals (FUNDEB): a decade of public policy in the metropolitan region of Salvador (RMS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57769

Keywords:

Fundeb, Basic Education, Metropolitan Region of Salvador (RMS)

Abstract

The exploratory-descriptive and documentary study, with a quantitative approach, investigates the execution of the Fund for the Maintenance and Development of Basic Education and the Valorization of Education Professionals (Fundeb), in the period 2009-2019, in the context of five municipalities (Camaçari, Dias D’Ávila, Lauro de Freitas, Mata de São João and Simões Filho) from the Metropolitan Region of Salvador (RMS). The results obtained indicated that Fundeb made it possible to increase the volume of resources in the municipal education systems, however, aspects related to the pent-up demand in early childhood education, unavailability of resources for maintenance and development of education (MDE) and the decrease in enrollments in education. youth and adults (EJA) are challenges to be overcome.

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Author Biographies

Sergio Henrique Conceição, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb Professor Titular na Universidade do Estado da Bahia (Uneb).

Antônio de Macêdo Mota Júnior, Universidade Estadual de Feira de Santana - Brasil

Mestre em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb) Analista Universitário da Área de Ciências Contábeis na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Gilson Barbosa Dourado, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutor em Geoquímica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Assistente na Universidade do Estado da Bahia (Uneb).

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Published

2021-03-12

How to Cite

CONCEIÇÃO, S. H.; MOTA JÚNIOR, A. de M.; DOURADO, G. B. Maintenance and Development Fund for Basic Education and value for education professionals (FUNDEB): a decade of public policy in the metropolitan region of Salvador (RMS). Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 316–341, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57769. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57769. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Financiamento da Educação Básica e a política de fundos