Solving mathematical problems in the kitchen
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v5-2024-71804Keywords:
Cooking, problem solving, mathematicsAbstract
The study of mathematics has been favored by an innovation in methods and approaches explored in learning environments created in schools, based on alternatives involving dynamic activities and other teaching materials. In that regard, this work aimed to develop a teaching activity through the joining solving mathematical problems with cooking, in the Residency Program Pedagogical of the Federal University of Catalão, together with the Supervised Internship curriculum. The research had a qualitative approach and exploratory and sought to investigate how to work on problem-solving strategies along with cooking, specifically in the confectionery sector. The field research was carried out in the first half of 2023 with high school students from a full-time state school in Catalão-GO, who participated in an elective course. The proposed activity consisted of a problem situation involving the recipe for brownie and had the objective of calculating the cost of ingredients. It was possible to notice that the interaction and sharing of knowledge was significant because, in addition to favoring the application of problem-solving strategies, under the mediation of teachers, enabled students could also be more proactive.
Downloads
References
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. de la R. Novas reflexões sobre o ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 213-231.
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. de la R. Ensinando matemática na sala de aula através da resolução de problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 55, jul./dez. 2009. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/issue/view/56/BG55-2009. Acesso em: 26 out. 2023.
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. de la R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: porque através da resolução de problemas?. In: ONUCHIC, L. de la R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (org.). Resolução de Problemas. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. cap. 2, p. 35-52.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: SEE/MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 26 out. 2023.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2002. 176 p. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 30 jun. 2023.
GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação de Goiás. Documento Curricular para Goiás: Etapa Ensino Médio. Goiânia, GO: SEDUC, 2021. Disponível em: https://www.cee.go.gov.br/files/DOCUMENTO-CURRICULAR-PARA-GOIAS-ETAPA-ENSINO-MEDIO.pdf. Acesso em: 29 jun. 2023.
HUBER, N. C. B.; SANTOS, M. L. dos; PIZETTA, I. I. Preparando a Festa da Matemática. In: FEIRA REGIONAL DE MATEMÁTICA, I, 2017, Ijuí. Anais [...] Ijuí: UNIJUÍ, 2018. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/feiramatematica/article/view/9098/7861. Acesso em: 26 out. 2023.
MENDES, D. C.; CASTELANO, K. L.; MARTINS, L. M.; ANDRADE, C. C. F. A influência da autoestima no desempenho escolar. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 39, n. 73, p. 9-21, jan./jun. 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28211. Acesso em: 26 out. 2023.
PLÁCIDO, F. A. P. Jogos, Formulação e Investigação de Problemas Matemáticos: Desenvolvendo Competências na Educação Infantil. 2014. 3º CONPE - Sinpro-SP. Disponível em: http://www1.sinprosp.org.br/conpe3/revendo/textos/02/05.pdf. Acesso em: 18 jul. 2023.
POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução: Heitor Lisboa de Araújo. 2. ed. Rio de Janeiro: Interciência Ltda, 1995. 179 p.
POLYA, G. Sobre a resolução de problemas de matemática na high school. In: KRULIK, S.; REYS, R. E. (org.). A resolução de problemas na matemática escolar. Tradução: Hygino H. Domingues, Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1997. cap. 1, p. 1-3.
SOUSA, R. R. de. Situações-problema nos anos iniciais: adaptação de pequeno porte e implicações na aprendizagem. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 21, n. 2, 19 jan. 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/2/situacoes-problema-nos-anos-iniciais-adaptacao-de-pequeno-porte-e-implicacoes-na-aprendizagem. Acesso em: 4 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dhâmarys Alves Bizerra, Marta Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.