Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-51031

Keywords:

Public Policies of Quota, Higher Education, Management, UEL

Abstract

This article presents the results of a research conducted from 2017 to 2019. In this study, we aim to highlight the improvement in discussions and procedures related to the quota system at the State University of Londrina - UEL. In order to achieve this objective, we used dialectical historical materialism as research method, and as methodological procedures bibliographic research, document analysis and semi-structured interviews. The results demonstrate that the quota system in this institution underwent evaluations that improved and expanded it. We conclude that this system is a policy of both racial and social inclusion, and requires continuous monitoring and evaluation in order to fully achieve its stated objectives in legislation, and finally, contribute to the democratization of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAÚJO, Fernando. Entidades saem em defesa das cotas na UEL. Jornal de Londrina. Londrina, 25 ago. 2004.

ANCHIETA, Karen de Abreu. História da implementação do sistema de cotas para negros na Universidade Estadual de Londrina (2000-2005). 2008, 148 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: SEDH, MJ, UNESCO, 2007.

PAPALI, Chiara. Procurador quer impedir reserva de cotas na UEL. Folha de Londrina, Londrina, 04 ago. 2004.

Bonilha, Tamyris Proença; Soligo, Ângela Fátima. (2015). O não-lugar do sujeito negro na educação brasileira. Revista Iberoamericana De Educación, 68(2), 31-48. DOI: https://doi.org/10.35362/rie682183. Disponível em <https://rieoei.org/RIE/article/view/183>. Acesso em: 10 dez 2018.

SILVA, Maria Nilza da. O negro em Londrina: da presença pioneira negada à fragilidade das ações afirmativas na UEL. Revista Espaço Acadêmico, v. 82, p. 1-10, 2008. Disponível em < http://livrozilla.com/doc/386417/o-negro-em-londrina--da-presen%C3%A7a-pioneira-negada-%C3%A0-fragil.>. Acesso: 18 out. 2018.

SILVA, Maria Nilza. Uma Década das Ações Afirmativas na UEL (2004-2014). IN SANTOS, Jocélio Teles dos. Cotas nas universidades: análises dos processos de decisão. Salvador: CEAO, v. 202, 2012. https://doi.org/10.21669/tomo.v0i0.3190

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (UEL). Conselho Universitário. Ata da reunião realizada no dia 23 de julho de 2004. Livro nº 12, p. 21-34 Disponível em: <http://www.uel.br/sgocs/portal/pages/arquivos/cu/atas/2004/CU_416_de_23-07-2004.pdf>. Acesso em: 04 set. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (UEL). Conselho Universitário. Ata da reunião realizada no dia 29 de julho de 2011. Livro nº 16, p. 283-293 Disponível em: <http://www.uel.br/sgocs/portal/pages/arquivos/cu/atas/2011/CU_545_de_29-07-2011.pdf>. Acesso em: 04 set. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (UEL). Conselho Universitário. Ata da reunião realizada no dia 26 de agosto de 2011. Livro nº 16, p. 298-315 Disponível em: <http://www.uel.br/sgocs/portal/pages/arquivos/cu/atas/2011/CU_545_de_29-07-2011.pdf>. Acesso em: 04 set. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (UEL). Conselho Universitário. Ata da reunião realizada no dia 17 de fevereiro de 2017. Livro nº 19, p. 226-234 Disponível em: <http://www.uel.br/sgocs/portal/pages/arquivos/cu/atas/2017/CU_0663_de_17-02-2017.pdf>. Acesso em: 04 set. 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (UEL). Política de Cotas da UEL. Disponível em: <http://www.uel.br/prograd/index.php?content=cotas/apresentacao.html>.Acesso em: 04 jul. 2017.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (UEL). Resolução CU 78 de 2004. Estabelece a reserva de vagas no Concurso Vestibular para candidatos oriundos de Instituições Públicas de Ensino e para aqueles que se autodeclararem negros. Disponível em:<http://www.uel.br/prograd/docs_prograd/resolucoes/resolucao_78_04.pdf>.Acesso em: 04 jul. 2017.

Published

2020-01-29

How to Cite

DAVID, L. V. M. G.; FERNANDES, . T. da C. Democratization of Brazilian Higher Education: a study of the Quota System at the State University of Londrina (2004-2017). Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 271–287, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v8n2a2019-51031. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51031. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua