Discussing gender as a social construction through the creation of an educational folder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-72013

Keywords:

Gender Roles, Social Construction of Gender, Health Education

Abstract

The text aims to describe the experience of master’s students from the Graduate Program in Collective Health at the Federal University of Pernambuco in the process of developing a folder to contribute to                                          discussions related to the impact of the social construction of gender on society. In designing the brochure, the researchers prioritized content that was suitable for the general population, prioritizing a democratic and problematizing language that revealed the impact of the social construction of gender on society and demonstrated its structuring nature. The brochure was chosen because it was easy to design and disseminate and could arouse readers’ curiosity through problematizing topics aimed at “destructuring” the concepts of masculinity and femininity. The experience highlighted the challenge involved in producing educational material to debate the social construction of gender, especially given the depth of the subject and the various possible ways of approaching it. The folder proved to be a useful tool for sharing information and an interesting instrument for promoting health education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diogenes Ferreira dos Passos, Universidade Federal de Pernambuco

Master degree student in Public Health, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; member of the Health Management and Assessment Study Group (GEAS/IMIP).

Carolina Novaes, Universidade Federal de Pernambuco

Master's student degree in Public Health, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil.

References

ALBUQUERQUE, K. K. Diálogos de gênero na educação: considerações sobre o projeto Lei Maria da Penha vai às escolas. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 2, 2020. DOI 10.1590/1806-9584-2020v28n260485. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/kPjLbS8BqqcwmQgKGDjcy7C/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

ALMEIDA, J. M. C. et al. Folder educativo: vivenciando a ética profissional e compromisso social durante a pandemia de Covid-19. Saúde Coletiva, Barueri, v. 11, n. 65, p. 5990-5999, 2021. DOI 10.36489/saudecoletiva.2021v11i65p5990-5999. Disponível em: https://revistasaudecoletiva.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/1584/1821. Acesso em: 20 nov. 2023.

ALVES, E. F.; GUIZELLINI, V. S.; VIDOTTI, A. P. Desenvolvimento de material instrucional (folder) para Educação não formal da Paleontologia em um Museu de Ciências do Sul do Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 2, n. 2, p. 469-479, 2020. DOI 10.5335/rbecm.v2i2.9588. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/9588/114115186. Acesso em: 20 nov. 2023.

BORGES, I. S. C. et al. Representatividade LGBT+ na Educação Médica e Covid-19: Construindo Redes de Cuidado e Solidariedade. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, 2020. DOI 10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200339. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/ncZdZ7cDbCRLVPJTsypZPWt/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

BRANDÃO, E. R.; LOPES, R. F. F. “Não é competência do professor ser sexólogo”: o debate público sobre gênero e sexualidade no Plano Nacional de Educação. Civitas, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 100-123, jan.-abr. 2018. DOI 10.15448/1984-7289.2018.1.28265. Disponível em: https://www.scielo.br/j/civitas/a/6zbzwzndPNLRv4yBnf6bZ7d/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

CARAVACA-MORERA, J. A.; PADILHA M. I. Representações sociais do sexo e gênero entre pessoas trans. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 70, n. 6, p. 1305-1313, 2017. DOI 10.1590/0034-7167-2016-0581. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/Kv57myfLRJKgHCMGytwVSxF/abstract/?format=html&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

CHAMON, E. M. Q. O.; LACERDA, P. G.; MARCONDES, N. A. V. Um breve revisar de literatura sobre a teoria das representações sociais. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 18, n. 4, p. 451-457, 2017. DOI 10.17921/2447-8733.2017v18n4p451-457. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/4063. Acesso em: 20 nov. 2023.

FREITAS, L. R. T. A importância do reconhecimento social na construção da identidade sexual de mulheres não heterossexuais no sul da Bahia. Cadernos Pagu, Campinas, v. 64, 2022. DOI 10.1590/18094449202200640014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/vM4Xvwpgq9w5Y4ht9sXbBNG/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

FREITAS, V. P. et al. Produção de redes sociais digitais como estratégia de educação em saúde no contexto da pandemia da Covid-19. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 24, n. 3, 2022. DOI 10.34019/1809-8363.2021.v24.33965. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/33965. Acesso em: 22 mar. 2024.

