Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67492

Keywords:

Earth School/Ceará, Dialectical Historical Materialism, Historical-Critical-Pedagogy

Abstract

The work deals with the training developed by Escola da Terra/ Ceará, aiming to present the process of continuing education developed through action/project, with philosophical, pedagogical and didactic aspects that permeate the course of this training. It is a bibliographical and documental research that also counts on the data obtained through a questionnaire applied to the course participant at the beginning and at the end of the course, analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that Escola da Terra contributes to the process of training course teachers and that the content developed meets their expectations, although in the 2020/2021 action, they encountered some difficulties because most of the course was carried out remotely, due to the Covid-19 pandemic.

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Author Biographies

Clarice Zientarski , Universidade Federal do Ceará - Brasil

Doutora em Educação pela UFSM. Professora do Departamento. de Fundamentos da UFC, pesquisadora e orientadora do PPGE- UFC. Coordenadora Escola da Terra Ceará.

Fernanda Pâmela do Nascimento, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Doutoranda em Educação. UFC- Linha de Pesquisa Trabalho e Educação.

Perla Almeida Rodrigues Freire, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Doutoranda em Educação. UFC. Linha de Pesquisa Trabalho e Educação.

References

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Published

2022-12-02

How to Cite

ZIENTARSKI , C.; NASCIMENTO, F. P. do; FREIRE, P. A. R. Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 56–79, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67492. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492. Acesso em: 30 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO