The use of children dictionary in the classroom

reports on a didactic sequence for elementary education – early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/Lex-v8a2022/23-8

Keywords:

School dictionaries, Didactic sequence, Elementary school

Abstract

This work is a report of an application of a didactic sequence with a group of the 1st year of Elementary Education of a public school in Maranhão. The activity, among other objectives, had the purpose of presenting the textual genre dictionaries to these students and encouraging their use as a didactic resource in literacy. The research has an applied nature and a technique of bibliographic and field research with the accomplishment of the didactic sequence using dictionaries. From a theoretical point of view, works in the field of Pedagogical Lexicography were considered, with emphasis on the works of Silva and Serra (2018), Pontes (2009), Krieger, (2006, 2012), Brasil (2012) among others. The didactic sequence presented here was based on works in the field of Applied Linguistics, with emphasis on those that guide the didactics of the textual genre (BRASIL, 2018, SCHNEUWLY; NOVERRAZ; DOLZ, 2004; ALVES FILHO, 2014). The research results showed that it is possible to present and work with dictionaries in the classroom with students in the 1st year of elementary school, and they can be a good tool to use in the classroom from a perspective of developing linguistic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Henrique Serra, UFMA

Professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão e Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Maranhão (UFMA, campus Bacabal)

Maria Ednalva Lima e Silva, UFMA

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão, especialista em ensino de língua portuguesa e matemática no ensino fundamental, professora do Ensino Fundamental da rede de ensino da cidade de Codó, Maranhão.

References

ALVES FILHO, F. Gênero jornalístico: notícias e carta ao leitor em sala de aula. São Paulo: Cortez, 2014.

BAKHTIN, M. Os Gêneros do Discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BRANGEL, L. M. Dicionários escolares e ensino de língua portuguesa. Interdisciplinar-Revista de Estudos em Língua e Literatura, v. 19, 2013.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.

NASCIMENTO, F. I; PONTES, A. L. Dicionários escolares: Uma análise visual. Linguagem em Foco: Revista do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da UECE. v. 3, n. 5, p. 145-166, 2011.

DOLZ, J.; NOVERAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequência didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 81-108.

FERREIRA, M. B.; ANJOS, M. Dicionário infantil ilustrado Aurélio com a turma da Monica. Curitiba: Positivo, 2014.

KLEIMAN, A. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Revista Signo. v. 32 n 53, p. 1-25, 2007.

KÖCHE, V; MARINELLO, A F. Gêneros textuais: práticas de leitura, escrita e análise linguística. Petrópolis: Vozes, 2015.

KRIEGER, M. G. Dicionário em sala de aula: guia de estudos e exercícios. Rio de Janeiro: LEXIKON, 2012.

KRIEGER, M. G. Dicionários para o ensino de língua materna: princípios e critérios de escolha. Revista Língua e Literatura, v. 7, n. 10-11, p. p. 101-112, 2012.

KRIEGER, M. G. Políticas públicas e dicionários para escola: o programa nacional do livro didático e seu impacto sobre a lexicografia didática. Revista de Tradução. v. 2, n. 18, p. 235 - 252, 2006.

PONTES, A. L. Dicionários escolares: o que é, como se faz. Fortaleza: EDUECE, 2009.

RANGEL, E. O. Dicionários escolares e políticas públicas em educação: a relevância da “ proposta lexicográfica”. In: CARVALHO, O. L. S; BAGNO, M (org.). Dicionários escolares: políticas, formas e usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 37-60.

SERRA, L. H. O Ensino de Vocabulário na Sala de Aula: reflexões e práticas para a produção de textos na educação básica. Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística, v.1, n.1, 2016. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/afluente/article/view/4749/2762. Acesso em: 10 jan. 2023

SILVA, M. E. L.; SERRA, L. H. O Dicionário Infantil Como Ferramenta Didática Nas Aulas De Língua Portuguesa: Algumas Propostas. Revista Ribanceira: revista de Letras da Universidade do Estado do Pará – UEPA. v. 15, p. 69-85, 2018.

SILVA, M. E. L.; FERREIRA, R. N. S.; GUIMARÃES, A. C; SERRA, L. H. A história do dicionário e sua inclusão como material didático nas aulas de língua portuguesa. In: X ENCONTRO MARANHENSE DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO. História do Ensino Secundário no Brasil: fazeres pedagógicos e perspectivas. São Luís – Ma. Anais... São Luís: EDUFMA. p. 1-13. 2017.

TEIXEIRA, M. C.; VENTURINI, M. C. A leitura de dicionários em sala de aula: perspectiva discursiva. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v.15, n.2, p. 505-528, jul./dez. 2012.

Published

2023-05-30

How to Cite

SERRA, L. H.; SILVA, M. E. L. e. The use of children dictionary in the classroom: reports on a didactic sequence for elementary education – early years. Revista GTLex, Uberlândia, v. 8, p. e0808, 2023. DOI: 10.14393/Lex-v8a2022/23-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/GTLex/article/view/68433. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Lexicografia em Foco