Implications of the reform of High School for the work and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n3a2017-07Keywords:
Public Policies, Training and Teaching Work, High SchoolAbstract
This study discusses the possible effects that the Secondary School Reform - Law 13.415 / 2017 - can bring to work and teacher training. For the development of the study, it was used the documentary analysis technique, taking as primary sources of information the Law of Directives and Bases of Education- Law 9.394/1996 -, Provisional Measure 746/2016 and Law 13.415/2017. The study brings contributions to the academic production on public policy in the educational field, which we consider pertinent in the current context of neoliberal / conservative political conceptions that do not consider the trajectory of practices, knowledge and experiences of professionals in education, looking at them only as consumers of absolutist and authoritarian government policies.
Downloads
Metrics
References
BISHOP, M.;GREEN, M. Filantrocapitalismo cómo los ricos pueden cambiar el mundo. [online] Ediciones Urano. Barcelona: 2009.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 11.494 de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e dá outras providências. Brasília, DF, 22 Set. 2016.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 16 Fev. 2017.
FRIGOTTO, G. e CIAVATTA, M., Educação Básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educ. Soc., Campinas, vol. 24, n. 82, p. 93-130, abril 2003. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br >. Acesso em: 07 fev. 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Mapa do Analfabetismo no Brasil. Brasília-DF. 2003.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar da Educação Básica 2016: Notas Estatísticas. Brasília-DF. 2017.
GOMIDE, A. G. A UNESCO e as Políticas para Formação de Professores no Brasil na Década de 1990. In X Congresso Nacional de Educação –EDUCERE. 2011, Curitiba. Anais...Curitiba, 2011.
AUTORA 2. Interesses mercadológicos e o “novo” ensino médio. In Retratos da Escola. v.11,n.20, p. 131-145, jan./jun. 2017. Disponível em: <http://www.esforce.org.br/>. Acesso em: 07 fev. 2019.
LINO, Lucília. As ameaças da reforma desqualificação e exclusão. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 75-90. 2017.Disponível em: <http://www.esforce.org.br/>. Acesso em: 07 fev. 2019.
MOTTA, V. e FRIGOTTO, G. Por que a urgência da Reforma do Ensino Médio? Medida Provisória Nº 746/2016 (Lei Nº 13.415/2017). In: Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº. 139, p.355-372, abr.- jun., 2017.Disponível em: <http://www.scielo.br/ >. Acesso em: 07 fev. 2019.
SENADO FEDERAL. Aprovada contratação de empréstimo junto ao Bird para implantação do Novo Ensino Médio. Senado notícias, 17 abr. 2018.
SILVA, M. R. Currículo e competências: a formação administrada. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, M. R. O Ensino Médio como um Campo de Disputas: Interfaces entre Políticas Educacionais e Movimentos Sociais. ANPED SUL, 2016, Curitiba. Anais...Curitiba, 2011.
SILVA, M.R. (Org.).O Ensino Médio: suas políticas, suas práticas: estudos a partir do Programa Ensino Médio Inovador. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2016. 9 p.
SILVA, M. R, SHEIBE, L. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 45-59, jan./jun. 2017. Disponível em: <http://www.esforce.org.br/>. Acesso em: 07 fev. 2019.
SIMÕES,W., O lugar das Ciências Humanas Na “reforma” do ensino médio. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 45-59, jan./jun. 2017. Disponível em: <http://www.esforce.org.br/>. Acesso em:10 fev. 2019.
SOUZA, V. Política de formação de professores para a educação básica a questão da igualdade. Revista Brasileira de Educação v. 19 n. 58, p. 629-653,jul./set. 2014. Disponível em: < http://www.scielo.br/ >. Acesso em: 09 fev. 2019.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFANCIA-UNICEF - Declaração Mundial sobre educação para todos e Plano de Ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jontiem: 1990.