Racial equality policies and their interfaces with Indigenous, Rural and Quilombola Education: historical demands and achievements of social movements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n3a2020-57851

Keywords:

Racial Equality Policy, Indigenous Education, Rural Education, ‘Quilombola’ Education, Social Movement

Abstract

The paper presents a discussion on racial equality policies and their relations with indigenous, rural and ‘quilombola’ Education in Brazil. The analysis focuses on the historical demands and achievements of indigenous and peasants’ notorious social movements. The methodology is based on bibliographic and documental research, reviewing authors who deal with this theme. Furthermore, the laws recognizing rights to education of these people will also be considered. It is worth noting among the results the role of social movements in emergence and strengthening of public policies of racial equality, and indigenous, rural and ‘quilombola’ Education as instruments of resistance and (re)existence against the capitalist logic.

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Author Biographies

Gilberto Paulino de Araújo, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Doutor em Linguística - Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília (PPGL/UnB - Brasil). Professor Adjunto do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Tocantins (UFT/Câmpus Arraias).

Antônio Cláudio Moreira Costa, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutor em Educação. Professor Associado da Faculdade de Educação – FACED, da Universidade Federal de Uberlândia. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Comunicação – GEPECC. Pós-doutorando na Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade do Porto / Portugal.

Salomão Antônio Mufarrej Hage, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutor em Educação pela PUC de São Paulo. Professor do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará. Bolsista Produtividade do CNPQ. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo na Amazônia (GEPERUAZ). Integra a Coordenação do Fórum Paraense de Educação do Campo.

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Published

2020-10-24

How to Cite

ARAÚJO, G. P. de .; COSTA, A. C. M. .; HAGE, S. A. M. . Racial equality policies and their interfaces with Indigenous, Rural and Quilombola Education: historical demands and achievements of social movements. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 568–586, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57851. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57851. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial concepções, reflexões e plur