The place and role of the institutional supporter in the Unified Health System

the Paraíba experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-72591

Keywords:

Institutional Support, Pedagogical Mediation, Popular Education, Unified Health System

Abstract

This essay examines the role of the institutional supporter in the Unified Health System, focusing on the characterization of their “doing” and the differentiation between the “educational” and “pedagogical” dimensions of their work at the School of Public Health of the State Health Department of Paraíba. This is a theoretical-practical-reflexive text, based on the practice in the territory and dialogue with different authors who approach the theme of Institutional Support and Popular Education. The institutional supporter's pedagogical and educational action is characterized by the mediation of processes, the promotion of dialogue and social participation, the construction of collective knowledge, and the search for solutions to the problems of the Unified Health System. Popular Education presents itself as an important theoretical-methodological framework for the development of a transformative and emancipatory “pedagogical action”. Finally, it is concluded that the institutional supporter does not occupy and should not restrict himself to occupying a “non-place” or a “between-place”, but rather that the “pedagogical and educational action” of the supporter should constitute his place in the structure of the Unified Health System and, if it does not yet exist, it must be built/instituted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Soares de Araújo, Universidade Federal da Paraíba

PhD student in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Popular Extension Research Group (EXTELAR-UFPB) and member of the Thematic Group on Popular Health Education of the Brazilian Association of Public Health (ABRASCO).

 

Ernande Valentin do Prado, Fundação Oswaldo Cruz

PhD student in Public Health at the National School of Public Health, Oswaldo Cruz Foundation, State of Rio de Janeiro, Brazil; member of the Collegiate Coordination of Institutional Support of the State Department of Health of Paraíba, State of Paraíba, Brazil.

 

References

ALMEIDA, E. R. Potencialidades e fragilidades do NASF e do apoio matricial em João Pessoa/PB: percepção dos profissionais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA REDE UNIDA, 10., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...] Rio de Janeiro: Rede Unida, 2012. Disponível em: http://conferencias.redeunida.org.br/ocs/index.php/congresso2012/CRU10/paper/view/7374. Acesso em: 1º mar. 2024.

AMARAL, I. B. S. T. et al. Apoio institucional: reflexões sobre um novo componente do arranjo organizacional de gestão em saúde. Nursing, Osasco, v. 22, n. 249, p. 2657-2662, 2019. DOI 10.36489/nursing.2019v22i249p2663-2667. Disponível em: https://www.revistanursing.com.br/index.php/revistanursing/article/view/259. Acesso em: 1º mar. 2024.

ARAÚJO, R. S. et al. O fazer educativo do apoiador institucional: aprendizagens e reflexões com base em uma experiência. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 22, n. 2, p. 259-276, 2023. DOI 10.14393/REP-2023-69234. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69234. Acesso em: 4 jan. 2024.

BALDISSERA, L. F. Mediações pedagógicas e metodologias ativas no contexto da educação profissional e tecnológica à distância. Curitiba: IFPR, 2020.

BARRÊTO, A. J. R. et al. Apoio matricial na visão dos profissionais da estratégia saúde da família. Rev. Enferm. UFPE, Recife, v. 7, n. 1, p. 46-52, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaenfermagem/article/download/10202/10767/20302. Acesso em: 1 mar. 2024.

BERTUSSI, D. C. O apoio matricial rizomático e a produção de coletivos na gestão municipal em saúde. 2010. Tese (Doutorado em Clínica Médica) – Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://objdig.ufrj.br/50/teses/d/CCS_D_DeboraCristinaBertussi.pdf. Acesso em: 20 jun. 2024.

BHABHA, H. K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

BRANDÃO, C. R. A educação popular na escola cidadã. Petrópolis: Vozes, 2002.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Executiva. Caderno de referência para o processo de formação de profissionais do Apoio Institucional integrado do Ministério da Saúde: QUALISUS-REDE. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Humanização: formação e intervenção. Brasília: Ministério da Saúde, 2010.

BRUTSCHER, V. J. et al. Apoio institucional: concepção e arranjo organizativo na Paraíba. In: BRUTSCHER, V. J.; CARNEIRO, D. G. B.; PEREIRA, R. C. F. G. (org.). Gestão do SUS na Paraíba: estratégias de educação e apoio. Recife: FIOCRUZ, 2017a. p. 95-110.

BRUTSCHER, V. J. et al. Qualificação dos processos de trabalho e dos espaços de decisão. In: BRUTSCHER, V. J.; CARNEIRO, D. G. B.; PEREIRA, R. C. F. G. (Org.). Gestão do SUS na Paraíba: estratégias de educação e apoio. Recife: FIOCRUZ, 2017b. p. 11-14.

CALADO, A. J. F. Em busca de uma sociabilidade alternativa: a contribuição da pedagogia e legado freireanos. Consciência, Campo Grande, 2018. Disponível em: https://revistaconsciencia.com/em-busca-de-uma-sociabilidade-alternativa-a-contribuicao-da-pedagogia-e-do-legado-freireanos/. Acesso em: 28 out. 2023.

CAMPOS, G. W. S. Saúde paideia. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.

CAMPOS, G. W. S. et al. A aplicação da metodologia Paideia no apoio institucional, no apoio matricial e na clínica ampliada. Interface, Botucatu, v. 18, p. 983-995, 2014. DOI 10.1590/1807-57622013.0324. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/DTWSYxgyjHpg9tJfGD5yVkk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 fev. 2024.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016. DOI 10.1590/S2176-6681/288236353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 67. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. Organização e notas de Ana Maria Araújo Freire. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2015.

PRADO, E. V. As experiências e os saberes das apoiadoras institucionais da gestão da secretaria de estado da saúde na Paraíba: perspectivas baseadas no Círculo de Cultura. 2024. Tese (Doutorado em Saúde Pública) – Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2024.

PRADO, E. V.; ALENCAR, I. C.; LIMA, L. M. M. O apoio institucional da secretaria de estado da saúde da paraíba. João Pessoa: ESP/SES-PB, 2024.

MACHADO, F. R. S.; GUIZARDI, F. L.; LEMOS, A. S. P. A burocracia cordial: a implantação da estratégia de apoio institucional na política nacional de atenção básica em saúde. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, 2019. DOI 10.1590/1981-7746-sol00221. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/QgvsmGV3VWPrkVpS9fMzcMF#. Acesso em: 7 jan. 2024.

MAIA, M. A. B.; NEVES, C. A. B. Qual a potência do apoio institucional no campo da saúde pública? Interface, Botucatu, v. 18, p. 821-831, 2014. DOI 10.1590/1807-57622013.0194. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1801/180135772003.pdf. Acesso em: 12 jan. 2024.

MELO, L. M. F. Apoio institucional em saúde: desafios para democratização na atenção básica. 2015. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20410. Acesso em: 20 jun. 2024.

VASCONCELOS, M. F. F.; MORSCHEL, A. O apoio institucional e a produção de redes: do desassossego dos mapas vigentes na Saúde Coletiva. Interface, Botucatu, v. 13, p. 729-738, 2009. DOI 10.1590/S1414-32832009000500024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/zmfKjkWXqZLsxJnjB8rN5Qz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1º mar. 2024.

Published

2024-08-14

How to Cite

ARAÚJO, R. S. de; PRADO, E. V. do. The place and role of the institutional supporter in the Unified Health System: the Paraíba experience. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 1–21, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-72591. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/72591. Acesso em: 22 nov. 2024.