Standards of cooperation for education in Brazil: the sense of policy in Hannah Arendt

Authors

  • Simone Alves Cassini Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Andreas Nascimento Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n3a2017-09

Keywords:

Collaboration system, Ecucation, Politics

Abstract

Faced with the problem of lack of definition of federative cooperation for execution of educational services by the governments, the present article presents a reflection on the policy for the implementation of intergovernmental cooperation in the educational sphere, taking as analysis presupposition the relation between ethics, State, and society. To that end, we approach the arguments about the problem of collaboration definition as a reflection of the sense of ethics in the present, and of the void in the sense of politics, using the Arendtian philosophical thinking.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Simone Alves Cassini, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora efetiva da educação básica no município de São Mateus – ES.

Andreas Nascimento, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutor em Engenharia Mecânica pela UNESP. Professor permanente da Universidade Federal do Espírito Santo - Departamento de Engenharias e Tecnologia (UFES/DETEC), São Mateus.

References

AGUIAR, O. A. Filosofia, política e ética em Hannah Arendt. Ijuí –RS. Unijuí. 2009.

ARAÚJO, V. C. de. A cidade como espaço público de educação e de afirmação da cidadania: A experiência de Vitória/ES – Brasil, disponível em http://www.anpae.org.br/iberolusobrasileiro2010/cdrom/120.pdf>. Acesso em 02/11/2012.

ARAUJO, G. C. de. Constituição, federação e propostas para o novo Plano Nacional de Educação: análise das propostas de organização nacional da Educação brasileira a partir do regime de colaboração. Educação e Sociedade,v. 31, n. 112, p. 749-768, jul/set. 2010.

ARAUJO, G. C. de. Federalismo Cooperativo e Arranjos de Desenvolvimento da Educação: O atalho do empresariado para definição e regulamentação do Regime de Colaboração. GT 5/35ª reunião anual da ANPED. Porto de Galinhas, PE. Disponível em: http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/trabalhos/GT05%20Trabalhos/GT05-2162_int.pdf>. Acesso em 01/11/2012.

ARENDT, H. A condição Humana.10 ed. Tradução de Roberto raposo. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 2003.

ARENDT, H. O que é política? 3 ed. Tradução Reinaldo Guarany. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

BAUMAN. Z.Em busca da política.Tradução de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

BERCOVICI, G. Desigualdades regionais, estado e constituição. São Paulo: Max Limonad. 2003.

CASSINI, S. A. As contribuições do CEDES ao PL 8.035/2010 e a concepção de regime de colaboração presente no PNE. In: IV Seminário Brasileiro de Educação, Campinas, 2013.

GABARDO, E.. Interesse público e subsidiariedade: o estado e a sociedade civil para além do bem e do mal. Belo Horizonte: Fórum, 2009.

OLIVEIRA, R.P.; SANTANA, W.. Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: UNESCO. 2010.

ZIMMERMANN, A. Teoria geral do federalismo democrático. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2005.

Published

2017-12-30

How to Cite

CASSINI, S. A.; NASCIMENTO, A. Standards of cooperation for education in Brazil: the sense of policy in Hannah Arendt. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 3, 2017. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n3a2017-09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/48118. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Papers