The possibilities of using SPAECE results to support pedagogical management and student learning in a hig

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n2a2020-55092

Keywords:

External evaluation, Appropriation of results, Educational Action Plan, SPAECE

Abstract

This article presents the results of a research with a qualitative approach that investigated the possibilities of pedagogical use of the results of the Permanent Evaluation System of Basic Education of Ceará (SPAECE), aiming at improving the learning of students of the 1st year of high school in a school state located in the municipality of Aratuba (CE). The research question classified as a case study was: How can the results of SPAECE from the 9th grade of elementary school in the municipal system support the pedagogical management of a high school in the state network? As the main result of the research, an Educational Action Plan (PAE) is proposed with actions aimed at establishing a culture of appropriation and use of SPAECE results, as well as continuing teacher education in the theme of educational assessment, in addition to proposing the realization workshops for appropriation of results and collective elaboration of intervention actions that promote student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marco Aurélio Kistemann Junior, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF - Minas Gerais - Brasil

Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Lucia Kelly Souza Menezes, Secretaria da Educação do Estado do Ceará - Seduc - Ceará - Brasil

Professora da Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Mestra em Educação (Fundação Caed-UFJF). 

Luisa Gomes de Almeida Vilardi, PPGP/CAEd/UFJF - Minas Gerais - Brasil

Membro do Núcleo de Dissertação do PPGP/CAEd/UFJF. Doutoranda em Educação (PUC-Rio).

References

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012. Acesso em 04 de abril de 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1517-97022012005000006.

BROOKE, N.; CUNHA, M. A.. A avaliação externa como instrumento de gestão educacional nos estados. Estudos & Pesquisas Educacionais. Fundação Victor Civita, São Paulo, v. 2, p. 17-79, nov. 2011.

CAEd. Guia de elaboração de itens: Língua Portuguesa. Juiz de Fora: Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, 2008. Disponível em: http://www.portalavaliacao.caedufjf.net/wp-content/uploads/2012/02/Guia_De_-Elabora%C3%A7%C3%A3o_De_Itens_LP.pdf. Acesso em: 25 mar. 2018.

CAEd. Boletim pedagógico: matemática do ensino médio. Juiz de Fora: Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, 2013. Disponível em: http://www.spaece.caedufjf.net/wp-content/uploads/2016/08/SPAECE-2013-RP-MT-EM-WEB.pdf. Acesso em: 28 abr. 2018.

CAEd. Resultados por escola. Rede municipal regular de Aratuba, 2016. Juiz de Fora: Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, 2017. Disponível em: http://www.spaece.caedufjf.net/resultados-por-escola/. Acesso em: 13 abr. 2018.

CASTRO, M. H. G. A consolidação da política de avaliação da educação básica. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 271-296, set./dez. 2009.

CEARÁ. Secretaria da Educação. SPAECE. Fortaleza, 05 out. 2012. Disponível em: http://www.seduc.ce.gov.br/index.php/avaliacao-educacional/62-avaliacao-educacional/spaece/5171-informacoes. Acesso em: 28 mar. 2018.

CEARÁ. 8ª Coordenadoria Regional de Desenvolvimento da Educação – CREDE 8. Resultados do SPAECE 2017 por escola [Apresentação]. Baturité-CE, 2018.

FERNANDES, R.; GREMAUD, A. Qualidade da educação: avaliação, indicadores e metas. Rio de Janeiro: FGV, 25 abr. 2009. Disponível em: https://www.cps.fgv.br/ibrecps/rede/seminario/reynaldo_paper.pdf. Acesso em: 17 abr. 2018.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002. Disponível em: http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/lapnex/arquivos/files/Apostila__ METODOLOGIA_DA_ PESQUISA%281%29.pdf. Acesso em: 27 set. 2018.

GATTI, B. A. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olh@res, Guarulhos, v. 2, n. 1, p. 08-26. Maio, 2014.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

KISTEMANN JR., M. A.; SOUSA, F. J. F. Uma investigação sobre apropriação de resultados de matemática do SPAECE: o caso da Escola Jabuti. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 125-153, jan./jul. 2018. Acesso em 14 de maio de 2018. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v8i1.392.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.

MACHADO, C. Avaliação externa e gestão escolar: reflexões sobre usos dos resultados. Revista @mbienteeducação, v. 5, n. 1, p. 70 - 82, jan./jun. 2012.

MACHADO, C.; ALAVARSE, O. M.. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 413-436, abr./jun. 2014. Acesso em 10 de julho de 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s2175-62362014000200005.

ROCHER, T. A medida das competências: métodos psicométricos utilizados no âmbito das avaliações dos alunos. Tradução de Fabrice Kpoholo e Luís Fajardo Pontes (CAEd/ UFJF). Éducation & Formations, n. 86-87, p. 37-60, maio 2015.

Published

2020-07-11

How to Cite

KISTEMANN JUNIOR, M. A. .; MENEZES, L. K. S.; VILARDI, L. G. de A. . The possibilities of using SPAECE results to support pedagogical management and student learning in a hig. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 437–454, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n2a2020-55092. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55092. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas de avaliação externa e a questão da qualidade da educação no