Education as a democratic practice versus monitoring the quality of education in Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n2a2020-53510Keywords:
External evaluation, Quality of Education, Democratic PracticeAbstract
The article is part of a doctoral thesis in which the policy of monitoring the quality of education in Minas Gerais was analyzed, with reference to the discussion of the nature of educative work in the scope of the political economy applied to education. Differently from the thesis, in which all the data are analyzed together, this text discusses a specific question emerging in the subjects' speeches: the relationship between external evaluations and education understood as a practice that needs to be democratic. Based on a qualitative research using interviews of fifteen education professionals, it is shown that, although professionals consider the external evaluation necessary and important, excerpts from their statements reveal policy impositions and highlight failures that may be associated with denial of the condition of subjects of those who carry out the educational process in the school, the students and even the external community.
References
ARAÚJO, Abelardo Bento. Avaliação e controle do trabalho educativo: contradições entre meios e fins no monitoramento da qualidade da educação. 2016. 284 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-15022017-150649/publico/ABELARDO_BENTO_ARAUJO_rev.pdf>. Acesso em: 10 maio 2020. Doi: https://doi.org/10.11606/T.48.2017.tde-15022017-150649.
ARAÚJO, Abelardo Bento. O trabalho educativo entre metas e produtividade: o acordo de resultados em Minas Gerais. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação. Rio de Janeiro, v. 27, n. 105, p. 839-858, Out./Dez, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v27n105/1809-4465-ensaio-S0104-40362019002701372.pdf>. Acesso em: 10 maio 2020. Doi: https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701372.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; Persona, 1979.
BONAMINO, Alicia; FRANCO, Creso. Avaliação e política educacional: o processo de institucionalização do SAEB. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, nov./1999. n. 108. p. 101-132. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/cp/n108/a05n108.pdf>. Acesso em: 10 maio. 2020. Doi: https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000300005.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 867/2012, de 04 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais. Diário Oficial da União: Brasília. 05 de julho de 2012. nº 129, Seção 1, pág. 22.
FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação da educação básica e ação normativa federal. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas. v. 34. n. 123. set./dez. 2004. p. 663-689. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742004000300008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 maio 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742004000300008.
GARCIA, Teise de Oliveira Guaranha. Contratualização de resultados na gestão educacional escolar em redes estaduais de ensino. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 77 - 98, maio 2019. ISSN 2447-4193. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/89873/52794>. Acesso em: 10 maio 2020. Doi: https://doi.org/10.21573/vol1n12019.89873.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LÜDKE, Menga. O que vale em avaliação. Educação e Seleção, São Paulo, v. n. 9, p. 27-36, jan./jun. 1984.
LURIA, Alexander Romanovich. Vigotskii. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich; LURIA,
Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2014. p. 21-37.
MARX, Karl. O capital. Rio de Janeiro: Nova Cultural, 1996. Tomo I. (Série Os Economistas).
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado da Educação. Resolução nº 104, de 14 de julho de 2000. Reedita com alterações a Resolução nº 14, de 03 de fevereiro de 2000, que institui o Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública – Simave – e cria o Programa de Avaliação da Rede Pública de Educação Básica – Proeb. Diário Oficial do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte-MG, 19 de julho de 2000.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Política educacional e regulação no contexto latino-americano: Argentina, Brasil e Chile. Linhas Críticas. Brasília: UNB, 2009, v. 15, n. 28, p. 45-62. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3520/3208>. Acesso em: 14 maio 2020. Doi: https://doi.org/10.26512/lc.v15i28.3520.
PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício de poder. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PARO, Vitor Henrique. Crítica da estrutura da escola. São Paulo: Cortez, 2011.
PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 17. ed. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
PARO, Vitor Henrique. Diretor escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.
RUBIN, Isaack Illich. A teoria marxista do valor. São Paulo: Brasiliense, 1980.
STAKE, Robert. Investigación com estudio de casos. 4. ed. Madrid: Morata, 2007.
TOMMASI, Lívia de. Financiamentos do Banco Mundial no setor educacional: os projetos em fase de implementação. In: TOMMASI, Lívia de; WARDE, Miriam Jorge; HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000. p 195-226.
TRIPODI, Maria do Rosário Figueiredo. O estado contratual e a nova agenda da educação: o caso de Minas Gerais. Revista @mbienteeducação. v. 5. n. 1. p. 32-50, jan./jun, 2012. Disponível em: <http://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf/volume_5_1/educacao_01_32-50.pdf> Acesso em: 10 maio 2020.



























