Continuing Training Plan for Employees of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education and its paths to platformization
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n2a2025-74251Keywords:
Continuing Training Plan for Employees of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education;, Plafor, PlatformizationAbstract
This article addresses the trajectory of the institutional policy for training employees of the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT), called the Continuing Training Plan for Employees of the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (Plafor). To do this, its political cycle, the actions carried out, as well as its dissemination and communication strategies are considered. This research is characterized as qualitative in nature, exploratory-descriptive in nature, and its procedures have a bibliographic and documentary scope, using the Internet. Data mapping took place in the official repositories of RFEPCT institutions, in the Brazilian Digital Legislation and on the websites of the bodies mentioned in the Plafor documentation. Regarding the communication of Plafor actions, a survey was carried out in the 38 (thirty-eight) Federal Institutes of Education, Science and Technology, with valid returns from 15 (fifteen) of these institutes, which totaled 31 (thirty-one) publications throughout 8 (eight) years. It is considered that this makes the dissemination of information about Plafor and the communication of its actions ineffective in terms of bringing knowledge of its existence to its target audience, which made its efficient implementation invisible until its platformization.
References
BRASIL. Lei n.º 11.741, de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para redimensionar, institucionalizar e integrar as ações da educação profissional técnica de nível médio, da educação de jovens e adultos e da educação profissional e tecnológica. Brasília, DF: 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm. Acesso em: 30 jan 2022.
BRASIL. Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 07 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 28, de 26 de agosto de 2015. Instituir Grupo de Trabalho para o desenvolvimento do Plano de Formação Continuada dos Servidores da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF: 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=22011-portaria-n28-2015-setec-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30 jan 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica n.º 67/2016/CGDP/DDR/SETEC/SETEC. Brasília, DF: 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=40981-nt-67-setec-12maio2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 07 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 15, de 11 de maio de 2016. Institui o Plano de Formação Continuada dos Servidores da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica – Plafor, e outras providências. Brasília, DF: 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/40991-portaria-15-2016-setec-12maio-pdf/file. Acesso em: 12 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 633, de 7 de novembro de 2022. Atualiza o Plano de Formação Continuada dos Profissionais da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica - Plafor, institui a Plataforma
Digital de Formação Continuada - PlaforEdu, e dá outras providências. Brasília, DF: 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-633-de-7-de-novembro-de-2022-442490593. Acesso em: 03 mai 2023.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Educação em um cenário de plataformização e de economia dos dados: problemas e conceitos. São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2022.
FÓRUM DE DIRIGENTES DE GESTÃO DE PESSOAS DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO TÉCNICO, CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. FORGEP. Documentos, [s.d]. Disponível em: https://forgep.wixsite.com/forgep/documentos. Acesso em: 21 ago. 2021.
FÓRUM DE DIRIGENTES DE GESTÃO DE PESSOAS DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO TÉCNICO, CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO - FORGEP. História do FORGEP, [s.d]. Disponível em: https://forgep.wixsite.com/forgep/documentos. Acesso em: 21 ago. 2021.
PERATZ, Tatiane. A organização do trabalho pedagógico do Instituto Federal do Paraná - Campus Palmas: implicações para o trabalho docente. 2019. Mestrado em Educação – UNIOESTE. CASCAVEL/PR, 2019. Disponível em:
https://sucupira.capes.gov.br. Acesso em: 02 set. 2021.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização (Platformisation, 2019 – tradução: Rafael Grohmann). Revista Fronteiras – estudos midiáticos 22(1):2-10 janeiro/abril 2020. Unisinos – DOI: 10.4013/fem.2020.221.01. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/download/fem.2020.221.01/60747734/60763700. Acesso em: 12 maio. 2023.
SANTOS, Tatiana Dantas dos; SILVA, Lenina Lopes Soares; MEDEIROS NETA, Olivia Morais de. Escolas de Aprendizes Artífices do Brasil e as pesquisas sobre a Escola de Natal no Rio Grande do Norte. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1–28, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7551. Acesso em: 21 fev. 2022.
SANTOS, Tatiana Dantas dos; SILVA Lopes Soares, Lenina. El Plan de Formación Continua de los Servidores de la Red Federal De Educación Profesional, Científica Y Tecnológica en las publicaciones de la SETEC/MEC. PARADIGMA, [s. l.], vol. 43, n.º 3, p. 208-226, 2022. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/1267. Acesso em: 21 fev. 2022.
SARAVIA, Enrique; FERRAREZI, Elisabete. Políticas públicas; coletânea. Brasília: ENAP, 2006. 1 v.
VITULLO, Gabriel Eduardo. Ascensão, auge e decadência do neoliberalismo na América Latina. Cadernos Pet: Artigos Acadêmicos, v. 5, 2011.
WU, Xun; RAMESH M.; HOWLETT, Michael; FRITZEN, Scott. Guia de políticas públicas: gerenciando processos. 2014. Brasília: Enap, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Educação e Políticas em Debate

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























