Innovation as a policy in education and distance mode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n1a2020-53333

Keywords:

Innovation, Distance Modality, Educational Policy

Abstract

In recent decades, in Brazil, we have seen changes in education policies and in distance learning. The access facilities, the low cost appeals linked to the messages of the innovative proposals thanks to the use of information and communication technologies put a new look on the conceptions of innovations. In the light of these references and as a subject of study, it appears that the theoretical and practical conceptions are parallel to the dominant ideology reflected in the projects and programs as well as in the performance of teachers and institutions. The intention is to contribute to broaden the debate on innovation in education, educational policies and distance modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Nara Maria Pimentel, Universidade de Brasilia - UnB - Brasil

References

CARDOSO, Ana Paula. A educação face às exigências inovadoras do presente. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, Ano XXVII, n. 2, p. 221-232, 1993. https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/4157/1/A%20educa%C3%A7%C3%A3o%20face%20%C3%A0s%20exig%C3%AAncias%20inovadoras%20do%20presente%20%281993%29.pdf. Acessado em 28 de março de 2020.

CARDOSO. Ana Paula. Educação e Inovação. Millenium. Revista do Instituto Superior Politécnico de Viseu. Ano 2. Nº 6. Trimestral. Coimbra,1997. Acessado em 28 de março de 2020. http://www.ipv.pt/millenium/pce6_apc.htm. Acessado em 15 de abril de 2020.

CHESBROUGH, Henry. The logic of open innovation: managing intellectual property. California Management Review, Berkeley, v. 45 2003.

CORDER, Solange. Políticas de inovação tecnológica no brasil: experiência recente e perspectivas. Texto para discussão nº 1244. Brasília, dezembro de 2006. http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1244.pdf. Acesso em 23 de março de 2020.

CURY. Carlos Roberto Jamil, Políticas de Educação: um convite ao tema in Veiga. Cynthia Greive (Org.) Carlos Roberto Jamil Cury; intelectual e educador; Autentica: Belo Horizonte, 2010. Acesso em 19 de março de 2020. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000131&pid=S1517-9702201300020001000013&lng=pt.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de e GARCIA, Walter Esteves. Estado, Política Educacional e Inovação Pedagógica. O público e o privado – Nº 5 – Janeiro-Junho 2005.Acessado em 17 de março de 2020. file:///C:/Users/user/Downloads/249-908-1-PB.pdf.

FERRETTI, Celso. A inovação na perspectiva pedagógica. In: FRANÇA, R. L. de (org.). Inovação pedagógica na educação brasileira: desafios e modernização nas práxis educativas. Jundiaí: Paço Editorial, 2011.

GARCIA, Walter. (coord.). Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo: Cortez/ Autores Associados, (Coleção Educação Contemporânea). 1980.

HARGREAVES, Andy. et al. Educação para mudança: recriando a escola para adolescentes. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

HÉRNANDÉZ, Fernando. et al. Aprendendo com as inovações nas escolas. Porto Alegre, Artmed, 2000.

IMBERNÓN, Francisco. Inovar o ensino e a aprendizagem na universidade. São Paulo: Cortez, 2014.

LESSARD, Claude e CARPENTIER, Anylène. Políticas Educativas: aplicação na prática. Petrópolis, RJ, Vozes, 2016.

MOTA, Pedro Lula, Schumpeter: inovação, destruição criadora e desenvolvimento. 2016 in https://terracoeconomico.com.br/schumpeter-inovacao-destruicao-criadora-e-desenvolvimento. Acesso em 23 de março de 2020.

NEDER. Ricardo. Universidades ou “incubadoras de start-ups”? (2019) https://outraspalavras.net/crise-brasileira/universidades-ou-incubadoras-de-start-ups/. Acesso em 24 de março de 2020.

OLIVEIRA, Marcos de. O inovacionismo em questão. Scientia Studia, São Paulo, v. 9, n. 3, p. 527-561, 2011. Acessado em 15 de março de 2020. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662011000300011 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-31662011000300011.

PACHECO, José. Inovar é assumir um compromisso ético com a educação. Petrópolis. RJ, Vozes, 2019.

PIMENTEL. Nara Maria. Políticas Públicas de Educação a Distância in MILL. Daniel (Org.) Dicionário crítico de educação e tecnologias e de Educação a Distância. Campinas. SP. Papirus, 2018 p. 510-513. 2018.

SALERNO, Mario Sergio; KUBOTA, Luís Carlos. Estado e inovação. In: DE NEGRI, J.A.; KUBOTA, L.C. (Org.) Políticas de incentivo à inovação tecnológica. Brasília: Ipea, 2008.

SANTOS. Adriana dos FAZION. Cíntia, MEROE. Giuliano. Inovação: um estudo sobre a evolução do conceito de Schumpeter. PUC-SP. Faculdade de Economia e Administração (FEA), Departamento de Administração. São Paulo. v. 5, n. 1.2011. https://revistas.pucsp.br/index.php/caadm/article/view/9014. Acessado em 23 de março de 2020.

SAVIANI. Demerval. A filosofia da educação e o problema da inovação em educação. In: GARCIA, Walter (org.) Inovação Educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1980. p. 15-29, 1980.

SCHUMPETER, Joseph. A teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

TEIXEIRA, Claudia Maria Francisca. Inovar é preciso: concepções de inovação em educação. A inovação como campo de estudos. 2011. http://portal.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/14_02_2011_13.47.21.977d2f60a39aa3508f154136c6b7f6d9.pdf. Acesso em 23 de março de 2020.

Published

2020-05-15

How to Cite

PIMENTEL, N. M. Innovation as a policy in education and distance mode. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 73–89, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n1a2020-53333. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/53333. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas públicas de educação a distância: desafios atuais