NATIONAL SPATIAL DATA INSFRASTRUCTURES (INDE) GEOPORTAL USABILITY EVALUATION
DOI:
https://doi.org/10.14393/RCG259768211Keywords:
Geospatial Data, Usability testing, Spatial Data InfraestructureAbstract
The Brazilian National Spatial Data Infrastructure (INDE), the country's main geospatial data platform, is the focus of this article that evaluates the usability of its geoportal. The INDE, through its portal, provides access to geospatial data and metadata from various public institutions. Usability was assessed through task tests using the Think Aloud methodology and applying the System Usability Scale (SUS) questionnaire through interviews and an online survey. Although the tests showed a significant success rate, participants expressed difficulty performing the tasks, highlighting the map viewer as the most problematic aspect of the portal due to how data is presented. This presentation can be an obstacle for non-specialist users, potentially leading to abandonment in the data acquisition process. The results obtained through remote interviews and questionnaires emphasize the need and feasibility of applying a methodology that considers user opinions in creating effective systems.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jaqueline Lima Amorim, Vinicius Emmel Martins, Silvana Philippi Camboim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. b) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado. c) Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.