An integrated approach to early childhood education and care and integration within education system: the Brazilian Experience
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-80407Keywords:
Early Childhood Education, Care, Integrated approach, Integration into education system, GlobalizationAbstract
This paper aims to analyze the premises that shape an integrated approach to early childhood education and care and those that shape the integration of ECEC services into the education system, considered here as two distinct movements. I argue that while an integrated approach to early childhood education and care is nourished by the ideals propagated by the countercultural revolution of the 1960s (Haddad, 2002), integration into the education system is part of a globally structured agenda for education (Dale, 2004). The article is also guided by the paradigm proposed by Cochran (1993), which states that policies and programs are a combination of causal factors and mediating influences, whose components co-mingle and produce distinct combinations that change over time. The main conclusion is that in the global structured agenda to education leaves little room for issues related to child well-being, family life, gender equality and the balance of work and family responsibilities.
References
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para assuntos jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 3 mai. 2025.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 de mai. de 2025.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n° 9.424, de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério (FUNDEF). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 dez. 1996a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9424compilado.htm. Acesso em: 15 jun. 2025.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 10 mai. 2025.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 jun. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/l11494.htm. Acesso em: 12 mai. 2025.
BRASIL. Inep. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Resumo técnico do censo da educação básica. Brasília, 2009. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/resumos-tecnicos.
BENNETT, J. ‘Schoolifying’ Early Childhood Education and Care: Accompanying pre-school into education. Public lecture given at the Institute of Education, University of London, 10 May, 2006 (não publicado).
CAMPOS, M. M. (1992). “Child care in Brazil”. In M. E. Lamb et al. (Eds.), Child Care in Context: Cross-Cultural Perspectives. London: Lawrence Erlbaum Associates, 1992. (pp. 479-508).
CAMPOS, MM E HADDAD, L. Educação infantil: crescendo e aparecendo. Cadernos de Pesquisa, nº 80, 11-20, 1992.
CNDM. Conselho Nacional dos Direitos da Mulher. Criança: compromisso social. Carta de princípios. Brasília, 1986.
COCHRAN, M. International Handbook of Child Care Policies and Programs. Westport, CT: Greenwood Press, 1993.
COELHO, R. Entrevista concedida a Lenira Haddad. Maceió, 30 nov. 2012. (Não publicado).
DALE, R. Globalização e Educação: Demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou Localizando uma “Agenda globalmente estruturada para a educação”? Educação e Sociedade., Campinas, vol. 25, n. 87, p. 423-460, maio/ago. 2004.
DALE, Roger; Robertson, Susan L. The Varying Effects of Regional Organizations as Subjects of Globalization of Education. Comparative Education Review, Vol. 46, No. 1, pp. 10-36, 2002.
EC CHILDCARE NETWORK. Childcare and equality of opportunity: consolidated report of the European Commission. Brussels, European Commission Equal Opportunities Unit, 1992.
EC CHILDCARE NETWORK. Quality targets in services for young children. Brussels, European Commission Equal Opportunities Unit,1996.
FULLGRAF, J. O UNICEF e a política de educação infantil no governo Lula. Tese de Doutorado, São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2007.
HADDAD, L. An integrated approach to early childhood education and care. Early Childhood and Family Policy series n. 3. Paris: UNESCO, 2002.
HADDAD, L. Políticas integradas de educação e cuidado infantil: desafios, armadilhas e possibilidades. Cadernos de Pesquisa (FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. IMPRESSO), v. 36, p. 1-27, 2006.
HADDAD, L. A trajetória da educação infantil em quatro ciclos. In: Maria Elizabete S. P. Xavier. (Org.). Questões de Educação Escolar. 1ed.Campinas, SP: Alínea, 2007. p. 119-136.
HADDAD, L. An Integrated Approach to Early Childhood Education and Care and Integration within Education: The Brazilian Experience. Creative Education, 7, 2016, p. 278-286. Disponível em: https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=63870. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2016.72026.
HADDAD, L. JOHANSSON, J-E. A pré-escola sueca: a história de um sistema integrado de cuidado e educação. Cadernos Cedes, 1995, p. 45-61.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. INEP. Sinop-ses Estatísticas (2009-2012). Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: Acesso em: 15 de jun. de 2025.
KAGA, Y., BENNETT, J.; MOSS, P. Caring and learning together: a cross-national study of integration of early childhood care and education within education. Paris, UNESCO, 2010.
MAHON, R. Transnationalizing (child) care policy: the OECD and the World Bank. R. MAHON, F. Robison (eds.). Feminist ethics and social policy: towards a new global political economy of care. Vancouver, University of British Columbia press, 2011. pp. 77-93.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo – 2: necrose. (L’espirit du temps). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.
NEUMAN, M. J. Governance of early childhood care and education: recent developments in OECD countries’, Early years, vol. 25, No. 2, pp. 129–141, 2005. DOI: 10.1080/09575140500130992.
NUNES, M. F., CORSINO, P., DIDONET, V. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: UNESCO, Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, Fundação Orsa, 2011. 102 p.
NUNES, M. F., CORSINO, P., DIDONET, V. (2010). Caring and Learning Together: A Case Study of Brazil. Paris, UNESCO, 2010.
OECD. Starting strong: early childhood education and care. Paris: OECD, 2001.
OECD. Starting strong II: early childhood education and care. Paris: OECD, 2006.
ROSEMBERG, F. A LBA, o projeto casulo e a doutrina de segurança nacional. In: M. Freitas (Ed.), História social da infância no Brasil (pp. 137-159). São Paulo: Cortez, 1997.
ROSEMBERG, F. Organizações multilaterais, estado e políticas de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, nº 115, 25-63, 2002.
ROSEMBERG, F. Multilateral organizations and early child care and education policies for developing countries. In: M. K. Zimmerman, J. Litt, S. and C. E. Bose (eds) Global dimensions of gender and carework. Stanford, Stanford University press, 2006. pp. 75-85.
ROSEMBERG, F. (1993). Brazil. Em M. Cochran (Ed.), Manual Internacional de Políticas e Programas de Cuidados Infantis. Westport, CT: Greenwood Press, 1993. pp. 627-658
TORRES, R. M. Educação para todos: a tarefa por fazer. Porto Alegre: Artemed, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lenira Haddad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























