Full-time early childdhood education: implications of the policie of extension of the children’s school day from Janaúba/MG
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n3a2019-52590Keywords:
Early childhood education, Integral education policies, Integral school, Teaching-learningAbstract
In this paper the objective was to analyze implications of integral education policies for the teaching-learning process in early childhood education at CEMEI “X” from Janaúba-MG. In this qualitative research from an exploratory perspective, bibliographical research was developed, using authors such as Kuhlman Jr. (2010), Cavaliere (2002), Coelho (2009), Gadotti (2009). In the empirical field, the data were obtained by applying a questionnaire with objective and discursive questions to the eight participating teachers. The information was organized and interpreted according to the theoretical background. Based on the results, it is possible to affirm that the teachers identified and experienced several challenges in the institution, among them, scarcity of human and material resources, children fatigue, lack of school structure and absence of parents. For them, these factors interfere in the development of pedagogical work, which has been affecting the learning and devlopment of the children.
Downloads
Metrics
References
AZEVEDO, Joanir G. de. Fazer com paixão sem perder a razão – Retalhos de uma experiência em escola pública de tempo integral. Rio de Janeiro: DPeA, 2003.
BRASIL. Plano Nacional de Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014.
BRASIL. Ministério da Educação secretaria de educação básica e Diretoria de currículos e educação integral. Manual operacional de educação integral. Brasília/DF, 2013. https://doi.org/10.22409/movimento2003.v0i08.a20809
BRASIL. Portaria Normativa Interministerial nº 17 de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Diário Oficial da União, 26 abr. 2007.
BRASIL. Lei nº 9394/96 de 20 de Dezembro de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação. MEC:Brasília, 1996. https://doi.org/10.15628/rbept.2009.2954
BRASIL. Constituição Federativa do Brasil. Brasília-DF. Senado Federal. 1988.
CAVALIERE, Ana Maria Villela. Escolas de tempo integral: uma idéia forte, uma experiência frágil. In: CAVALIERE, Ana Maria Villela; COELHO, Lígia M. C. da Costa (Orgs.). Educação brasileira e (m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. https://doi.org/10.24824/978854441844.4
CEMEI “X”. Projeto Político Pedagógico. Janaúba-MG, 2015.
CHAVES, Miriam Waidenfeld. Educação integral: uma proposta de inovação pedagógica na administração escolar de Anísio Teixeira no Rio de Janeiro dos anos 30. In: CAVALIERE, Ana Maria Villela; COELHO, Lígia M. C. da Costa (Orgs.). Educação brasileira e (m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. https://doi.org/10.24824/978854441844.4
COELHO, L. M. C. C. (Org.). Educação integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Petrópolis, RJ: FAPERJ, 2009.
COELHO, Lígia M. C. da Costa. Formação continuada do professor e tempo integral: uma parceria estratégica na construção da educação integral.. In: CAVALIERE, Ana Maria Villela; COELHO, Lígia M. C. da Costa (Orgs.). Educação brasileira e (m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. https://doi.org/10.24824/978854441844.4
GADOTTI, Moacir. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e livraria Instituto Paulo Freire, 2009.
GALLO, Silvio. A educação integral numa pespectiva anarquista. In: CAVALIERE, Ana Maria Villela; COELHO, Lígia M. C. da Costa (Orgs.). Educação brasileira e (m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. https://doi.org/10.24824/978854441844.4
KUHLMAN, Moysés Junior. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 5ª ed. Porto Alegre-Mediação, 2010.
MACHADO, Flora Prata. Escola de horário integral: dia-a-dia concretizando utopias. In: CAVALIERE, Ana Maria Villela; COELHO, Lígia M. C. da Costa (Orgs.). Educação brasileira e (m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. https://doi.org/10.24824/978854441844.4
MAURÍCIO, Lucia Velloso. Permanência do horário integral nas escolas públicas do Rio de Janeiro: no campo e na produção escrita. In: CAVALIERE, Ana Maria Villela; COELHO, Lígia M. C. da Costa (Orgs.). Educação brasileira e (m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. https://doi.org/10.24824/978854441844.4
MENEZES, Janaína S. S. Educação integral e tempo integral na educação básica: da LDB ao PDE. In: COELHO, Lígia Martha C. da Costa (org.). Educação integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2009. https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227170
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil Fundamentos e métodos -7ª edição - São Paulo: Cortez, 2011.
PACHECO, Suzana Moreira. Educação integral, indicadores sociais e aprendizagem escolar. In: MUFARREJ, Mônica (coord.) ; BRAGA, Fernanda . (coord.). Educação Integral. Rio de Janeiro: Salto para o futuro, 2008. https://doi.org/10.4016/18878.01
PARO, V. H. Educação integral em tempo integral: uma concepção de educação para a modernidade. In: COELHO, L. M. C. (Org.). Educação integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2009. https://doi.org/10.11606/d.48.2014.tde-17122014-103428
PREFEITURA DO MUNICÍPIO DE JANAÚBA-MG. Lei nº 1.589 de 08 de abril de 2004. Disponível em: https://janauba.mg.gov.br/legislacao/leis/2004-1589.pdf. Acesso em: 10/11/2015. https://doi.org/10.22238/rc24482692v15n22017p317a346
SOUZA, Ediléia Alves Mendes. Práticas Pedagógicas de qualidade na educação infantil em escola de tempo integral: visão de professores. (Dissertação de Mestrado) FE/UnB. Brasília-DF. 2012. https://doi.org/10.26512/2015.05.d.19166