Public policies in field education: field, training of educators and legal frameworks

Authors

  • Maria Aparecida Afonso Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG - Minas Gerais - Brasil
  • Ataliane Pereira dos Santos Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG - Minas Gerais - Brasil https://orcid.org/0000-0002-5471-0839

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-09

Keywords:

Field, Field Education, Training of Educators, Legal Frames

Abstract

In this article, we present some reflections about the field and its diverse contexts and subjects. And, by embracing the various specificities present in the peasant territories, we problematize questions such as: what educational and field project to build in this place interspersed by diverse struggles for social rights, by stories of resistance, production of knowledge and actions that are sometimes subalternized and or invisible within a capitalist and class society. In the depths of the reflections, we cover notes on the formation of educators to work in the field, as well as Legal Frameworks that support and legitimize the struggle 'For an Education of the Field'.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Aparecida Afonso Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG - Minas Gerais - Brasil

Educadora e Comunicadora Popular. Mestranda em Educação e Docência/Linha Educação do Campo, Faculdade de Educação/UFMG. Coordenadora Pedagógica do Projeto Cisterna nas Escolas/Cáritas Diocesana de Almenara

Ataliane Pereira dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG - Minas Gerais - Brasil

Professora de Geografia na Rede Estadual de Minas Gerais. Mestranda em Educação e Docência/Linha Educação do Campo, Faculdade de Educação/UFMG.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 2006.

BRASIL. Resolução nº. 1, de 3 de abril de 2002. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo. Brasília: MEC/SECAD, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Referências para uma política nacional de Educação do Campo. Caderno de Subsídios. Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo, Outubro de 2003. Disponível em:<http://www.inep.gov.br/download/imprensa/Miolo_Seminario_Ed_Campo.pdf>. Acesso em 04 de maio 2018.

CALDART, Roseli, S. Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, E. J.; CERIO-LI, P. R.; CALDART, R. S. (Org.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília, 2002. p. 18 –25.

CALDART, Roseli, S. Sobre Educação do Campo. In: FERNANDES, Bernardo M.; SANTOS, Clarice A. dos (Org.). Por uma educação do Campo: campo – políticas públicas – educação. Brasília: INCRA; MDA, 2008.

CALDART, Roseli S.; FERNANDES, Bernardo M.; CERIOLI, Paulo R. Primeira Conferência Nacional Por uma Educação Básica do campo: texto preparatório. In: ARROYO, Miguel G.; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica C. (Org.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Vozes, 2005.

GOMES, Nilma Lino. Relações Étnicos-Raciais, Educação e Descolononização dos Currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109. Belo Horizonte. Jan/Abr. 2012.

MARX, K. ENGELS, F.A ideologia alemã. Trad. Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MENDES, Maria Aparecida Colares. Profissão professor: História e os desafios do professor. In: MEIRA, José Normando Gonçalves (Org.). Educação, Escola e Sociedade. Montes Claros: Unimontes, 2007. p. 63.

MOLINA, M.C.; SÁ, L. M.Licenciatura em Educação do Campo. In: Dicionário da Educação do campo.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz. Expressão Popular: Rio de Janeiro/ São Paulo, 2012. p. 466-474.

MOLINA, M.C.; SÁ, L. M.Escola do campo. In: Dicionário da Educação do campo. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz. Expressão Popular: Rio e Janeiro/São Paulo, 2012. p.327.

MOLINA, M.C.; SÁ, L. M.Políticas públicas. In: Dicionário da Educação do campo. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz. Expressão Popular: Rio e Janeiro/São Paulo, 2012. p.587 -596.

MOLINA, M.C.; SÁ, L. M.SÁ, Laís Mourão (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo: Registros e Reflexões a partir das Experiências Piloto. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

NÉRI, Ângelo Custódio et al. Reflexões sobre a Formação Continuada de Professores na perspectiva da Educação para a Convivência com o Semi-árido. Educação para a convivência com o Semi-árido. 2.ed. Juazeiro/BA: Selo Editorial-RESAB, 2006. p. 97-112.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor.2. ed. Porto: Porto Editora, 1992.

OLIVEIRA, L.M. T; CAMPOS, M.Educação Básica do Campo. In: Dicionário da Educação do campo. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz. Expressão Popular: Rio e Janeiro/ São Paulo, 2012. p.237-246.

SÁ. Lais Maria B. de Mourão. Ciência e sociedade: a educação em tempos de fronteiras paradigmáticas. Linhas Críticas, Brasília,v. 12, n. 23, p. 217-228, jul./dez. 2006.

TAFFAREL, C.Z.; MOLINA, M. C. Política Educacional e Educação do Campo. In: Dicionário da Educação do campo.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz. Expressão Popular: Rio e Janeiro/São Paulo, 2012. p.571 –578.

TARDIF, M. LESSARD. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação. nº 13. jan-abril. 2000.

TARDIF, M. LESSARD. Saberes docentes e formação profissional. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

Published

2018-04-30

How to Cite

OLIVEIRA, M. A. A.; SANTOS, A. P. dos. Public policies in field education: field, training of educators and legal frameworks. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 113–131, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47049. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas de Educação do Campo