The National Curricular Common Basis and the forms of subjectivation of the Mathematics teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-55011

Keywords:

Educational policy, Curriculum and power, Mathematical training

Abstract

The article proposes a debate concerning the propositions of the National Curricular Common Basis (NCCB) and its impacts in the training of teachers who teach mathematics. In order to do so, the main question is: “Which profile of Math teacher at Elementary Schools is expected by the NCCB?”. The discourse analysis was used in the understanding of relations of power that arise from the Basis discourse. Concerning the curriculum, school knowledge and subjectivations, Apple (2001 e 2006) and Silva (1999) supported the discussions, enabling the perception that the NCCB, as a guiding document, suggest Mathematics as a human science — produced by different social groups. However, it presents a hegemonic discourse, prioritizing certain knowledge and skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Letiane Oliveira da Fonseca, Universidade Federal de Pelotas - Brasil

Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas. Professora de Matemática na rede municipal de Pelotas.

Márcia Souza da Fonseca, Universidade Federal de Pelotas - Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Docente do Instituto Física e Matemática da Universidade Federal de Pelotas.

Jaíne Telles Quevedo, Universidade Federal de Pelotas - Brasil

Acadêmica do Mestrado em Educação Matemática da Universidade Federal de Pelotas. Professora alfabetizadora na Escola de Ensino Fundamental Castro Alves.

Mônica Roxo Correa, Universidade Federal de Pelotas - Brasil

Especialista em Orientação Educacional pela Faculdade Dom Bosco. Professora de Educação Infantil na rede municipal de Pelotas.

References

ANPED e a BNCC: luta, resistência e negação. ANPEd, 2020. Disponível em: https://anped.org.br/content/anped-e-bncc-luta-resistencia-e-negacao. Acesso em: 24 set. 2020.

APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. 3.ed. Porto Alegre: Artmed,2006.

APPLE, M. W. Reestruturação Educativa e Curricular e as agendas neoliberal e neoconservadora: entrevista com Michael Apple. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.1, p. 5‐33, 2001.

APPLE, M. W.; BEANE, J. A. O argumento por escolas democráticas. In: APPLE, M. W.; BEANE, J. A. (orgs). Escolas Democráticas. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2001.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 09 out. 2019.

FELIX, A. M. ; FONSECA, M. S. da . Práticas curriculares no RS: as (poli)técnicas de governamento. In: Loreto, A.B.; Fonseca, M.S.; Gil, R. L. (Org.). Escritas de professores - experiências de formação. 1ed.Pelotas: Editora UFPel, 2016, v. 1, p. 11-28.

FONSECA, M. S.; RIOS, D. F. O livro didático como dispositivo pedagógico na formação de professores. In: MACHADO, C.C.; PINHO, D.S.; PEREIRA, E.C.; MAURELL, J.R.P.;

SAGGIOMO, L.S.; ANTIQUEIRA, L.S. (Org.). Formação de professores e práticas educativas: olhares e reflexões. 1ed.Porto Alegre: Editora Casaletras, 2018.

FREIRE, P. Professoras sim, tia não; cartas para quem ousa ensinar. São Paulo – SP: Olho d’ Água, 1997.

KNIJNIK, G. et al. Etnomatemática em movimento. 2a edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2013 (Coleção Tendências em Educação Matemática, 25).

MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre o conhecimento de fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.02, p. 45-67, Abr-Jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698153052.

SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. São Paulo: Penso, 2013.

SILVA, T. T. da. Documento de identidade - uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 1999.

VIEIRA, J.S., HYPÓLITO, A.L.M. Políticas curriculares, estandartização do conhecimento e ressignificação da aprendizagem. In: TURA, M.L.R., GARCIA, M.M.A. Currículo, Políticas e Ação Docente. 1ed.Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013, v. 1, p. 127-135.

Published

2021-01-27

How to Cite

FONSECA, L. O. da .; FONSECA, M. S. da .; QUEVEDO, J. T. .; CORREA, M. R. The National Curricular Common Basis and the forms of subjectivation of the Mathematics teacher. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 469–481, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-55011. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/55011. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua