Education Public Policy: early childhood education in debate

Authors

  • Sangelita Miranda Franco Mariano Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGOIANO)
  • Ricardo Takayuki Tadokoro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGOIANO)
  • Flávia Gabriella Franco Mariano Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-08

Keywords:

Early Childhood Eduction, Public Policy

Abstract

This article presents reflections about the process of institutionalization of public policies of early childhood education in Brazil. In this process, children enrolled in kindergartens and preschools were subjected to a legal system, in many cases, far from the current perspective about the state's duty to ensuresocial rights to children. The citizens' guarantee of the right to early childhood education, as an historic achievement, reveals a social, institutional and political advance. We understand that public policy formulations about to early childhood education can be analyzed as a movement permeated by advances and limitations regarding the right to an education that contemplates and specifies this age group.

 

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Author Biographies

Sangelita Miranda Franco Mariano, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGOIANO)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGOIANO) - Campus Morrinhos. 

Ricardo Takayuki Tadokoro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGOIANO)

Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IFGOIANO) - Campus Ceres . 

Flávia Gabriella Franco Mariano, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

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Published

2019-01-23

How to Cite

MARIANO, S. M. F.; TADOKORO, R. T.; MARIANO, F. G. F. Education Public Policy: early childhood education in debate. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 6, n. 1, 2019. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-08. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46388. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais para a educação infantil: dilemas atuais