FÓRUNS DE AVALIAÇÃO QUALITATIVA NA ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA

Authors

  • Luciana Soares Muniz Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/ot2016axixn1.11-23

Keywords:

Class Forum, Evaluation, Learning

Abstract

The main purpose of the current article is to present and dialogue about a proposal of qualitative evaluation developed within the Basic Education School of the Federal University of Uberlândia (UFU). It is about the realization of Class Forums in the initial years of basic education. The Class Forum consists in a proposal of qualitative evaluation which principle is to propitiate to the student a moment of learning, an experience of exercise of citizenship, in which it is possible to evaluate himself, the other one, the context around him, as well as being evaluated, listening and discussing about the matters lived in school’s daily routine besides pointing possible solutions. In a motion that intends to join the learning of contents and the students full development, aiming his emotions. Therefore, with a proposition that involves teachers who work with the classes, school management teams and School Psychology teams, the Class Forums have a structure and organization which enabled and concretized a collective proposal in which everyone who is involved exerts the dialogicity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREITAS, Luiz Carlos de. Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. São Paulo: Moderna, 2003 (Coleção Cotidiano Escolar).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 22. ed. Porto Alegre: Mediação, 2004.

MUNIZ, Luciana Soares. O Fórum de Classe na escola pública: significados e práticas direcionados à construção de uma coletividade. 2006. 250 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006.

RIZZOTTO, Denize Campos; CARLETO, Eliana Aparecida; MUNIZ, Luciana Soares. Fóruns de Avaliação Qualitativa: uma proposta de avaliação na Eseba. Anais do II Seminário de Pesquisa do NUPEPE Uberlândia/MG. p. 503-510 21 e 22 de maio 2010. Disponível em: <http://www.eseba.ufu.br/arquivos/anais/trabalhos_Completos/Eixo_2/Denise_Rizotto_-_FORUNS_DE_AVALIACAO_QUALITATIVA.pdf> Acesso em: 01ago. 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Eseba. Fórum de classe set. 2003 – 2004 – 11 – 27. Uberlândia, [2005]c. Coletânea de documentos referentes ao Fórum de Classe da ESEBA.

VASCONCELLOS, C. S. Avaliação da Aprendizagem: práticas de mudança – por uma práxis transformadora. 5. ed. São Paulo: Libertad, 2003. v. 6. (Coleção Cadernos Pedagógicos do Libertad).

Published

2017-06-30

How to Cite

MUNIZ, L. S. FÓRUNS DE AVALIAÇÃO QUALITATIVA NA ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 11–23, 2017. DOI: 10.14393/ot2016axixn1.11-23. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/31292. Acesso em: 23 jul. 2024.