O PROJECT MANAGEMENT OFFICE (PMO) NO DESENVOLVIMENTO DOS PROJETOS DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v5n1a2016-44578Abstract
A pesquisa buscou compreender como o Project Management Office (PMO) pode atuar no desenvolvimento dos projetos das Instituições Federais de Ensino Superior quanto às variáveis de risco envolvidas no seu aspecto financeiro. A metodologia consistiu no levantamento bibliográfico e na análise documental sobre o tema, e abordou o gerenciamento de projetos do Project Management Body of Knowledge (PMBOK); o uso dos projetos na nova gestão pública; a organização, a estrutura administrativa e o funcionamento das Universidades Públicas Federais, bem como a adoção do PMO nos seus projetos. Diante das principais variáveis de risco apontadas e da ausência da gerência de risco observada, conclui-se que PMO pode atuar no monitoramento, no controle e na construção de um plano contingência de risco.
Palabras-chave: Projetos. Gerenciamento de Risco. PMO. Universidades.
THE PROJECT MANAGEMENT OFFICE (PMO) IN THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION FEDERAL INSTITUTIONS PROJECTS
Abstract:Â The research in question aimed to understand how the Project Management Office (PMO) can act in the development of Tertiary Educational Institutions projects in relation to risk variables in the financial area. The research methodology involved bibliographic survey and analysis of documents on the topic in question and addressed the project management of the Project Management Body of Knowledge (PMBOK); the use of projects in the new public management; the organization, the administrative structure, the functioning of the Public Federal Universities, as well as the adoption of PMO in their projects. In the face of the main risk variables pointed out and the lack of risk management observed, we concluded that the PMO can act in the monitoring, control and the construction of a contingency plan for risk management.
Keywords: Projects. Risk Management. PMO. Universities.
LE PROJECT MANAGEMENT OFFICE (PMO) DANS LE DÉVELOPPEMENT DES PROJETS DES INSTITUTIONS FÉDÉRALES D'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR
Resumé: Cette recherche essaie de comprendre comment le Project Management Office (PMO) peut influer dans le développement des projets des Institutions Fédérales d'Enseignement Supérieur quant aux variables de risque concernant l'aspect financier. La méthodologie de ce travail est constituée d'un recueil bibliographique et l'analyse de documents sur le sujet. Elle porte sur la gérance de projets du Project Management Body of Knowledge (PMBOK); l'utilisation des projets dans la nouvelle gestion publique; l'organisation, la structure administrative et le fonctionnement des Universités Publiques Fédérales et l'adoption du PMO au sein de leurs projets. En face des principales variables de risque signalées et de l'absence de gestion de risque remarquée, on conclue que le PMO peut agir dans la surveillance, le contrôle et la construction d'un plan contingent de risque.
Mots-clés: Projets. Gestions des risques. PMO. Universités.
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