Analysis of efficiency, efficacy and effectiveness indicators at the Federal University of Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n3a2020-57890

Keywords:

Public management, Higher education assessment, Performance indicators

Abstract

The purpose of this article is to analyze the evolution of the Federal University of Pernambuco in terms of efficiency, efficacy and effectiveness in the Performance Indicators of Tribunal de Contas da União from 2000 to 2017. The methodology used was quantitative with making of graphs and analysis using the linear regression technique. It was verified that UFPE, despite the economic challenges, with the reduction of financial resources and a unstable scenario, that the institution has obtained a favorable performance in its efficiency, efficacy and effectiveness, through the analysis developed to the Court of Auditors of the Union.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jamine Bruno de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Mestranda do Programa de Pós-graduação Profissional em Políticas Públicas. Administradora da Universidade Federal de Pernambuco.

Alba de Oliveira Barbosa Lopes, Instituto Federal de Pernambuco - Brasil

Doutora, mestre e bacharel em Administração. Professora da área de Gestão do Instituto Federal de Pernambuco, campus Paulista.

Maria Cristina Falcão Raposo, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Doutorado em Economia, mestrado e bacharelado em Estatística. Professora Associada da Universidade Federal de Pernambuco.

References

AMARAL, A.; MAGALHÃES, A. O Conceito de Stakeholder e o Novo Paradigma do Ensino Superior. Revista Portuguesa de Educação, 13 p. 7-28, 2000. Disponível em: https://sigarra.up.pt/fpceup/pt/pub_geral.pub_view?pi_pub_base_id=83066. Acesso em 20 abril 2018.

ANDIFES (Brasília) (ed.). Fórum Nacional de Pró-Reitores de Planejamento e Administração. 2020. Disponível em: http://www.forplad.andifes.org.br/?q=inicio. Acesso em: 03 jun. 2020

BRASIL. Ministério da Educação. Uma Nova Política para o Ensino Superior Brasileiro: subsídios para discussão. MEC. Brasília, 2014.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Modernização da Gestão. 2015. Disponível em: http://www.planejamento.gov.br/assuntos/gestao/modernizacao. Acesso em: 21 maio 2018.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Guia Referencial para Medição de Desempenho e Manual para Construção de Indicadores da Secretaria de Gestão do Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão – GRMDMCI/MPOG. 1, Brasília, 2009. Disponível em: http://www.gespublica.gov.br/content/guia-referencial-para-medi%C3%A7%C3%A3o-de-desempenho-e-manual-para-constru%C3%A7%C3%A3o-de-indicadores. Acesso em 21 maio 2018.

BRASIL. Tribunal de Contas da União – TCU. Secretaria de Educação Superior – SESu/MEC Secretaria Federal de Controle Interno – SFC. Orientações para o cálculo dos indicadores de gestão. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/indicadores.pdf. Acesso em: 25 ago. 2017.

BRASILEIRO, Marcone Câmara. O TCU a Caminho da Excelência em Gestão. Revista do TCU. n° 103. p. 42-49. Brasília, 2005. Disponível em: https://revista.tcu.gov.br/ojs/index.php/RTCU/article/view/559/622. Acesso em 21 maio 2018.

CASTRO, M. H. G. de. Palestra Inaugural. In: Seminário Internacional de Avaliação Educacional. Anais. Rio de Janeiro, p. 9-11, 1997. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485564/Anais+do+Semin%C3%A1rio+Internacional+de+Avalia%C3%A7%C3%A3o+Educacional+%28Rio+de+Janeiro%2C+1+a+3-12-1997%29/a925e5d4-b224-4e2b-bd32-29698ab1e115?version=1.2 Acesso em 21 maio 2018.

CORBUCCI, Paulo Roberto. Evolução do Acesso de Jovens à Educação Superior no Brasil. Texto para Discussão, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - IPEA, Brasília, 2014. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3021/1/TD_1950.pdf. Acesso em 21 maio 2018.

FEREIRA, Marlon Cruz; SANTOS, Waldir Jorge Ladeira dos; PESSANHA, José Francisco Moreira. Avaliação do Ensino Superior: Análise dos Indicadores Instituídos pelo TCU para as IFES. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da Uerj, Rio de Janeiro, v. 18, n. 01, p.104-124, 2013. Quadrimestral. Disponível em: http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-08/index.php/UERJ/article/viewArticle/1409. Acesso em: 31 ago. 2017.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FREIRE, Fátima de Souza; CRISÓSTOMO, Vicente Lima; CASTRO, Juscelino Emanoel Gomes de. Análise do desempenho acadêmico e indicadores de gestão das IFES. Revista Produção Online, [s.l.], v. 7, n. 4, p.1-25, 5 jul. 2008. Associação Brasileira de Engenharia de Producao - ABEPRO. Acesso em: 31 ago. 2017. https://doi.org/10.14488/1676-1901.v7i4.57.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo, atlas, 2007.

MINGOTI, S. A. Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 2005.

MURIEL, R., Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI: Análise do Processo de Implantação. Espírito Santo, Editora Hoper, 2006.

POLLITT, Christopher; BOUCKAERT, Geert. Avaliando reformas da gestão pública: uma perspectiva internacional. Revista do Serviço Público, Brasília53, v. 3, p. 7-31, 2002. Trimestral. Disponível em: http://repositorio.enap.gov.br/handle/1/1918. Acesso em: 03 jun. 2020.

SANTOS, Clézia de Souza; CASTANEDA, Marcos Vinícius N. G.; BARBOSA, Jenny Dantas. Indicadores de Desempenho das IFES da Região Nordeste: uma Análise comparativa. In: XI COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 2011, Florianópolis. Indicadores de Desempenho das IFES da Região Nordeste. Florianópolis: Iglu, 2011. p. 01 - 17. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/25952. Acesso em 21 maio 2018.

SANTOS et al. Orçamento, Indicadores e Gestão de Desempenho das Universidades Federais Brasileiras. Administração Pública e Gestão Social, 9(4) out-dez, Teresina,2017. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/47039/orcamento--indicadores-e-gestao-de-desempenho-d---. Acesso em 21 maio 2018. https://doi.org/10.21118/apgs.v1i4.1295.

SANTOS, Maria Paula Gomes dos. O Estado e os Problemas contemporâneos. 3ª Edição, Revisada. Florianópolis, UFSC; CAPES: UAB, 2014. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/145394/1/PNAP%20-%20Modulo%20Basico%20-%20GP%20-%20O%20Estado%20e%20os%20Problemas%20Contemporaneos.pdf. Acesso em 21 maio 2018.

SILVA, Telma Maria Chaves Ferreira da Silva. O impacto da Nova gestão Pública nas Universidades: uma Reflexão sobre o Normativo Brasileiro. Anais. XVI Congresso USP – Controladoria e Contabilidade, São Paulo, 27 a 29 de julho de 2016. Disponível em: https://congressousp.fipecafi.org/anais/artigos162016/87.pdf. Acesso em 21 maio 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Pró-Reitoria de Planejamento, Orçamento e Finanças. 2018. Institucional. Disponível em: https://www.ufpe.br/proplan. Acesso em 15 de jul. 2018.

Published

2020-10-24

How to Cite

OLIVEIRA, J. B. de .; LOPES, A. de O. B. .; RAPOSO, M. C. F. . Analysis of efficiency, efficacy and effectiveness indicators at the Federal University of Pernambuco. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 803–821, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57890. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57890. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua