Adult Education Organization for intellectually disabled students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-51570

Keywords:

Special Education, Intellectual Disability, Adult Education

Abstract

This study aimed at describing the organization of the teaching process of Adult Education for intellectually disabled students enrolled in this modality. Participated in this study four teachers of a regular Adult Education class in two municipalities in the countryside of the State of São Paulo, interviews and observations in the classroom were conducted. The results showed the need of investment, by the Municipal Secretariat of Education of the municipalities investigated, in the continuous training of teachers acting in this modality, based on the support of Special Education and curriculum adaptations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAÚJO, U. F. O déficit cognitivo e a realidade brasileira. In: AQUINO, J. G. (Org.) Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. 4. ed. São Paulo: Summus Editorial, 1998. p. 31-47.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/ seed/arquivos /pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf>. Acesso em: 24 abr. 2016. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: adaptações curriculares. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB n. 11/2000, de 7 de junho de 2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação de Jovens e Adultos. Brasília: CNE/CEB, 2000. https://doi.org/10.1590/s0101-73302000000100011

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-29723

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 2009, Seção 1, p. 17. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf>. Acesso em: 10 out. 2018. https://doi.org/10.1590/s1413-24782012000100012

BRASIL. Casa Civil. Decreto nº. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm>. Acesso em 29 abr. 2016. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-28370

CAMPOS, J. A. P. P. O aluno com deficiência intelectual na Educação de Jovens e Adultos: Contexto e Percurso Escolar. In: ALMEIDA, M. A; MENDES, E. G. (Org.). A escola e o público-alvo da Educação Especial: apontamentos atuais. São Carlos: Marquezine & Manzini., 2014. p. 17-34. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-30197

CAPELLINI, V.L.M.F.; MENDES, E. G. O ensino colaborativo favorecendo o desenvolvimento profissional para a inclusão escolar. Educere et Educare. Revista de Educação, v. 2, n. 4, p. 113-128, 2007. Disponível em: <http://e-revista.unioeste.br/index.php/ educereeteducare/article/dowload/1659/1346>. Acesso em: 18 nov. 2018

CARVALHO, R. E. Diálogos desde a indisciplina: para além da diversidade, a diferença. In: MORAES, S. C.; MEDEIROS, I. L; & SOUZA, M. (Org.) Inclusão Escolar: práticas e teorias. Porto Alegre: Redes, 2008. p. 15-32.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2005.

FREITAS, M. A. Estudantes com deficiência intelectual na educação de Jovens e Adultos: interfaces do processo de escolarização. 2014. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-30677

FUSARI, J. C. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Idéias, São Paulo, n. 8, p. 44-53, 1998. Disponível em: <http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_08_p044-053_c.pdf>. Acesso em: 17 nov. 2016.

GONÇALVES, T. G. G. L. Escolarização de alunos com deficiência na educação de jovens e adultos: uma análise dos indicadores educacionais brasileiros. 2012. 75 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-28982

HAAS, C. Narrativas e percursos escolares de jovens e adultos com deficiência: “Isso me lembra uma história”. 2013. 214 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. https://doi.org/10.29289/259453942018v28s1059

HEREDERO, E. S. A escola inclusiva para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scentiarum Education, Maringá, v. 32, n. 2, p. 193-208, 2010. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/9772>. Acesso em: 6 nov. 2016. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v32i2.9772

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PADILHA, P. R. Planejamento Dialógico: como construir o projeto político/ pedagógico da escola. São Paulo: Cortez, 2001. https://doi.org/10.26514/inter.v9i26.2946

SILVA FILHO, R. B. Formação pedagógica de educadores da Educação Superior: algumas implicações. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 15-31, jul. 2013.

VENTURA, J.; RUMMERT, S. M. Considerações político-pedagógicas sobre as especificidades da educação de jovens e adultos trabalhadores. In: SOUZA, J. S.; SALES, S. R. (Org.). Educação de Jovens e Adultos: políticas e práticas educativas. Rio de Janeiro: NAU/EDUR, 2011. p. 67-85. https://doi.org/10.29388/978-85-53111-94-7-0-f.143-162

Published

2019-12-12

How to Cite

CAMPOS, J. A. de P. P.; TASSINARI, A. M. .; GALVANI, M. D. . Adult Education Organization for intellectually disabled students. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 109–122, 2019. DOI: 10.14393/REPOD-v8n2a2019-51570. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51570. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas de Educação Inclusiva: desafios Atuais