RECREATIONAL RACISM IN EDUCATIONAL ENVIRONMENTS: REPORTS FROM BLACK EDUCATORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/RCG2510172668

Keywords:

Education, Racism, Teachers

Abstract

Racism is a phenomenon that encompasses all areas of society, including education. Therefore, global society must fight incessantly to combat it. This research aimed to discuss how recreational racism affects the experiences and existence of black teachers in educational environments. To this end, qualitative research was used and, as a methodological procedure, a literature review was carried out on the concepts used in the research, followed by the organization of a questionnaire, answered by 13 black teachers working in educational institutions in the municipality of Londrina, state of Paraná. Our findings indicate that the manifestations of recreational racism in teaching environments persist, and even black teachers who have achieved social ascension are not immune to this oppression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Felipe Ramos, Univeridade Estadual de Londrina

Licenciado em Geografia e Especialista em Ensino de Geografia pela Universidade Estadual de Londrina. Pesquisador do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e avaliador de banca de heteroidentificação da Universidade Estadual de Londrina

Margarida de Cássia Campos, Universidade Estadual de Londrina

Cursou estágio pós-doutoral no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010). Mestre em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Estadual de Londrina (2003), graduada em licenciatura em Geografia (2000) e Bacharelado (2002). Atualmente é professora associada do curso de Licenciatura em Geografia e do curso de Especialização em Ensino de Geografia na Universidade Estadual de Londrina, professora do Programa do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede e professora colaboradora do Programa de Pós Graduação em Serviço Social da Universidade Federal da Bahia.

Published

2024-10-03

How to Cite

RAMOS, G. F.; CAMPOS, M. de C. RECREATIONAL RACISM IN EDUCATIONAL ENVIRONMENTS: REPORTS FROM BLACK EDUCATORS. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 25, n. 101, p. 285–299, 2024. DOI: 10.14393/RCG2510172668. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/72668. Acesso em: 20 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos