Considerations on the impacts of family income and maternal education on Mathematics performance in the ENEM 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n2a2025-75359

Keywords:

Education, Socioeconomic Fators, Performance in mathematics, ENEM

Abstract

This study is based on the assessment of students’ performance in Mathematics on the ENEM exam of 2022. Methodologically, the study will consist of the ENEM 2022 database; the selection of the variables used—administrative dependence, family income, and maternal education; and descriptive analyses, discussions, and interpretations of the results in relation to Brazilian society. It is observed that as family income and maternal education level increase, there is a tendency for scores to improve. In other words, the study highlighted that average scores are significantly higher among students whose mothers have a higher education degree, especially when combined with a high family income. For example, students whose mothers have only primary education tend to achieve average scores below 600 points, while those whose mothers have a higher education or postgraduate degree often surpass this threshold. These results confirm the hypothesis that these variables are significant for student performance, highlighting the influence of the family context on the educational process.

Author Biographies

  • Rodrigo Tosta Peres, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Brasil

    Doutor. Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro (RJ), Brasil. 

  • Letícia Bárbara Almeida Campos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Brasil

    Aluna de graduação, Bolsista PIBIC. Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro (RJ), Brasil. 

  • Caroline Ponce de Moraes, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - Brasil

    Doutora. Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro (RJ), Brasil. 

References

BROOKE, N.; SOARES, J. F (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

COUTO, M.E; TAVARES, E; COSTA, M. Financiamento da Educação Básica no Brasil–desconstrução e reconstrução político-histórica. Revista Educação e Políticas em Debate. Graduate Program in Education, Federal University of Uberlândia, 2021. Available at: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746/31142. Accessed on: Feb 27, 2025.

FERRÃO, M. E. et al. Estudo Longitudinal sobre Eficácia Educacional no Brasil: Comparação entre Resultados Contextualizados e Valor Acrescentado*. DADOS: Journal of Social Sciences, Rio de Janeiro, vol. 61, no. 4, 2018, pp. 265–300. Available at: https://www.scielo.br/j/dados/a/DdxmxdDVNTL7xJtjk3fmKPb/?format=pdf&lang=pt. Accessed on: May 7, 2024. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/001152582018160.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Panorama do Censo 2022. [Brasília]: IBGE, 2023. Available at: https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/. Accessed on: May 29, 2024.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Divulgados microdados do Enem 2022. [Brasília]: Enem, 2023. Available at: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/enem/divulgados-microdados-do-enem-2022. Accessed on: April 3, 2024.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). [Brasília]: Enem, 2020. Available at: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem. Accessed on: March 11, 2024.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). [Brasília]: Saeb, 2023. Available at: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Accessed on: March 9, 2024.

LOURENÇO, V.M. Limites e possibilidades do Enem no processo de democratização do acesso à educação superior brasileira. 2016. 145 f., il. Dissertation (Professional Master's in Education) — University of Brasília, Brasília, 2016. Available at: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/20129. Accessed on: May 8, 2024.

MORAES, C; PERES, R; PEREIRA, C.E. Eficácia escolar e variáveis familiares em tempos de pandemia: um estudo a partir de dados do ENEM. Interfaces da Educação. Graduate Program in Education, State University of Mato Grosso do Sul, 2021. Available at: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/5785/4635. Accessed on: Feb 27, 2025.

Published

2025-03-30

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

PERES, Rodrigo Tosta; CAMPOS, Letícia Bárbara Almeida; MORAES, Caroline Ponce de. Considerations on the impacts of family income and maternal education on Mathematics performance in the ENEM 2022. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–15, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n2a2025-75359. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75359. Acesso em: 6 dec. 2025.