Fernando de Azevedo and the Iº Brazilian Congress of Rural Education: the formation of schoolmasters for the countryside in the 1930s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67537

Keywords:

History, Bandeirismo, Press, Education

Abstract

This paper will demonstrate the repercussion of Fernando de Azevedo's conference entitled “Problem of Rural Education” among individuals dedicated in reorganizing Rural Education in the 1930s. This historical study is of utmost importance to understand the proposals of Education for rural populations undertaken in other times, because, only with this exercise, we can bring to light the experiences of the past and, thus, take out of oblivion some attempts to bring Education to the rural man. Beyond this strictly historical issue, we can defend - nowadays - the necessary expansion of an education for rural populations that is more consistent with their economic and identity reality, among them the Education of/in the Field and the Land School.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

George Leonardo Seabra Coelho , Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Doutor em História. Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, Tocantins, Brasil.

References

ARROYO, M. A experiência das lutas e as conquistas no âmbito das Políticas Públicas para a Educação do Campo - uma entrevista de Miguel G. Arroyo para a RCC. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 142-144, nov. 2018. ISSN 2359-2494. Disponível em: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/580/363. Acesso em: 06 jul. 2022.

ANHANGUERA. Iº Congresso Brasileiro de Educação Rural. São Paulo, 6 de agosto de 1937a, p. 2.

ANHANGUERA. Iº Congresso Brasileiro de Educação Rural. São Paulo, 23 de agosto de 1937b, p. 1.

ANHANGUERA. Iº Congresso Brasileiro de Educação Rural. São Paulo, 24 de agosto de 1937c, p. 3.

ANHANGUERA. Iº Congresso Brasileiro de Educação Rural. São Paulo, 24 de agosto de 1937d, p. 1.

ANHANGUERA. Iº Congresso Brasileiro de Educação Rural. São Paulo, 7 de julho de 1937e, p. 5.

ANHANGUERA. Iº Congresso Brasileiro de Educação Rural. São Paulo, 10 de julho de 1937f, p. 7.

ANHANGUERA. Iº Congresso Brasileiro de Educação Rural. São Paulo, 24 de julho de 1937g, p. 2.

AZEVEDO, F. A educação e seus problemas. 3ª edição. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1953. 262 p.

BICALHO, R., MACEDO, P.; P.; ESTEVAM, P. S. O Programa Escola da Terra e a formação docente na UFRRJ. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/13827/20218. Acesso em: 05 jul. 2022

BLOCH, M. Apologia da História ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

CALDART, R. Sobre educação do campo. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/405410/mod_resource/content/1/0%20que%20%C3%A9%20educa%C3%A7%C3%A3o%20do%20campo%20caldart.pdf. Acesso em: 05 jul. 2022.

CHARTIER, R. História cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Difel-Bertrand, 1990. 239 p.

CLUBES DE TRABALHO. S. Paulo. São Paulo, ano 1, n. 6, 1936.

COELHO, G. L S.; ARAÚJO, G. P. (org.). Educação do Campo e cidadania no Brasil Contemporâneo. Palmas: Eduft, 2018.

ELIAS, Norbert A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

GOMES, A. de C. História e Historiadores. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 1996.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas/SP: Editora da UNICAMP, 1990.

LIMA, N. Um sertão chamado Brasil: intelectuais e representação geográfica da unidade nacional. Rio de Janeiro: Revan; IUPERJ. UCAM, 1999. 232 p.

MOLINA, M. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/qQMpZkcTFxbFDk59QJKpWmG/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 05 jul. 2022

OLIVEIRA, L. L. (coord.). Elite Intelectual e debate político nos anos 30: uma bibliografia comentada da revolução de 1930. Rio de Janeiro: INL, 1980. 356 p.

PIMENTA, A., COVER, M.; JESUS, S. E. de O. de. Editorial - Dossiê Escola da Terra. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/14606/20200. Acesso em: 05 jul. 2022.

SANTOS, B. de S., MENESES, Maria P., Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SÃO PAULO. Decreto n. 8.629, de 5 de out. de 1937. Abre no Tesouro do Estado, à Secretaria da Educação e Saúde Pública, o crédito especial de 20:000$000, destinado ao pagamento de despesas do 1.o Congresso Brasileiro de Ensino Rural, recentemente realizado nesta cidade. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1937/decreto-8629-05.10.1937.html. Acessado em: 28 out. 2022.

Published

2022-12-02

How to Cite

COELHO , G. L. S. Fernando de Azevedo and the Iº Brazilian Congress of Rural Education: the formation of schoolmasters for the countryside in the 1930s. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 135–156, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67537. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67537. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO