Construction of knowledge, methodical rigor, and epistemological curiosity
elements of educational praxis in Youth and Adult Education (YAE)
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-77026Keywords:
Welcoming, Liberating education, Paulo FreireAbstract
This work aimed to present reflections by a collective composed of educators who work in Youth and Adult Education (YAE) in the municipality of São Paulo, state of São Paulo, Brazil, regarding pedagogical praxis. We present, in the light of Paulo Freire's liberating pedagogy, contributions to themes and elements that are vibrant within the schools in which we work. We conclude, finally, that YAE faces dropouts, a lack of consistent policies, low teacher appreciation, and limited resources, which undermine its effectiveness. These challenges, which are political in nature, require structural actions to guarantee the right to education and enable students to transform their reality. We hope that this theoretical-reflective essay contributes to the construction of dialogical perspectives with other teachers, towards the building of a fairer and less unequal society.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.
FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1985.
PIERRO, M. C. D. A educação de jovens e adultos no Plano Nacional de Educação: avaliação, desafios e perspectivas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 939–959, jul./set. 2010. DOI 10.1590/S0101-73302010000300015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Byj8LBb5ktqKfbcHBJKQjmR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 nov. 2025.
ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Valdilene Aline Nogueira, Thiago Fijos de Souza, Cláudio Santana Bispo, Marcelo Alexandre Merce

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


