PNA and teaching practice: reflections on methods and processes

Authors

  • Maria Aparecida Mendes Tiago Unimontes
  • Geisa Magela Veloso

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73633

Keywords:

PNA. Teaching practice. Literacy. Literacy Methods.

Abstract

This article aims to reflect on literacy methods adopted by literacy teachers of the municipal network of Espinosa – MG, in dialogue with the school culture and the propositions of the National Literacy Policy. The research had as an analytical question: The literacy practices developed by Espinosa's teachers incorporated the guidelines and knowledge that are proposed in National Literacy Policy (PNA), including the use of the phonic method? What dialogues can be perceived between the PNA and the school culture constituted in the teaching practices of reading and writing by literacy teachers? To understand the confluencys between a PNA, the conceptions and practices of literacy teachers used the questionnaire and interview. It was found that teaching practice is supported bys experiences in literacy,that constitutes in to school culture already previously constructed by teachers, in which they adopt methodologies that refer to traditional methods and literacy, not realizing specific influence of the PNA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROSO, João. Cultura, cultura escolar, cultura de escola. Princípios Gerais da Administração Escolar, v. 1, 2012. Disponível em: https://www.google.com/search?q=http%3A%2F%2Facervodigital.unesp.br%2F+handle%2F123456789%2F65262 Acesso em 22 nov. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Educacionais Anísio Teixeira . Pesquisas . Microdados da ANA 2016. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/ana. Acesso em: 25 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC; SEALF, 2019.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização: o duelo dos métodos. In: SILVA, Ezequiel Teodoro da (org.). Alfabetização no Brasil: questões e provocações da atualidade. Campinas: Autores Associados, 2007. p. 51-72.

FERRARO, Alceu Ravanello. Analfabetismo e níveis de letramento no Brasil: o que dizem os censos? Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 21-47, dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100003.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Tradução de Diana Myriam Lichtenstein, Liana Di Marco, Mario Corso. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

GATTI, Bernadete Angelina. Didática e formação de professores: provocações. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1150-1164, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144349.

LEAL, Telma Ferraz. Apontamentos sobre a Política Nacional de Alfabetização 2019. Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, n. 10, p. 76-85, 2019. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/358. Acesso em: 16 mar. 2023.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecilia de Souza et al. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 9-29.

MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de Escrita Alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e Letramento. São Paulo: Editora UNESP, 2004. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539302987.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Métodos de alfabetização no Brasil: uma história concisa. São Paulo: Editora UNESP, 2019. DOI: https://doi.org/10.7476/9788595463394.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SILVA, Marcos. Educação Escolar na época do Império brasileiro. História da Educação Brasileira. Aula 6, 2012. Disponível em: https://cesad.ufs.br/ORBI/public/uploadCatalago/17001014122012Historia_da_Educacao_Brasileira_Aula_6.pdf. Acesso em: 1 jan. 2024.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

Published

2024-07-01

How to Cite

MENDES TIAGO, M. A.; MAGELA VELOSO, G. PNA and teaching practice: reflections on methods and processes. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–16, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73633. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73633. Acesso em: 22 jul. 2024.