Internationalization of education: global trends and national challenges

Dossier presentation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-73275

Keywords:

Internacionalização da educação, Tendências globais, Desafios nacionais

Abstract

Currently, education specialists have dedicated themselves to debating the existence of national educational policies considering standards and concepts brought about by globalization. This thematic dossier shows that despite the pressures and orientations exerted by neoliberal globalization and International Organizations (IO), there is still room for national educational policies that consider the historical connection of education, the power relations in the academic space, and the specific dynamics of educational actors (teachers, researchers, administrative staff, managers, etc.). Both nationally and internationally, researchers have been focusing, from different theoretical frameworks and methodological approaches, on understanding the phenomenon that we will refer to in this dossier as the internationalization of education. The diversity of approaches, perspectives of analysis, and terminologies adopted reflect the complexity of the theme, as we can observe in the studies developed by Bourdon (2002); Laval and Weber (2002); Dale (2004); Robertson and Dale (2002); Beech (2006, 2009, 2012); Akkari (2011); Lauwerier and Akkari (2011); Costa (2015); Oliveira (2020); Ball (2020); Verger (2019); Shiroma (2020), among others.

Author Biographies

  • Ana Sheila Fernandes Costa, Universidade de Brasília - Brasil

    Doutorado em Ciências da Educação.  Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, (DF) Brasil.

  • Abdeljalil Akkari, Universidade de Genebra - Suíça

    Doutorado em Ciências da Educação. Universidade de Genebra, Genebra, Suíça.

  • Joiciane Aparecida de Souza, Haute Ecole Francisco Ferrer - Bélgica

    Doutorado em Ciências da Educação. Haute Ecole Francisco Ferrer, Bruxelas, Bélgica.

References

AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

ALLAIS, S.; UNTERHALTER, E. ; MOLEBATSI, P. ; POSHOLI, L. ; HOWELL, C. Universities, the public good, and the SDG 4 vision. Grading goal four (pp. 135-155). Brill, 2020.

ALSAWAHA, A. M.. AL-ALAWI, A. I. ; AL-JAYYOUSI, O. A Critical Literature Review of World-Class Universities: Characteristics, Enablers, and Strategies. International Journal of Innovative Science and Research Technology, v.6, n.3, p.505-513, 2021.

BALL, Stephen. Educação Global S.A: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2020.

BEECH, J. . Las agencias internacionales, el discurso educativo y las reformas de la formación docente en Argentina y Brasil (1985-2002): un análisis comparado. (Documento de Trabajo n° 20). Argentina: Escuela de Educación de la Universidad de San Andrés, 2006.

BEECH, J. (2012). Quem está passeando pelo jardim global? In: COWEN, R. KAZAMIAS, A.M.; ULTERHALTER, E. Educação comparada: panorama internacional e perspectivas Brasília: UNESCO, 2012. p.413-434.

BEECH, Jason. A internacionalização das políticas educativas na América Latina. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n. 2, jul/dez 2009. p. 32-50.

BOURDON, J. La Banque mondiale et l’éducation, ou: est-il plus simple de construire de grands barrages que de petites écoles ?. Économies et Sociétés, n. 40, p. 501-532, 2002.

CANTOR, N. Transforming the Academy: The Urgency of Recommitting Higher Education to the Public Good. Liberal Education, v.106, n.1-2. 2020.

COSTA, A. S. F. La formation et la professionnalisation des enseignants au brésil: entre politiques éducatives, formation et travail. 2015. Thèse (Doctorat en sciences de l’éducation) - Faculté de Psychologie et Sciences de l’Éducation, Université de Genève, Genève, 2015.

COX, R. W. Gramci, hegemonia e relações internacionais: um ensaio sobre o método. In: Gill, S. (Org.). Gramsci, materialismo histórico e relações internacionais. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007, p. 101-124.

DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação”? Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-460, maio/ago. 2004.

DALE, R.; ROBERTSON, S.L. The Varying Effects of Regional Organisations as Subjects of Globalisation of Education. Comparative Education Review, [Special Issue on Globalisation and Regionalisation], v. 10, n.1, p.37-66, 2002. Disponível em: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/324052?journalCode=cer. Acesso em: 15 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1086/324052

DE WIT, H. ; ALTBACH, P. G. Internationalization in higher education: Global trends and recommendations for its future. In:____ Higher Education in the Next Decade. Leiden: Brill, 2021, p. 303-325.

FARIAS, C. A. P. Organizações internacionais: entre a governança global e as políticas públicas nacionais. In: ____. Políticas públicas e relações internacionais. Brasília: Enap, 2018. p. 47-60.

FELDFEBER, M. La docencia en la agenda global. Una lectura desde las propuestas de los organismos internacionales. Voces en el Fénix, Revista del Grupo Fénix, n.75, p. 18-25. 2019.

JONES, E. ; LEASK, B., BRANDENBURG, U. ; DE WIT, H. Global social responsibility and the internationalisation of higher education for society. Journal of Studies in International Education, v.2, n. 4, p.330-347. 2021.

LANGE, M. F; HENAFF, N. Politiques, acteurs et systèmes éducatifs entre internationalisation et mondialisation. Revue Tiers Monde, v. 223, n. 3, 2015, p. 11-28. Disponível em: http://www.cairn.info/revue-tiers-monde-2015-3-page-11.htm. Acesso em: 06 jun. de 2021

LAUWERIER, T.; Akkari, A. Repenser l’influence de la Banque mondiale sur les politiques d’éducation, McGill Journal of Education/Revue des sciences de l’éducation de McGill, v. 46, n. 3, p. 343-362. 2011.

LAVAL, C.; WEBER, L. (coord.). Le nouvel ordre éducatif mondial OMC, Banque mondiale, OCDE, Commission européenne. Paris: Syllepse, 2002.

LEE, J.; LIU, K.; WU, Y. Does the Asian catch-up model of world-class universities work? Revisiting the zero-sum game of global university rankings and government policies. Educational Research for Policy and Practice, v.19, p.319-343. 2020.

OLIVEIRA, D. Da promessa de futuro à suspensão do presente: a teoria do capital humano e o PISA na educação brasileira. Petrópolis: Editora Vozes, 2020.

OLIVEIRA, D.; FELDFEBER, M. La docencia en la agenda de los organismos internacionales. La formación del capital humano y la pandemia como catalizador. In: THISTED, S. I.; BARTOLOZZI, E.; MARTINEZ, M. E. Trabajo docente en pandemia y pospandemia: lecturas desde América Latina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Libro digial, p.17 - 41. 2023. Disponível em: file:///C:/Users/Adm/Downloads/Estrado_TrabajoDocenteenpandemiaypospandemia.LecturasdesdeAmricaLatina.pdf. Acesso em: 02 dez. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Objetivos de desenvolvimento sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 23 fev. 2024.

SHIROMA, E. O. Redes, experts e a internacionalização de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Buenos Aires, v. 5, p. 1-22. 2020.

TIGHT, M. Internationalisation of higher education beyond the West: challenges and opportunities–the research evidence. Educational Research and Evaluation, v. 27, n.3-4, 239-259. 2022.

VERGER, A. A política educacional global: conceitos e marcos teóricos chave. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 9-33, jan./abr. 2019.

Published

2024-04-29

Issue

Section

DOSSIÊ - “INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: TENDÊNCIAS GLOBAIS E DESAFIOS NACIONAIS”

How to Cite

COSTA, Ana Sheila Fernandes; AKKARI, Abdeljalil; SOUZA, Joiciane Aparecida de. Internationalization of education: global trends and national challenges: Dossier presentation. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–13, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-73275. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/73275. Acesso em: 24 dec. 2025.