Educational data focused on school dropout: the diagnoses and challenges faced by IFNMG – Campus Avançado Porteirinha
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-56733Keywords:
School Dropout., Public Policies, School managementAbstract
The present study has as it’s main objective to make a diagnosis about the school dropout on IFNMG (Federal Institute of the North of Minas Gerais - Advanced Campus of Porteirinha) showing the main reasons of the fenomenal. As the instrument of data collection, a questionnaire has been applied to the students that began to study in the institution in the year of 2018 and them dropout, later. It was identified the following reasons: first, the incompatibility of time between study and work, dislocation difficulties, low family income, Didactics and ignorance of the profession and course. Therefore it can be concluded that such factors have internal and extracurricular coverage, requiring effort for the school to understand the situation in which students are inserted and seek to carry out preventive actions to minimise such causes.
Downloads
Metrics
References
ASSIS, S. Educação para o século XXI: desafios e oportunidades para uma transformação pedagógica. Rio de Janeiro: Albatroz, 2018.
BAUM, C. A.; COSTA, M. R. N.; ÁVILA, M. M. Uma tentativa de fundamentar a evasão escolar. Revista Psicologia da Universidade Luterana do Brasil, Guaíba, RS, jul. 2007.
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Relatório sistêmico de fiscalização da educação: exercício de 2014. Brasília, DF: TCU, Secretaria de Controle Externo da Educação, da Cultura e do Desporto, 2015. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/biblioteca-digital/fisc-educacao-relatorio-sistemico-de-fiscalizacao-exercicio-2014.htm. Acesso em: 5 dez. 2019.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União (DOU), seção 1, Brasília, DF, ano 145, n. 253, p.1-3, 30 dez. 2008. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=1&data=30/12/2008. Acesso em: 16 jan. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Plataforma Nilo Peçanha. 2019. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/. Acesso em: 16 jan. 2020.
CARRANO, P.; DAYRELL, J. (org.). Formação de professores do Ensino Médio, etapa I - caderno II: o jovem como sujeito do ensino médio. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2013.
CORDÃO, F. A.; MORAES, F. Educação profissional no Brasil: síntese histórica e perspectivas. São Paulo: Senac São Paulo, 2017.
COSTA, P. L. A. A educação do campo no contexto da implementação
dos IFs no Estado do Rio de Janeiro. In: FRIGOTTO, G. (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018, p. 151-204.
COSTA, P. L. A.; MARINHO, R. J. A. IFs: educação profissional e tecnológica brasileira reinstitucionalizada. Novos e velhos desafios. In: FRIGOTTO, G. (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018, p. 295-306.
DAVOK, Delsi Fries; BERNARD, Rosilane Pontes. Avaliação dos índices de evasão nos cursos de graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 2, p. 503-521, jul. 2016. DOI: 10.1590/S1414-40772016000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/aval/v21n2/1982-5765-aval-21-02-00503.pdf. Acesso em: 01 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772016000200010.
DORE, R.; SALES, P. E. N.; CASTRO, T. L. de. Evasão nos cursos técnicos de nível médio da rede federal de educação profissional de Minas Gerais. In: DORE, R.; ARAÚJO, A. C. de; MENDES, J. de S. (org.). Evasão na educação: estudos, políticas e propostas de enfrentamento. Brasília: IFB, 2014, p. 379-414.
DORE, R.; SALES, P. E. N. Origem social dos estudantes como contraponto à evasão e à permanência escolar nos cursos técnicos da Rede Federal de Educação Profissional. In: DORE, R.; SALES, P. E. N.; SILVA, C. E. G. (org.). Educação profissional e evasão escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017, p. 113-134.
FERREIRA, M. C. A. Acesso, Evasão, Permanência Escolar na Rede Federal de Ensino. In.: EDUCERE - XIII Congresso Nacional de Educação, IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação e VI Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente, 2017, Belém. Formação de professores: contextos, sentidos e práticas, 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23763_12666.pdf. Acesso em: 4 nov. 2019.
FREITAS, K. S. Gestão educacional e evasão de estudantes. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICAS E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, XXII, 2007, Porto Alegre. Cadernos Anpae “Por uma Escola de Qualidade para Todos”. Porto Alegre: nov. 2007.
FRIGOTTO, G. Indeterminação de identidade e reflexos nas políticas institucionais formativas dos IFs. In: FRIGOTTO, G. (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018, p. 125-150.
FRITSCH, R. Evasão escolar, mundo da escola e do mercado de trabalho: o que dizem jovens do ensino médio de escolas públicas. In: DORE, R.; SALES, P. E. N.; SILVA, C. E. G. (org.). Educação profissional e evasão escolar: contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017, p. 83-112.
GILIOLI, Renato de Sousa Porto. Evasão em instituições federais de ensino superior no Brasil: expansão da Rede, SISU e desafios. Estudo Técnico. Câmara dos Deputados, maio 2016. Disponível em: https://nupe.blumenau.ufsc.br/files/2017/05/evasao_institui%C3%A7%C3%B5es.pdf. Acesso em: 01 fev. 2021.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades IBGE. Porteirinha, MG. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em: 15 maio 2019.
IFNMG - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO NORTE DE MINAS GERAIS. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI IFNMG 2019/2023. Montes Claros, MG, nov. de 2019. Disponível em https://drive.google.com/file/d/1l6C0hmCCAsjKBJAMQcX5Ap65hPsEmkUW/view. Acesso em: 21 jan. 2020.
IFNMG - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO NORTE DE MINAS GERAIS. Plano Estratégico Institucional para a Permanência e Êxito dos Estudantes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais - PPE IFNMG. Montes Claros, MG, 2018. Disponível em: https://ifnmg.edu.br/plano-de-permanencia-e-exito-ppe. Acesso em: 21 jan. 2020.
IFNMG - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO NORTE DE MINAS GERAIS - Campus Avançado Porteirinha. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Eletrotécnica Integrado ao Ensino Médio. Porteirinha, MG, ago. 2019. Disponível em: https://ifnmg.edu.br/cursos-porteirinha/cursos-tecnicos. Acesso em: 03 jan. 2020.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA - IPEA. Radar IDHM: evolução do IDHM e de seus índices componentes no período de 2012 a 2017. Brasília, DF: IPEA, 2019. Disponível em: http://atlasbrasil.org.br/2013/data/rawData/Radar%20IDHM%20PNADC_2019_Book.pdf. Acesso em: 21 jan. 2020.
LÜSCHER, A. Z; DORE, R. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa. V.41 n.144 set./dez. 2011, p. 772-789. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v41n144/v41n144a07.pdf. Acesso: 29 jan. 2021. DOI: 10.1590/S0100-15742011000300007.
NARCISO, Luciana Gusmão de Souza. Análise da evasão nos cursos técnicos do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - Campus Arinos: exclusão da escola ou exclusão na escola? 2015. Dissertação (Mestrado em Sociologia Política) - Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
RAMOS NETO, J. O. A evasão escolar nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma análise dos planos estratégicos de permanência e êxito. Educação em Revista, Marília, SP, v. 20, n. 2, p. 7-24, jul.- dez. 2019. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/8999. Acesso em: 5 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.36311/22365192.