FORNARI, L. F.; FONSECA, R. M. G. S. Perspectiva dos profissionais da rede intersetorial sobre intervenção educativa para o enfrentamento da violência de gênero. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 27, 2023. DOI 10.1590/2177-9465-EAN-2022-0317pt. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/PrFDrZptsQ9V48VpKPDgkYd/. Acesso em: 20 nov. 2023.

MORAES, B. C. S. L.; DIAS, J. R. A.; OLIVEIRA, R. C. As narrativas de gênero na Educação Física Escolar: scoping review da literatura científica brasileira nas ciências da saúde. Educação Em Revista, Belo Horizonte, v. 39, 2023. DOI 10.1590/0102-469839104. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/8dVTp5WRPgHHyfFpRzVbrnk/. Acesso em: 20 nov. 2023.

NASCIMENTO, C. A. M.; SCHETINGER, M. R. C. Folder educativo como estratégia de promoção e prevenção em saúde mental: possibilidades teórico-metodológicas. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 7, n. 20, p. 195-210, 2016. DOI 10.26514/inter.v7i20.999. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/999. Acesso em: 20 nov. 2023.

PAULA, M. A. N. R.; CARVALHO, A. P. O gênero textual folder a serviço da educação ambiental. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, Santa Maria, v. 18, n. 2, p. 982-989, 2014. DOI 10.5902/2236117013794. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/13794. Acesso em: 20 nov. 2023.

PEREIRA, C. F. Conexões entre os movimentos Feminista e LGBT no Brasil. Caderno Espaço Feminino, Uberlândia, v. 31, n. 1, p. 345-369, jan./jun. 2018. DOI 10.14393/CEF-v31n1-2018-18. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/neguem/article/view/40751. Acesso em: 20 nov. 2023.

RAMOS, C. F. V. et al. Ações educativas: pesquisa-ação com profissionais e usuários da Estratégia Saúde da Família. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 5, 2020. DOI 10.1590/0034-7167-2018-0969. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/FRQC6sKXQBzxtzXgYvChmcg/?lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

SIBELLINO, L. O. et al. Atuação discente na produção de folders e panfletos sobre arboviroses como materiais educativos. Revista Brasileira de Educação em Saúde, Pombal, v. 9, n. 3, p. 16-23, jul.-set. 2019. DOI 10.18378/rebes.v9i3.6468. Disponível em: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/6468. Acesso em: 20 nov. 2023.

SILVA, D. V. S.; MACHADO, R. C. M. Gêneros, sexualidades e práticas de letramentos literários: um olhar decolonial para as listas de leituras obrigatórias dos vestibulares. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 60, n. 3, p. 704-717, set./dez. 2021. DOI 10.1590/0103181311064811520211024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/f4Hm3cq6ch7Dxbb46BY67NF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

SOARES, U. R. et al. Elaboração de folder educativo para orientação ao agricultor sobre o uso de agrotóxicos. Rev. Saúde. Com, Cidade de Jequié, v. 19, n. 1, p. 3165-3173, 2023. DOI 10.22481/rsc.v19i1.12140. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rsc/article/view/12140. Acesso em: 22 mar. 2024.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. DOI 10.1590/S1517-97022005000300009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.

ZILLER, J.; BARRETOS, D. C.; XAVIER, K. O papel pedagógico da mídia no dispositivo da sexualidade. Esferas, Brasília, v. 1, n. 27, p. 1-24, 26 ago. 2023. DOI 10.31501/esf.v1i27.14392. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14392. Acesso em: 20 nov. 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

PASSOS, D. F. dos; NOVAES, C. Discussing gender as a social construction through the creation of an educational folder. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 258–268, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-72013. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/72013. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)